کد مطلب: ۴۴۳۹۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا پرونده افزایش حقوق کارگران بسته شد؟

آیا پرونده افزایش حقوق کارگران بسته شد؟

افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ با حواشی همراه بود اما به نظر می‌رسد مصوبه شورای عالی کار در این خصوص تغییر نکند و به گفته معاون وزیر کار احتمالا تصمیم جدید در این مورد به نیمه دوم سال کشیده شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تصمیم‌گیری مقدار افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ پس از معطلی حدود یک ماه خود و پس از گذشت سه ماه از آغاز سال نو انجام شد.

براساس تصمیم شورای عالی کار در بامداد روز پنج‌شنهب ۲۱ فروردین ماه، افزایش پایه حقوق کارگران ۲۱ درصد تصویب شد؛ بنابراین دریافتی یک کارگر مجرد (بدون احتساب بیمه) برای سال ۹۹، معادل ۲۷۰/‏۰۵۴/‏۲۶‬ ریال تعیین شد.

افزایش حداقل دستمزد کارگران که اعلام شد هرچند با واکنش‌های گلایه‌آمیزی همراه بود اما نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد این افزایش دستمزد برای هر کارفرما از نظر هزینه برای نیروی کار بیش از ۴۰ درصد افزایش هزینه خواهد داشت.

اما بررسی‌ها هم نشان می‌دهد هرچند پایه حقوق کارگران در سال ۹۹ به میزان ۲۱ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته اما مجموع دریافتی ماهانه کارگران شامل حقوق پایه، حق اولاد، پایه سنواتی، بن کارگری و کمک هزینه مسکن در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد بیشتر شده است.

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر بدون فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۵۱۰ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۳٫۸ درصد افزایش داشته است.

اعتراضات به میزان افزایش کاگران موجب شد پرونده آن بسته نشود.

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: تغییر مصوبه مزد ۹۹ قطعاً منتفی است اما احتمالاً دولت کمک‌ها و حمایت‌هایی از جمله افزایش مبلغ هزینه مسکن را برای کارگران در نظر خواهد گرفت.

این فعال کارفرمایی همچنین گفت: در روزهای اخیر پیشنهاداتی ارائه شده بود که در قالب انجام یک تفاهم‌نامه مابین تشکل‌های کارگری و کانون عالی کارفرمایی بدون تغییر در مبلغ مجموعه مزد جابجایی‌های بین رقم‌های اجزای موضوع صورت گیرد و بعد از چهار ماه اجرایی شود؛ که البته در جلسه امروز هیات مدیره کانون عالی کارفرمایی مطرح و با آن مخالفت شد.

این موضوع به برنامه زنده اینستاگرامی معاون وزیر کار نیز کشیده شد و بسیاری از مخاطبان اعتراض خود را نسبت به میزان افزایش حقوق کاگران اعلام کردند.

در واکنش به این اعتراضات، حجت میرزایی، معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیشنهاد جدیدی برای افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ خبر داد و گفت: راه‌حلی که با حداکثر عقلانیت نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان در حال توافق بر سر آن هستند این است که سال را دو قسمت کنیم.

وی افزود: با این امید که تا مرداد و شهریور بساط کرونا جمع شود، در نیمه اول سال با همین ترکیب ۳۳ درصد افزایش حقوق و مزایا ادامه دهیم، زمانی که اقتصاد به حالت عادی برگشت به توافق جدیدی برای افزایش حقوق کارگران ایجاد کنیم.

میرزایی همچنین نسبت به ا فزایش حقوق غیرمتعارف هشدار داد و گفت: افزایش دستمزد اگر غیرمتعارف باشد کل اشتغال را به شدت کاهش می‌دهد، سهم کل دستمزد را در پرداخت بنگاه به سرعت پایین می‌آورد و با موج بیکاری بیشتری مواجه می‌شویم؛ مخصوصا در بنگاه‌های کوچک چون تاب‌آوری پایین‌تری دارند حجم ریزش بیشتر و کارگران زیادی بیکار می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشاالله به سرنوشت کارگرا دچار شوید. مسوولین نیمه محترم

  • ناشناس

    متاسفانه این ظلم است در حق کارگر که سی سا ل حق بیمه پرداخت کرده من بازنشته هستم با سی سال کار یک میلیون وهفت صد تومان دریافت میکنم حال قضاوت را به شما میسپارم

  • همسر کارگر

    خدا ازتون نگذره زن وبچه کارگر همیشه در حسرت یک کیلو گوشت کباب. نفرین ما گریبانتونو نمیگیره چرااااآا

  • ناشناس

    بازی زرگری سرکارگر درمیارن تقی میگه زیادبشه نقی میگه بازرسی بشه یکی میگه پول نیست خلاصه هیچ خبری کارو آن عزیز

  • ناشناس

    کدوم افزایش حقوق شما چقدساده اید هنوزهمون 20درصدم افزایش ندادن که که که همه چیزگرون شده مثلا برنج هندی قبل عید90تومان بود الان 125تومان این به هیچ عنوان افزایش حقوق نیس چون تولیدکنندها همه چیز خیلی بیشترازافزایش حقوق کارگراگرون کردن چکاریه….

  • ناشناس

    این واقعا انصافه که منه نیروی شرکتی که با همکارم که نیروی استخدام قراردادی هستن که هر دو در یک سمت مشغول هستیم ..ایشون فقط دو سال سابقه کاری از من بیشتر دارن چرا باید دو برابر من حقوق بگیره ؟؟؟ حالا دو برابر من هم حقوقش اضافه شده و حقوق همین ماه گذشته فروردین ماه رو هم کامل گرفته ولی من حقوق پارسال رو گرفتم ‌.این چه وضعیه آخه؟ چرا رسیدگی نمی کنید…

  • ناشناس

    نه اضافه کاری نه کارانه یه حقوق میدن اونم از سرو تهش میزنن به خدا دیگه خسته شدیم آقای مسئول تا حالا شده استرس گرایه خونه بگشی اینکه با این حقوق نمیشه حتی پول پیش خونتو درست کنی هر سال قیمت خونه نجومی میشه این دولت داره جیکار میکنه چرا فکر مردم نیست ماها دائم در استرسیم

  • ناشناس

    واقعا انصاف نیست به خدا به خدایی که همه معتقدیم این حقوقی که برای کارکنان قرارداد کارمعین قرار دادید بی انصافیه یه نفر که تازه وارد اداره شد با هزار پارتی رسمی قطعی شده چندین میلیون بالاتر از حقوق من که بیست سال سابقه دارم و قراردادی هستم بگیره مسئولین محترم اگه حقوق کارکنان قراردادی اصلاح نشه از خدا می خواهیم چنان بلایی سر زن وبچه ها و خانواده هاتون خداوند نازل کنه که حال ما بیچاره ها را بدانید والسلام

  • ناشناس

    این حقوق گارکرا دردی ازشون درمون نمیکن پای حقوقو باالا ببرید حق مسکنو اولادو رو نمیخواهیم یک کارمند شش ب بالا حقوق میگیره ی گارگر نصف نصف پول اونو.نداره تازه هیچ غلطیم نمیکن این انصاف نیست مگه خون اونا از خون ما رنگینتره؟؟؟؟

  • ناشناس

    ما تازه دیروز بهمون حقوق دادن الان نداریم تا اخر دهم برج دیگه چه کنیم باید کسی هم اینجا قرض نمیده پول به کسی بعدم اینکه چرا کارمندا و بازنشسته ها بیستوهشتم هرماه حقوق واریز میشه ماها باید تادهم صبر کنیم یعنی هر چهل روز پنجاه روز یک ونهصد میدن خدا نگزره ازتون