کد مطلب: ۶۱۶۲۹۷

پیش‌بینی جدید بانک جهانی از اقتصاد ۲۰۲۲ / کرونا دیگر تهدیدی برای اقتصاد نیست؟

پیش‌بینی جدید بانک جهانی از اقتصاد 2022 / کرونا دیگر تهدیدی برای اقتصاد نیست؟

بر اساس گزارش بانک جهانی به نظر می‌رسد امسال سال چندان خوبی برای اقتصاد نباشد. اما دلیل این مساله لزوما بیماری کرونا نیست. مشکلات اقتصادی و بدهی‌های کشورهای در حال توسعه مشکل اصلی اقتصاد آن‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیماری کرونا تقریبا تمام بخش‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. اما بخش‌هایی از جمله تجارت و زنجیره منابع جهانی بیشترین آسیب را دیده‌اند. با این حال در سال ۲۰۲۱ جهان نحوه سازگاری با اختلالاتی که کرونا در زندگی ایجاد کرده است را یاد گرفت. سال گذشته رشد اقتصادی جهانی ۵/۵ درصد بود اما طبق گزارشی که بانک جهانی از پیش بینی‌های اقتصادی سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است به نظر می‌رسد امسال سال چندان خوبی برای اقتصاد نباشد.

با وجود تغییرات غیر قابل پیش بینی ویروس کرونا، کمبود منابع و عدم حمایت دولت‌ها، بانک جهانی پیش بینی می‌کند که رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ تنها ۴/۱ درصد و در سال ۲۰۲۳ هم ۳/۲ درصد باشد. هزینه‌های بالای حمل و نقل و تورم غیر قابل پیش بینی به ویژه در بخش غذا و انرژی نگران کننده هستند. انتظار میرود اقتصادهای توسعه یافته همچون آمریکا، اروپا، استرالیا، ژاپن و کره رشد اقتصادی بیشتری داشته باشند و احتمالا به وضعیت قبل از کرونا بازگردند.

تهدیدهای پیش روی اقتصاد جهان چیست؟

اما بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به دلیل نرخ‌های پایین‌تر واکسیناسیون، سیاست‌های مالی سختگیرانه‌تر و ترس بیشتر از بیماری کرونا رشد چندانی نخواهند داشت. بزرگترین تهدید پیش روی بهبودی اقتصاد کشورها عدم اطمینان است. با وجود فراوانی واکسن‌ها هنوز هم سویه‌های جدید ویروس مانند دلتا و اومیکرون و قرنطینه‌های اعمال شده در پی شیوع آن‌ها می‌توانند تمامی برنامه‌ها را طی چند هفته یا حتی چند روز دگرگون کنند.

همچنین بدهی‌های بالای دولت‌ها هم می‌تواند برای اقتصاد آن‌ها خطرناک باشد. در سال ۲۰۲۰ بدهی جهانی ۲۶۳ درصد تولید ناخالص جهانی بود. رقمی که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. باز هم در این مورد بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه در خطر بیشتری قرار دارند. بسیاری بدهی‌های زیادی دارند و بعضی از آن‌ها در پرداخت بدهی‌هایشان ناتوان مانده‌اند. این کشورها ممکن است با نرخ بهره‌های بالاتر، تورم بیشتر و نرخ‌های ارز نامطلوب مواجه شوند.

به نقل از DW بانک جهانی در مورد نابرابری درآمدها نیز نگرانی‌هایی دارد. در سراسر جهان فقر در حال رشد است و بسیاری مشاغل خود را از دست می‌دهند. افرادی مانند زنان، افراد کم مهارت و نیروی کار غیر رسمی که در گروه‌های درآمدی پایین‌تر قرار دارند، آسیب‌پذیرتر هستند. احتمالا امسال بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از فقر ناشی از کرونا رنج می‌برند.

همزمان با این‌ها با رشد سهام شرکت‌های فناوری و افزایش قیمت دارایی‌ها، ثروتمندان، ثروت بیشتری کسب کرده‌اند. این اختلاف طبقاتی می‌تواند باعث نارضایتی اجتماعی در کشورهای در حال توسعه شود.

چه باید کرد؟

به گفته بانک جهانی، کشورهای در حال توسعه که بدهی‌های زیادی هم دارند تنها در صورتی می‌توانند بر روی سلامتی، خدمات عمومی، تحصیلات، زیرسازی و رشد تمرکز کنند که بدهی‌هایشان را کمتر کنند.

این گزارش بر سیاست‌های تقویت توسعه سبز، انعطاف پذیر و فراگیر تاکید دارد.

در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه به یک دهه قبل از بیماری کرونا بازمی‌گردد. اما باز هم بازدهی این اقتصادها به دوران قبل از کرونا نمی‌رسد. تولید ناخالص داخلی بیش از ۵۰ درصد اقتصادهای شرق آسیا، اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقای شمالی در سال ۲۰۲۳ همچنان از سال ۲۰۱۹ کمتر خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.