کد مطلب: ۷۷۸۶۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / نمایان شدن رنگ توافقات در بازار سرمایه

پیش بینی بورس یکشنبه 21 اسفند 1401 / نمایان شدن رنگ توافقات در بازار سرمایه

حال و هوای معاملات شنبه 20 اسفند‌ماه در بازار سرمایه به کلی با روز‌های پیشین خود متفاوت بود. خبر‌ها در رابطه با از سرگیری روابط دو جانبه ایران و عربستان طی روزهای اخیر و روند همچنان نزولی دلار باعث شده است ماهیت و جنس معاملات شنبه از روزهای پیشین بازار سرمایه متفاوت به نظر آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات بورس روز شنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل افتی جزئی را تجربه کرد. بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 862 واحدی که معادل 0.05 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع یک میلیون و 816 هزار واحدی به کار خاتمه داد.

اما شاخص کل هم‌وزن بر خلاف شاخص کل رفتار کرد و با افزایش 0.7 درصدی به سطح 549 هزار و 264 واحدی رسید.

همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را 16 میلیارد و 660 میلیون و ارزش معاملات را هفت هزار و 531 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

در همین حال بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از خروج 535 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

نقش افزایش امیدواری‌ها به احیای برجام در معاملات بازار سرمایه

حال و هوای معاملات شنبه 20 اسفند‌ماه در بازار سرمایه به کلی با روز‌های پیشین خود متفاوت بود. با افزایش امیدواری‌ فعالان اقتصادی نسبت به احیای برجام، گرو‌ه‌های به اصطلاح برجامی با اقبال بورسی‌ها مواجه شدند و از سویی با انتظارات کاهشی نسبت به نرخ ارز شاهد فشار فروش در گروه‌های دلاری بازار نظیر پتروپالایشی‌ها و فلزات اساسی بودیم.

به همین واسطه رنگ تابلو معاملات در بخش شاخص کل و نماگر هم‌وزن بازار متفاوت بود.

از سوی دیگر دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم عنوان کرده است که آمریکا اجازه آزادسازی 500 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق را صادر کرده و تا هفته آتی عراق این مبلغ را به ایران پرداخت خواهد کرد. با انتشار این خبر دلار آزاد کاهش بیشتری را. تجربه کرد.

در همین حال وضعیت دیگر متغیر اثرگذار بر بازار سرمایه هم قابل توجه است؛ نرخ بهره بین بانکی در آخر هفته گذشته، افزایش نسبی را تجربه کرد و در حال حاضر حوالی 23.14 درصد قرار دارد.

پیشتازی بورس در سال آتی؟

کارشناسان اقتصادی عقیده دارند چند سیاست اعتمادزا از سوی دولت و مجلس می‌تواند سال 1402 را به سال برنده شدن بورس در مقابل سایر بازار‌ها تغییر دهد. به طور مثال حل‌وفصل مشکلات قیمت‌گذاری دستوری، کنار گذاشتن سیاست گران‌فروشی انرژی به شرکت‌ها و دوری از سیاست‌های از بین برنده اعتماد می تواند بورس را مقصد سرمایه‌های کلان و خرد کند.

هر چند چنین انتظاری از ارکان تصمیم‌گیری، اصولا انتظار بسیار بالایی به شمار می‌رود اما در صورت وقوع چنین تصمیماتی احتمالا بخشی از تقاضا در کالاهای مصرفی و ارز که ناشی از پول داغ است حذف شده و به بازار سرمایه‌گذاری شفاف منتقل می‌شود.

پیش بینی بورس یکشنبه

فاز انتظار در بورس تهران تا زمان کشف نرخ تعادلی در بازار ارز ادامه خواهد داشت؛ چرا که در معاملات امروز هم هیجان و ابهام در تصمیم‌گیری‌ها مشخص بود. به طوری که در نیم‌ ساعت ابتدایی معاملات، شاخص کل تا هشت هزار واحد مثبت نیز گام برداشت اما فشار عرضه‌ها مجددا آن را به محدوده صفر تابلو هدایت کرد.

جریان معاملات در روز یکشنبه 21 اسفند با تدوام روند کاهشی دلار می‌تواند با تقاضا در گروه‌های بانکی و خودرویی دنبال شود و از سویی ظهور فروشندگان در گروه‌هایی نظیر فلزات اساسی و پتروپالایشی‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تحلیلگر بزرگ قرن 20

    دلار تا 39900 تومان تا دوشنبه اصلاح دارد.بعدش دوباره تا 44000 تومان بالا میرود و در همین محدوده می ماند.
    احتمال حرکت بورس از آخر هفته زیاد است.

    • مریم

      شما از کجا میدونین؟

  • ناشناس

    پس بنا براین در سایه بی تدبیری دولتهای ۱۲ و۱۳ همچنان بوس در سراشیبی است روزی که بنده وارد بازار سراسر باخت بورس شدم پراید ۱۵ میلیون قیمت خورده بود وبنده با وارد کردن پول ۳۳ دستگاه به بازار پر سود سرمایه بعد از ۴ سال فقط با پول مانده ام می توانم دو دستگاه پراید بخرم لازم است بدانید سهام بنده شامل گروه پالایشی دلاری شیمایی و سیمانی وفلزی و بسیار ارزنده است اما هیچ حمایتی از ما نشد تا تمام زندگی من بازنشسته سوخت وکسی را در کشور ی که دم از حمایت مظلوم میزند به عنوان فریاد رس نیافتم به امید ظهور آقا امام زمان

    • ناشناس

      سلام باشرف و بزرگ هم وطن درود خداوند برشما دل پاکت با خداباشه و بس جبران خواهد شد چونکه با زحمت اون سرمایه را به دست اورده بودی سی سال زحمت کشیدنت برای لقمه نان پاک خداوند مهربان مد نظر خواهد داشت . یاحق سادات

  • ناشناس

    بازار بورس ایران بسیار متفاوت است… در این سه سال گذشته اکثر پیش بینی ها غلط از آب درآمده است… همه چیز از تحولات سیاسی تا ورزشی و حالات احساسی بر روند بورس در ایران تاثیر دارد…

  • ناشناس

    اکثر نمادها حتی در مثبت بودن شاخص کل در حال تنزل هستند شاید دلیلش این باشه که شرکتهای حقوقی به خاطر پرداخت حقوق عرضه هاشون زیاد شده ویا دلار مسیر نزولی رو انتخاب کرده. به هر حال این رشد کاذب شاخص کل به زیان اکثر نمادها شده. چون خیلی از نمادها هیچ رشدی نکردند وحالا که شاخص کل باریزش قیمت دلار در حال پایین امدنه همین نمادهارو منفی تر از قبل میکنه

  • علی

    بانکی ها رو بخرید
    مخصوصا دارایکم که قیمتش خیلی پایین تر از ناوش است

  • محمد

    بانکی ها پتانسل رشد خوبی دارند

  • ناشناس

    سلام علیکم
    مگه توافق هم در ایران داریم

  • ناشناس

    اتفاقاتمام نمادهای بانکی وخودروییها بعد از ثبت نام خودرو به علت خروج نقدینگی های مسدود شده تا پایان هفته ریزش وحشتناکی خواهند داشت و توافق هم نمیتونه جلوی خروج نقدینگی پایان سال رو بگیره

  • ناشناس

    طبق روال سالهای گذشته بد ترین شرایط برای سهامدارها هفته اخر سال است که بنا به دلایلی از قبیل پرداخت حقوق شرکتها، انبار گردانی، وتبدیل سهامها به پول نقد برای مسافرتهای نوروزی و خریدهای نوروزی . واز همه مهمتر ریزش قیمت دلار است این عوامل دست به دست هم داده وباعث ریزش شاخص کل خواهد شد بنابر ایناین برای پیش بینی روزهای پایانی سال احتیاجی به محاسبات وعوامل دیگری نیست.