کد مطلب: ۳۶۳۳۷۴

آمادگی نروژ برای توسعه «پرورش ماهی در قفس» در ایران

آمادگی نروژ برای توسعه «پرورش ماهی در قفس» در ایران

رئیس سازمان دامپزشکی نروژ با ابراز تمایل برای همکاری بیشتر برابر پروتکل بین دو کشور، آمادگی کامل خود را برای کمک به توسعه پرورش ماهی در قفس در زمینه‌های بهداشتی، تشخیصی، نظارتی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز ایران اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس سازمان دامپزشکی ایران و نروژ برای همکاری بیشتر در قالب پروتکل همکاری بین دو کشور اعلام آمادگی کردند.

علیرضا رفیعی پور در حاشیه اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام درباره سلامت آبزیان که در شیلی در حال برگزاری است با رئیس سازمان دامپزشکی نروژ به عنوان پیشروترین کشور دنیا در تولید ماهی در قفس دیدار کرد.

در ابتدای این نشست، رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان از دامپزشکی نروژ برای پذیرش و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با پرورش و تشخیص بیماری‌های ماهی در صنعت پرورش ماهی در قفس در ایران و مزارع کشور نروژ تشکر کرد و با توجه به نو بودن این صنعت و شرایط مطلوب ایران برای گسترش تولید ماهی در قفس تا بیش از ۳۰۰ هزار تن به عنوان یک تولید پایدار در چارچوب اقتصاد مقاومتی، خواستار همکاری بیشتر دامپزشکی‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بخش‌های خصوصی دو کشور شد.

پس از درخواست ایران، رئیس سازمان دامپزشکی نروژ نیز با ابراز تمایل برای همکاری بیشتر برابر پروتکل بین دو کشور، آمادگی کامل خود را برای کمک به توسعه پرورش ماهی در قفس در زمینه‌های بهداشتی، تشخیصی، نظارتی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز ایران اعلام کرد و افزود: کماکان در خصوص نقش دولت در مدیریت پرورش ماهی در قفس برای موفقیت این صنعت مهم به کشورهایی نظیر ایران آموزش لازم را خواهند داد.

اعزام کارشناسان ایران به ترکیه

رئیس سازمان دامپزشکی ایران و نمایندگان دامپزشکی ترکیه در جریان دیدارهای دوجانبه مسؤولان دامپزشکی کشورها در اجلاس شیلی با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار علیرضا رفیعی پور رئیس این سازمان و با نمایندگان دامپزشکی ترکیه در حاشیه اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام درباره سلامت آبزیان، با توجه به رشد مناسب همکاری‌های دو کشور طی سال گذشته در حوزه دامپزشکی و داشتن موافقت نامه و پروتکل‌های بهداشتی همکاری بین دو کشور، تاکید شد که ایران و ترکیه می‌توانند در حوزه بهداشت دام، بهداشت غذا و تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی در سطح پیمان‌های منطقه و بین قاره‌ای، الگوی کشورهای مختلف جهان باشند.

رفیعی پور در ارتباط با نتایج این دیدار اعلام کرد: برگزاری دو نشست موفق منطقه‌ای eco و Eufmd در ایران طی سال گذشته و سال‌های قبل در ترکیه نشان از توانمندی دامپزشکی دو کشور برای مدیریت تولید، امنیت غذایی، کنترل بیماری‌های دامی و موفقیت در تجارت بین‌المللی خصوصاً در حوزه ترانزیت به دلیل موقعیت جغرافیایی دو کشور است. به گفته وی، مسئولین دامپزشکی ترکیه علاوه بر استقبال از توسعه همکاری‌های در دست اجرا موافقت کردند تا همکاران دامپزشکی ایران برای بازدید و آموزش مدیریت بهداشتی و مدیریت تولید پرورش ماهی در قفس به کشور ترکیه اعزام شوند.

در این دیدار امرا… قاجاری، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان نیز همچون سایر دیدارهای در حاشیه این اجلاس، رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان را همراهی می‌کرد.

تجارب موفق دامپزشکی استرالیا در اختیار ایران قرار می‌گیرد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور و نماینده دامپزشکی استرالیا در حاشیه اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام درباره سلامت آبزیان در خصوص همکاری‌های مرتبط با توجه به تجربه کشورشان در خصوص همکاری و همراهی اتحادیه‌های تولیدی برای کنترل بیماری آبزیان گفت و گو کردند.

در این دیدار که بین علیرضا رفیعی پور با نماینده دامپزشکی استرالیا انجام شد، با توجه به بروز اپیدمی بیماری‌ها به دلیل عدم گزارش‌دهی به موقع تولیدکنندگان، تجربه استرالیا مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار نماینده دامپزشکی استرالیا با اشاره به این که دامپزشکی دولتی این کشور در زمان مواجه شدن با یک بیماری اگزوتیک، همه هزینه‌ها را برای مختومه کردن بیماری در اولین کانون گزارش شده باید انجام دهد، افزود: سپس مراقبت از بیماری‌ها به تشکل‌های تولیدی دام، طیور و آبزیان واگذار می‌شود.

به گفته این مقام مسؤول دامپزشکی استرالیا، واگذاری مراقبت از بیماری‌های دامی به معنی اجرای قسمتی از اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای در حوزه امنیت زیستی محسوب می‌شود و دامپزشکی به عنوان ارگان حاکمیتی نتیجه بیشتری از همکاری با تولیدکنندگان خواهد گرفت.

رفیعی پور در ارتباط با این دیدار که به اتفاق دکتر امرا… قاجاری، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان این سازمان انجام شد، اعلام کرد: دامپزشکی ایران و استرالیا در زمینه‌های مختلف می‌توانند سطح همکاری خود را با توجه به مذاکرات انجام شده با سفیر استرالیا در ایران پیگیری و به نتیجه عملی برسانند. به گفته وی، بخش‌های خصوصی و تجاری هر دو کشور، علاقه مند به توسعه همکاری‌های دامپزشکی در حوزه دام، آبزیان و آزمایشگاهی هستند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.