کد مطلب: ۴۶۵۴۰۷

پاترول جدید فقط ۱۴ میلیارد!

پاترول جدید فقط 14 میلیارد!

گفته می‌شود تنها نمونه نیسان پاترول 2015 را که توانسته پلاک ملی دریافت کند، به بهای 14 میلیارد تومان در بازار فروخته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقایسه پاترول و لندکروز یک داستان ساده نیست. حکایت شش دهه جدال میان دو خودروساز اول ژاپن است. تیوتا لندکروز و نیسان‌پاترول در همه این شش دهه از هم الگو گرفته‌اند، در زمینه فروش افت‌وخیز داشته‌اند و البته همواره رو‌به رشد بوده‌اند. این دو خودرو دست‌کم از دهه 60 که وارد ایران شدند تا امروز بازیگر اصلی بازار شاسی‌بلندهای فول‌سایز، آفرودر و لوکس هستند و هیچ‌کس حتی خودروسازان آلمانی نتوانسته آنها را از این جایگاه پایین بکشد.

پاترول البته حکایت دیگری دارد. بعد از غریب به 10 سال مونتاژ در پارس خودرو، پاترول صحنه را برای حدود 20 سال ترک کرد. با این‌حال اخیرا چند نمونه از این خودرو به صورت گذر موقت و یک نمونه به صورت پلاک ملی موفق به ورود به کشور شده‌است.

اتفاقی که باعث شده تا بحث مقایسه نسل آخر لندکروز و پاترول دوباره سر زبان‌ها بیوفتد. خب در مقام داور ما اپتدا به اعلام مشخصات فنی پاترول می‌پردازیم و سپس از طریق بررسی عملکرد دو خودرو در ارزیابی‌های داخلی و خارجی به قضاوت درباره برتری هریک از این دو محصول بر دیگری می‌پردازیم. فعلا برویم سراغ مشخصات پاترول:

رینگ‌های 18 اینچی در کنار 920 لیتر فضای بار و هفت صندلی برای سرنشینان به همراه ابعاد 5،1 متری از نیسان پاترول غولی مهیب می‌سازد که برای جابه‌جایی مسافر و بار حرف ندارد. اتاق خودرو نسبتا قدیمی و کلاسیک اما جذاب و بزرگ و راحت است و چیزی از نسخه‌های 2013 لنکروز کم ندارد.

اگرچه برخی از چنبه‌های کابین پاترول سن نسبتا بالای این این خودرو را نشان می‌دهند اما بزرگ‌ترین ویژگی سنتی این خودرو پیشرانه هشت سیلندر 5،6 لیتری تنفس طبیعی آن است. البته به‌رغم آزاد کردن 334 گرم دی‌اکسید‌ کربن در هر کیلومتر، این قلب آهنین 400 اسب بخاری کاملا سرحال و قوی بوده و البته 560 نیوتن‌متر هم گشتاور دارد.

عددی که برای این غول 2600 کیلویی که یک گیربکس هفت دنده خودکار دارد، چندان هم بد نیست. این خودرو که در هر 100 کیلومتر حدود 15 لیتر سوخت مصرف می‌کند، در تریم پرمیوم به سیستم‌های ایمنی خوبی مثل پایش نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری مجهز است و شش کیسه هوای 10 نقطه‌ای دارد.

از نظر طراحی فرق چندانی میان لندکروز و پاترول نیست. گرچه لندکروز برای ایرانی‌ها خودرو جذاب‌تری است. هردو مدل البته از ۱۰ سال پیش تاکنون تغییرات ساختاری چندانی را در بخش طراحی تجربه نکرده‌اند. اگر بخواهیم به قضاوت درباره سواری دو خودرو برمبنای تجربه خریداران بپردازیم، پاترول جدید، سواری مناسبی دارد و لندکروز محصولی همه جارو و متعادل است.

هردو البته به‌رغم جثه بزرگی که دارند در جاده، احساس خوبی منتقل می‌کنند.با این حال، کنترول فرمان پاترول با افزایش سرعت، کمی خنگ می‌شود. از آن‌سو اما سیستم دیفرانسیل هوشمند چهار چرخ پاترول عملکرد خوبی دارد. موتور V8 نیز می‌تواند نگاه همگان را به خصوص در شهر، به خود جلب کند. در مقابل، جثه لندکروز اندکی کوچک‌تر است و بنابراین نسبت به پاترول، فرمان پذیری بهتری دارد.

لندکروز، در عین حال محصول شیک‌تری است و موتور V8 کارایی خوب را با دوام مناسب ترکیب می‌کند. به‌رغم اینکه دو خودرو لوکس نیستند اما دیدن رول فرمان پلاستیکی در کابین لندکروز، اندکی ناامید کننده است. هرچند عملکرد این محصول در خارج از جاده، یک سرو گردن از نیسان پاترول بالاتر است.

در پایان ماجرا بد نیست برویم سراغ قیمت نیسان پاترول. می‌دانیم قیمت اولیه این خودرو را در بازار 14 میلیارد تومان گذاشته‌اند که تقریبا پنج برابر یک لندکروز 2013 است. البته نسخه گذر موقت پاترول را می‌توان از کویت با قیمت حدود 800 میلیون تومان به کشور وارد کرد و 13،2 میلیارد تومان هم صرفه‌جویی کرد! اما در شرایط پلاک ملی و با مقایسه نرخ آن در ایران با قیمت روز دلار می‌توان گزاف بودن قیمت پاترول ژاپنی را فهمید.

یک ضرب و تقسیم ساده نشان می‌دهد پاترول را در ایران به قیمتی نزدیک به 625 هزار دلار می‌فروشند که عددی شگفت‌انگیز است و هر جای دنیا که باشی با آن می‌توانی 10 خودرو خوب و برجسته در ابعاد نیسان پاترول بگیری! این مقایشه کوتاه اگرچه دلخراش است اما حاوی نکات مهمی است.

مثلا اینکه برخی افراد از رانت دریافت پلاک ملی برای خودروهای وارداتی خاص چه منفعتی می‌برند. دوم اینکه مصرف کننده در بازار خودرو ایران همین قدر از تعرفه‌گذاری و هزینه‌های حمایت از تولید خودرو ملی ضربه دیده است که گروه اول سود برده‌اند.

منبع: روزنامه هفت‌صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کوروش هخامنشی

    به نظر من پاترول بهترین ماشین دنیاست ولی این قیمتی که روی این ماشین گذاشتن خود یک سیاست مدار هم نمیتونه بخره مکه اینکه ایران امتیاز این خودرو رو بخره و بیاد تو ایران بسازه 10 برابر قیمت پائین میاد تازه ما تحریمم هستیم این قیمت روشه وگرنه فرق بین قدیم و جدید فقط سیستم هاش هستن وگرنه استیل هردو شون یکیی من خودم پاترول دارم مودل قدیم بردم داخلش رو میزان کردم اتومات و سیستم دار کردم رینشگش فولاد کردم میزان شد

  • راهی بهشت

    به پراید روی بیاورید و نه خودروی خارجی
    وسیله بهشت رفتن شما با خرید فقط یک پراید مهیاست
    بشتابید بشتابید ، بهشت رفتن فقط 120 میلیون!
    قیمت مقطوع لطفآ چانه نزنید.

  • ناشناس

    کاری به مردممون کردن که آرزوی سوارشدن ماشین به دلشون مونده امیدوارم یه روزی درست بشه

  • فاطمه

    نوشته فقط ۱۴میلیارد
    یا نمیدونه فقط رو کجا به کار میبرن یا نمیدونه ۱۴میلیارد چقدره ??

    • ناشناس

      پولش خوبه که بد نیست

  • ناشناس

    پولی نیستش که

  • ناشناس

    فقط 14 میلیارد؟

  • ناشناس

    پاتریوت روسی میخرم به 800 میلیون خیلی هم بهتره

  • دانیال

    این قیمت که نوشته شده ریال هستش دیگه؟

  • ناشناس

    تو کشور همسایه عراق قیمتش حدود ۹۰۰تومان میشه

  • ام

    چندتا تیونینگ از پاترول دیدم عروسک بسیار زیبا. البته با تغییر در چراغ جلو و سپر و بچه گلگیر که ماشین دیگه ای شده بود . ظرافت طراحی پاترول با این جلوبندی زشت گمه و مشتری پرون. پاترول طبق نظر اهل فن خیلی برتر از لندکروزه . اینجا با ظاهر قضاوت می کنند.