کد مطلب: ۳۶۰۱۸۲

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷

شوک دولت به بازار؛ ورود گوسفند و توزیع انواع کالای توقیفی

شوک دولت به بازار؛ ورود گوسفند و توزیع انواع کالای توقیفی

امروز (‌‌شنبه 25 اسفندماه 97) بیشتر روزنامه‌های رسمی کشور به بررسی تنظیم بازار گوشت قرمز، مرغ و میوه در آستانه شب عید پرداخته‌اند، اما دو روزنامه جمهوری اسلامی و دنیای اقتصاد چگونگی مجوز گرفتن خریداران نفت ایران و حجم تولید و قیمت فروش نفت کشور را در ماه‌های پایانی سال بررسی کرده‌اند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌‌شنبه 25 اسفندماه 97) بیشتر روزنامه‌های رسمی کشور به بررسی تنظیم بازار گوشت قرمز، مرغ و میوه در آستانه شب عید پرداخته‌اند، اما دو روزنامه جمهوری اسلامی ایران و دنیای اقتصاد چگونگی مجوز گرفتن خریداران نفت ایران و حجم تولید و قیمت فروش نفت کشور را در ماه‌های پایانی سال بررسی کرده‌اند.

تولید و قیمت نفت ایران افزایش یافت

روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «تولید و قیمت نفت ایران افزایش یافت» به بررسی حجم تولید و قیمت فروش نفت ایران پرداخته است. این روزنامه نوشته است: طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در فوریه (بهمن - اسفند) سال 2019 به میزان 12 هزار بشکه در روز افزایش یافت و نفت سنگین ایران بیش از 5 دلار در هر بشکه گران شد.

گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به 2.743 میلیون بشکه در روز رسید که 12 هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید 2.731 میلیون بشکه در روز در ژانویه، افزایش داشت.

طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از 14 کشور است در فوریه 30.55 میلیون بشکه در روز بود که 221 هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن کاهش نشان داد. تولید نفت در ونزوئلا، عربستان سعودی و عراق کاهش یافت، درحالی‌که تولید لیبی و آنگولا افزایش داشت.

قیمت نفت سنگین ایران در فوریه 61.39 دلار در هر بشکه بود که 5.10 دلار یا 9.1 درصد در مقایسه با 56.29 دلار در ژانویه افزایش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال 2019 تاکنون 58.72 دلار در مقایسه با 64.14 دلار در سال 2018 بوده است.

ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه برای دومین ماه متوالی بهبود یافت و با 8.7 درصد یا 5.09 دلار افزایش، به 63.83 دلار در هر بشکه رسید. ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه به روند افزایشی خود ادامه داد و تا مرز 66.56 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رکورد روزانه از نوامبر گذشته بود. این بهبود نتیجه تقاضای بالا برای بارگیری نفت در مارس و نگرانی‌ها نسبت به محدودیت شدیدتر عرضه در ماه‌های آتی و همچنین اختلالات غیرمنتظره عرضه به دلیل مسائل فنی و ژئوپلیتیکی بود.

ورود 50 هزار گوسفند توزیع 30 هزار تن مرغ منجمد

روزنامه خراسان با تیتر« ورود 50 هزار گوسفند توزیع 30 هزار تن مرغ منجمد و 80 تن میوه تنظیم بازاری» به بررسی بازار گوشت قرمز، گوشت مرغ و میوه در آستانه شب عید پرداخته است. این روزنامه نوشته است: با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، اقدامات دولت برای تنظیم بازار شدت گرفته است. در این زمینه، دیروز خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، از آغاز توزیع تدریجی میوه‌های تنظیم بازار نوروز در کشور خبر داد. بر این اساس، 80 تن سیب و پرتقال، با قیمت مصوب که 20 درصد زیر نرخ بازار است، تا یک ماه در مراکز میوه و تره بار کشور توزیع می‌شود. 10 هزار تن سیب و پرتقال نیز به صورت ذخیره در سردخانه برای جبران هر گونه کمبود در استان‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس نیز به نقل از مدیرکل بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام، خبر داد که از امروز، توزیع 30 هزار تن مرغ منجمد با قیمت 10 هزار و 500 تومان آغاز می‌شود. درخصوص تنظیم بازار گوشت نیز خبرگزاری مهر، به نقل از ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، از ورود اولین محموله دام زنده شامل 50 هزار راس گوسفند از رومانی به کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال، ٩٠ هزار رأس گوسفند وارد کشور می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه عملیات تخلیه محموله فوق، اظهار کرد: روزانه 10 هزار راس از این محموله کشتار و به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

موهبتی افزود: در مجموع برای واردات ۶۰۰ هزار راس دام زنده برای ایام نوروز و رمضان برنامه‌ریزی شده است. پیش از این، همچنین رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز از توزیع مرغ و شکر تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داده بود.

کالاهای احتکارشده در بازار توزیع می‌شود

روزنامه کیهان با تیتر «کالاهای احتکار شده در بازار توزیع می‌شود» به تنظیم بازار شب عید پرداخته است. این روزنامه نوشته است: رییس ‌مجتمع مبارزه با قاچاق كالا و ارز و تخلفات غذائی و دارویی سازمان تعزیرات حكومتی گفته است که پس از تایید حکم احتکار کالا در انبارها، اقلام موجود به سیستم توزیع کالای کشور تزریق می‌شوند.

مرتضی خدائی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرنوشت انبارهای احتکار کشف شده اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل اقتصادی سختی قرار گرفته‌ایم، در ماه‌های گذشته انبارهای احتکار کالای زیادی کشف شده که بنا بر دستور قضایی پس از اینکه احتکار آن‌ها توسط بازرس تایید شود، کالاهای آنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود، البته تنها دلیلی که منجر شده توزیع این کالاها به تعویق بیفتد، طولانی بودن روند اثبات احتکار بودن است، شاید انباری توسط ماموران پلیس و بازرسان کشف شود که ماهیت آن در ظاهر شبیه به انبار احتکار باشد ولی در اصل اینطور نباشد. اثبات اینکه این کالاها از چه زمانی در این انبار ذخیره شده‌اند کمی زمانبر است.

رییس ‌مجتمع مبارزه با قاچاق كالا و ارز سازمان تعزیرات حكومتی با‌اشاره به نوع واردات کالاهای احتکار شده نیز گفت: در روند حکم توزیع کالاهای احتکار شده مسئولان به بررسی صحت و سلامت کالاها هم می‌پردازند و در اصل باید اثبات شود که این کالاها به صورت قاچاق یا رسمی وارد و سپس انبار شده‌اند.

همچنین‌ با قطعی سیستم تسویه بندر، فرایند ترخیص کالاهای خطوط تولیدی در گمرک شهید رجایی با اختلال رو به رو شده است.در این خصوص برخی صاحبان کالا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، تاکید کردند که کالاهای وارداتی که عمدتا مواد اولیه خطوط تولید هستند امکان ترخیص و خروج از گمرک پیدا نکرده‌اند. در حال حاضر صاحبان کالا در قسمت خدمات بنادر منتظر هستند تا به اتصال مجدد سیستم فرآیند ترخیص قطعی کالا ادامه پیدا کند. یکی دیگر صاحبان کالا با بیان اینکه تاکنون 12 میلیون تومان دموراژ پرداخت کرده‌ام گفت: در حال حاضر مشخص نیست باید برای حل این مشکل به کدام مقام مراجعه کنیم. صاحبان کالا کلیه حقوق و عوارض خود را پرداخت کرده‌اند، اما هنوز تسویه انبار با سازمان بنادر انجام نشده است.

شانس تمدید معافیت‌های نفتی

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «شانس تمدید معافیت‌های نفتی » به بررسی چگونی مجوز گرفتن خریداران نفت ایران پرداخته است. این روزنامه نوشته است: سیاست‌ دولت ترامپ در ایجاد فضایی گنگ و اتخاذ تصمیمات ناگهانی، ممکن است منجر به تمدید معافیت‌های ۶ماهه خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا شود. به این ترتیب در حالی‌که مقامات آمریکایی بر قطع صادرات نفت ایران تاکید دارند، منابع آگاه به رویترز گفته‌اند به احتمال قوی معافیت نفتی پنج خریدار نفت ایران از میان هشت کشور مستثنی شده، در ماه مه (اوایل اردیبهشت) تمدید خواهد شد. این معافیت احتمالا با شرط کاهش ۲۰ درصدی سقف خرید روزانه تمدید خواهد شد و مجموع صادرات روزانه ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

به گزارش رویترز، ایالات متحده آمریکا به احتمال قوی معافیت‌‌های تحریمی برای اکثر خریداران نفت خام ایران را تمدید خواهد کرد. بزرگ‌ترین خریداران ایران از جمله چین و هند نیز شامل این کشورها خواهند بود، اما بعید است این معافیت‌ها برای کشورهایی که در طول این ۶ ماه از ایران نفت نخریده‌اند، تمدید شود.

ترکیه، چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن پنج کشوری بوده‌اند که از فرصت معافیت‌‌های استفاده می‌کنند با این حال تایوان، ایتالیا و یونان با وجود در اختیار داشتن فرصت معافیت‌ها، ترجیح داده‌اند ارتباط نفتی با ایران نداشته باشند. در عین حال چین، هند و ترکیه از جمله خریداران نفت خام ایران هستند که در حال حاضر برای حفظ معافیت‌ها، مذاکراتشان با دولت آمریکا را قطع نکرده‌اند. به گزارش رویترز، کارشناسان تخمین می‌زنند که در حال حاضر چیزی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز از مجموع صادرات نفت خام ایران احتمالا به تقاضای چین و هند مربوط می‌شود.

طبق این گزارش، تمدید معافیت‌ها به این شرط به خریداران نفت ایران اعطا می‌شود که میزان خریدشان را ۲۰ درصد کاهش دهند. به این ترتیب آمریکا قصد دارد در ۶ ماه دوم معافیت از تحریم‌‌ها، حدود ۲۵۰ هزار بشکه از مجموع صادرات روزانه نفت خام ایران را کاهش دهد. در گزارش رویترز میزان صادرات نفت خام ایران در حال حاضر، یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است. بنابراین دولت ترامپ قصد دارد همزمان با تمدید معافیت‌ها، فشار بیشتری به خریداران نفت ایران وارد کند.

به گفته منابع آگاه، هدف دولت ترامپ در حال‌حاضر این است که سطح صادرات روزانه ایران را به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برساند. آن‌طور که یکی از این منابع آگاه اعلام کرده است، نگرانی دولت ترامپ در حال حاضر این است که صفر کردن ناگهانی صادرات نفت خام ایران موجب جهش قیمت‌ها شود.

به این ترتیب دولت ترامپ مانند آنچه در دوران ریاست‌جمهوری اوباما اتفاق افتاد، به منظور جلوگیری از جهش قیمت‌ها معافیت‌هایی را در نظر گرفته که هر ۶ ماه تمدید می‌شود، اما در پایان هر ۶ ماه از سقف آن کاسته می‌شود. صفر کردن صادرات نفت خام ایران پیش از این از سوی مقامات ارشد ایرانی از جمله بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران غیرممکن عنوان شده بود، زیرا حذف نفت ایران از بازار به معنای جهش قیمت‌ها و فشار به خریداران و مصرف‌کنندگان نفت خام از جمله خود آمریکا است.

این واکنشی ثابت شده از سمت بازار است زیرا همزمان با اعلام خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام و بازگشت تحریم‌‌ها، قیمت شاخص نفت خام برنت به سقف چهار ساله صعود کرد و حتی پیش‌بینی بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری نیز از سمت کارشناسان بازار مطرح شد. در حال حاضر اجرای موفق توافق کاهش تولید ۱٫۲ میلیون بشکه‌ای از سمت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و احتمال اجرای آن تا پایان ۲۰۱۹ و همچنین افت شدید تولید و صادرات ونزوئلا تحت فشار تحریم‌های آمریکا و مشکلات سیاسی این کشور، مهم‌ترین موانع تلاش آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت خام ایران به شمار می‌روند.

در کنار این دو منشا کاهش عرضه، با در نظر گرفتن رشد تقاضای طبیعی بازار قطع جریان نفت ایران به سمت بازار جهانی بیش از پیش دشوار به نظر می‌رسد. در این میان بلومبرگ، با استفاده از اطلاعات به دست آمده از معامله‌گران بازار نفت، مقامات پالایشگاه‌ها و همچنین داده‌های این خبرگزاری، میزان خرید چهار مشتری اصلی نفت خام ایران را تخمین زده است زیرا اطلاعات دقیقی از سقف معافیت‌ها در دست نیست. این اعداد در حالی تخمین زده می‌شوند که ممکن است با تمدید معافیت‌ها در ماه مه، طبق آنچه منابع آگاه به رویترز گفته‌اند، ۲۰ درصد از آن کاسته شود. با این حال نکته‌ای که در این میان قابل توجه به نظر می‌رسد، ناتوانی دولت ترامپ در صفر کردن جریان نفت ایران به سمت بازار جهانی است.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی طبق معافیت‌های شش‌ماهه قادر خواهد بود بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی از ایران خریداری کند. میزان معافیت چین که بزرگ‌ترین‌ خریدار نفت ایران در بازار آسیا به شمار می‌رود، ۳۶۰ هزار بشکه در روز عنوان شده است. میزان خرید ژاپن از ایران در گزارش بلومبرگ نامعلوم عنوان شده است. با این حال آن‌طور که اطلاعات تانکر ترکرز نشان می‌دهد، این کشور در فوریه ۱۶۷ هزار بشکه نفت از ایران حمل کرده است. میزان معافیت هند از تحریم‌های نفتی آمریکا نیز ۳۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زده می‌شود. چهار پالایشگاه هندی در مارس ۹ میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری کردند که نام شرکت نفت هند و بهارات پترولیوم در میان آنها دیده می‌شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.