کد مطلب: ۴۰۲۲۲۷

نیک‌آئين خبر داد:

وجود قطعات پرمصرف تقلبی در بازار / کمبود قطعه مشکل جدید خودروهای چینی

وجود قطعات پرمصرف تقلبی در بازار / کمبود قطعه مشکل جدید خودروهای چینی

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اشاره به وجود قطعات پرمصرف تقلبی در بازار گفت: مشکل کمبود قطعات خودروهای چینی به شدت مشاهده می‌شود و تامین قطعات این خودروها در بازار مشکل شده است و شرکت‌هایی که خودروها را وارد کردند به خوبی پوشش لازم را انجام نمی‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا نیک‌آئين رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران درباره وضعیت تامین لوازم یدکی خودرو در بازار گفت: لوازم یدکی که در بازار موجود است به صورت مقطعی جهش قیمت پیدا می‌کند. این قضیه به خصوص درباره قطعات الکترونیکی صحت دارد. ما روی این لوازم شاهد جهت غیرمتعارف و غیرعادی هستیم و این مسئله به تیراژ عرضه بستگی دارد.

وی ادامه داد: اما در مورد سایر لوازم یدکی و قطعات مشکلی وجود ندارد و به هر طریق این قطعات تامین می‌شوند اما بحث کیفیت آن‌ها مسئله‌ای جداگانه است. از نظر کیفی شرکت‌هایی که برای خودروسازان قطعه می‌سازند متاسفانه بازار را نمی‌توانند در زمینه خدمات پس از فروش پوشش دهند. این قطعه‌سازان توان خود را برای خط تولید خودروسازان گذاشته‌اند. مسئله ذکر شده تا حدودی باعث ایجاد خلاء شده است ضمن این که یک سری از تولیدی‌ها نیز با سو‌ء استفاده از خلاء موجود، قطعات بی کیفیت را به بازار سرازیر می‌کنند.

کمبود قطعات خودروهای چینی

وی درباره تامین قطعات خودروهای چینی و وضعیت واردات اظهار کرد: تولید داخل جوابگوی مصرف کشور نیست و باید قطعات از خارج وارد شوند. آمار واردات حتما در وزارتخانه موجود است ولی تولیدات ایران جوابگوی این مصرف بالا از قطعات نیست. علاوه بر این مورد خودروهای وارداتی که در بازار ایران موجود است باید قطعات آن‌ها وارد شود زیرا در ایران تولید نمی‌شوند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران بیان کرد: متاسفانه در خودروهای چینی مشکل کمبود قطعات را به شدت می‌توان مشاهده کرد. تامین قطعات این خودروها در بازار مشکل شده است و شرکت‌هایی که خودروها را وارد کردند به خوبی پوشش لازم را انجام نمی‌دهند. خلا‌ء ایجاد شده باعث سردگرمی خریداران نیز شده است و بر حسب همین امر، بازار خرید و فروش خودروهای چینی به شدت نابسامان است.

وی افزود: خودروهای چینی که به صورت صفر کیلومتر خریداری می‌شوند در هنگام فروش به صورت کارکرده با قیمتی پایین‌تر از حد معمول به فروش می‌رسند. این مورد نشان می‌دهد که تامین قطعات و دانش فنی این نوع خودروها به خوبی انجام نشده و شرکت‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

واردات قطعه به کشور و مشکلات آن

نیک‌آئين در ادامه گفت: بخشی از مشکلات مربوط به واردات قطعات به مسئله‌ تحریم ارتباط دارد. مشکل دیگر نیز پروسه طولانی و سختی است که بابت ثبت سفارش‌ها باید انجام شود به همین دلیل بسیاری از واردکنندگان رغبت زیادی برای انجام واردات نشان نمی‌دهند. لازم به ذکر است که اتحادیه یدکی فروشان روی مسئله قطعات تقلبی نظارت می‌کند اما گستردگی شدیدا بالا است و لازم است که دولت نیز از مقطع ورودی و تولید داخل کنترل را انجام دهد.

تقلب در قطعات پرمصرف

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در مورد قطعات تقلبی به ذکر نکاتی پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر در قطعات کندمصرف تقلب زیادی وجود ندارد اما در قطعات پرمصرف مانند واشر سرسیلندر، لنت و دیسک و صفحه تقلب بیشتر است.

نیک‌آئين بیان کرد: به طور کلی بین قطعات خارجی و ایرانی پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌های ایرانی خریداری شود و باید حمایت بیشتری از تولیدکننده انجام پذیرد. لازم است که دستگاه‌های به‌روزتری برای تولید به کشور ورود پیدا کند تا تولیدکنندگان بتوانند بازار را پوشش دهند. حمایت از کالای ایرانی باید صورت پذیرد و اتحادیه تعمیرکاران نیز می‌تواند مصرف‌کنندگان و مکانیک‌ها را به استفاده از قطعات ایرانی ترغیب کند.

وضعیت فعلی تعمیرگاه‌ها

وی در پایان به وضعیت تمیرگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بالاخره یکی از مواردی که مردم به صورت مداوم با آن سر و کار دارند تعمیرگاه‌های خودرو است. در بحث خودرو همیشه تنها به سواری‌ها نگاه می‌شود اما تمام حمل‌و‌نقل کشوری در دست تعمیرکاران است. در زمینه راه‌انداری تعمیرگاه نیز نمی‌توان عدد دقیقی ارائه کرد زیرا قیمت اجاره مغازه در بالا و پایین شهر متفاوت است. ابزار عمومی نیز برندها و قیمت‌ها مختلفی دارند اما برای اجاره مغازه در مرکز شهر بین ۶۰ الی ۸۰ میلیون تومان باید هزینه شود. دستگاه‌ها نیز نسبت به شغل تخصصی تعمیرکار مشخص می‌شود و برخی از تعمیرکاران ممکن است فقط روی جلوبندی کار کنند بنابراین دستگاه‌های مرتبط را باید داشته باشند.

منبع: گسترش نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.