کد مطلب: ۷۶۱۸۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ / رای کمیسیون تلفیق به نفع بازار سرمایه است؟

پیش بینی بورس یکشنبه 30 بهمن 1401 / رای کمیسیون تلفیق به نفع بازار سرمایه است؟

بازار سرمایه در هفته گذشته نیز روندی نزولی طی کرد تا صبر سهامداران برای بازگشت به روند صعودی لبریز شود. حال اما اخباری مثبت در گوشه و کنار بازار سهام شنیده می‌شود که امید اهالی بازار را برای سبزپوشی سهام زنده نگه داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته گذشته برخلاف مسیری که در سومین هفته بهمن ماه طی کرد، مجددا روندی نزولی به خود گرفت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان سومین هفته بهمن‌ماه در ارتفاع یک میلیون و 558 هزار واحدی قرار دلشت و این هفته به یک میلیون و 524 هزار واحد رسید تا افت 2.2 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند.

از سوی دیگر، شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل بورس حرکت کرد و افت 2.2 درصدی داشت. در حالی که تنها یک روز از بهمن‌ماه باقی مانده نماگر هم‌وزن بازار در ارتفاع 474 هزار واحدی قرار گرفته است.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز چهارشنبه، خبر از خروج 503 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد که بسیار نگران کننده است.

با نزدیک شدن به پایان بهمن‌ماه می‌توان بیان کرد، خروج پول در ماه یازدهم سال شدت گرفته است. کارشناسان تاکید دارند طی جریاناتی که در یک ماه گذشته بر سر بازار سرمایه‌ آمد، تمام جریان ورود پول حقیقی که از ابتدای آبان‌ماه وارد سهام شده بود، از بازار خارج شد به طوری‌ که سهامداران در این ماه تنها دو روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودند.

از لحاظ بررسی هفتگی نیز این هفته هزار و 397 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار سرمایه ثبت شد.

اگرچه می‌توان خروج پول حقیقی را معادل خرید حقوقی‌ها و حمایت‌ هزار و 397 میلیارد تومانی‌ آن‌ها از بازار سرمایه تعبیر کرد اما بررسی تاریخی روند‌های بورس تهران نشان از آن دارد که رشد پایدار بازار سرمایه با یک جریان رونددار، بدون ورود سرمایه حقیقی‌ها ممکن نیست.

پیش بینی بورس یکشنبه

در روز‌های پایانی هفته گذشته کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس رای به حذف بند «ج» تبصره 8 لایحه بودجه داد. با حذف این بند که مربوط به عرضه اوره در بورس کالا بود، صفحه دیگری از فیلم طولانی قیمت‌‌گذاری دستوری را در اقتصاد ایران شاهد هستیم.

با این تصمیم در صورت تصویب و نهایی شدن، منافع 20 میلیون سهامدار و ذی‌نفع به خطر خواهد افتاد و کاملا در خلاف جهت شعار‌های حمایتی دولت و مجلس از بازار سرمایه خواهد بود.

اما روز گذشته خبر بسیار مهمی برای بازار سرمایه از سوی مجلس مخابره شد که با باز شدن معاملات این هفته، شاهد تاثیر مثبت آن خواهیم بود. پیش‌تر با تعیین نرخ خوراک گاز هفت هزار تومانی از سوی دولت که در لایحه بودجه سال آتی قرار داده شده بود بررسی کردیم که صنایع گوناگونی نظیر پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، سیمانی‌ها و صنعت فولاد چگونه در منگنه بودجه قرار خواهند گرفت.

به طور مثال متانول‌ساز‌ها بررسی شدند که این گروه با نرخ سال گذشته نیز چالش‌های بسیاری برای ادامه فعالیت داشتند و حتی تعدادی از واحد‌های متانول‌سازی کشور به علت نبود صرفه اقتصادی در تولید، تعطیل شدند.

روز گذشته اما از بهارستان خبر رسید که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تصمیم به حذف نرخ هفت هزار تومانی از لایحه بودجه گرفته‌ است.

همچنین نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در اظهار نظری مدعی شده طی تصمیمات کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده شد در راستای حمایت از بخش صنعت و تولید، نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را تعدیل کند.

با شروع معاملات هفته جاری از روز یکشنبه باید منتظر تاثیر مثبت این خبر بر گروه‌های یاد شده و به تبع آن کلیت بازار باشیم.

از سوی دیگر تحرکات دلار در بازار آزاد شدت گرفته است. ناگفته نماند برخی کارشناسان معتقدند، واکنش‌پذیری فعالان بازار نسبت به جابه‌جایی‌های دلار کمرنگ شده است، اما همچنان می‌توان تاثیرات روند رو به رشد دلار آزاد را در بازار مشاهده کرد.

در صورتی که شکاف بیش از 60 درصدی میان دلار نیما و دلار آزاد از بین برود می‌توان منتظر رشد بازار سرمایه به خصوص صنایع دلاری بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نمادهای استقلال و پرسپولیس را از نصف پایینتر آوردند تورا بخدا پول مردم را به بازیکنان پولدار ندهید مردم واجب‌تر هستند دیگه هوادار نمی‌شیم

  • محمدرضا

    سلام، دوستان عزیزهمینطور که میدانید قیمت سهام دستوریست، واین باعث عقب ماندگی قیمتهای واقعی با بازار شود، مطمئن باشید که بورس یه رشد بسیار عالی خواهد داشت وسرمایه گذاران همه داراییشان را به بورس میارن، روزهای خوب بورس درراه است،،، این جمله منو امروز به یاد داشته باشید که دوره سرمایه گذاری در مسکن، خودرو، دلاروسکه گذشته چون رشد چند صد درصدی داشته ودیگه توان مردم حتی برای سرمایه گذاری خردهم نمیرسد، وبورس است که پذیرای همه سرمایه گذارانه وبزودی این اتفاق خواهد افتاد

  • ناشناس

    بازار سرمایه با واردات سهام ثبات پیدا میکنه! عیال برای خرید سیسمونی نوه گلمون داره میره ترکیه سفارش میکنم مقداری سهام بخره با خودش بیاره خدا مارو برای شما مردم حفظ کنه انشااله !

  • ناشناس

    بنده نظر خاصی ندارم فقط ضرر ماها رو جبران کنید تا دیگه رفع زحمت کنیم
    نظر دومم هم اینکه مسببین ضرر ملت در دودنیا روسیاه باشن
    نظر سومی ندارم

  • محمدرضا محمدی

    این بورس بااین مسولین بی عرضه وبیسواد همیشه منفی ودرضرر خواهدبود اینها تتبورس رانابود نکنند دست ازسر بورس برنمی دارند

  • .ham man

    بورس ایران تبدیل به محلی برای دزدیدن سرمایه های مردم توسط دولت و مخصوصا نهادهای انقلابی که به هیچکس و هیچ جا پاسخگو نیستند شده است . نمودارها را ببینید سهام متعلق به بنیاد مستضعفان ، بنیاد علوی ، بنیاد شهید ، قرارگاه خاتم و نظامیان و……چه بر سر مردم اوردند و بسیاری از افراد با دود شدن هشتاد در صد از سرمایه شون یا از این دزدخونه قانونی فرار کروند یا پس از سه سال پرتورم هنوز با ضررهای کلان در بازار مانده اند و منتظر فرصت فرار هستند

  • ناشناس

    اگر چنانچه دولت حالا به هر شکل ممکن نتوانند این آخر سالی جریان انحرافی نقدینگی را به سمت گذرگاه بازار سرمایه که یکی از مطمئن ترین گلو گاه های اقتصادی میباشد هدایت کنند ، این اقتصاد کشور دچار مشکل و چالشی بزرگ خواهد شد

  • ناشناس

    بورس اولویت اول بود اما بعد از ۱۸ ماه هنوز اولویت اخر هم نیست رییس دانشگاه پکن قبل از انتخابات مثل زورو وارد ساختمان بورس شد و همه رو به خیال باطل امیدوار کرد من خودم فکر میکردم رییس دانشگاه پکن رییس جمهور بشه حتما بورس درست میشه و ضررهامون جبران میشه اما فهمیدم اعتماد به مسئولین این مملکت تاوانی دردناک داره تو این مملکت برای ما مردم ساده حرف زیاده فقط یادتون باشه قیمت دلار ۴۸ تومنه ارزش خیلی از سهما حتی با دلار ۱۵ داره معامله میشه اونم با قرمزی خدا ازت نگذره ………

    • ناشناس

      دلار نیمایی چنده بزرگوار؟

  • نادر

    سرمایه ها هدفمند بسمت بازار دلار و طلا رفتن این خواست خود دولت بوده و هست هرچه بتونه نقدینگی رو بسمت دلار هدایت کنه و باعث بالا رفتن دلار بشه در نهایت چون خودش عرضه کننده دلاره پس دلار باقیمت بالا میفروشه تبدیل به ریال بیشتر میکنه و خرج هزینه ها و حقوق و عیدهای کارمنداش میکنه

  • ناشناس

    خودرو بره بورس ولی اوره نره خودرو در بورس جیب دولتو پر می‌کنه و اوره خارج از بورس جیب جهاد کشاورزی را