کد مطلب: ۶۱۹۲۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جلسه با مجلس هم بورس را برنمی‌گرداند/ وقت عمل در بازار سهام

جلسه با مجلس هم بورس را برنمی‌گرداند/ وقت عمل در بازار سهام

پنجشنبه ۳۰ دی ماه جلسه کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در ساختمان مجلس و به منظور بررسی تحلیلی و فنی بازار سرمایه و همچنین بررسی پیشنهادهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد. اما آیا این جلسه بورس را نجات می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پنجشنبه ۳۰ دی ماه جلسه کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در ساختمان مجلس برگزار شد. جلسه با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و برخی از فعالان بازار سهام به منظور بررسی تحلیلی و فنی بازار سرمایه و همچنین بررسی پیشنهادهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد.

اگر چه این اولین بار نبود که جلسه‌ای با حضور فعالان بازار سهام و مسئولان اقتصادی تشکیل می‌شد اما با توجه به حساسیت جلسه، لیست مدعوین حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد. عده‌ای از فعالان و کارشناسان بازار سهام که دعوت نشده بودند از حضور برخی افراد در این جلسه انتقاد کردند و در واقع حاشیه بر متن لااقل در فضای مجازی پیشی گرفت. اما در جلسه بورسی‌ها با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلسی‌ چه گذشت؟ آیا از دید کارشناسان حاضر در جلسه امیدی به بهبود اضاع وجود دارد؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام گفت: محورهایی که در جلسه مطرح شد شامل موارد متعددی بود. گفتیم که بدنه سازمان مشکل دارد باید تغییر ایجاد شود. این تغییر قطعا فراتر از تغییر رئیس سازمان است که اگر قرار بود با تعویض رئیس سازمان مشکل حل شود بعد از تغییر چهار رئیس اوضاع بدتر نمی‌شد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی بازارگردانی بود. گفتم که قانون بازارگردانی مشکل دارد و اینکه صرفا از بازارگردان انتظار نقدشوندگی دارید او را نوسان‌گیر می‌کند و قانون بازارگردانی باید حتما عوض شود. موضوع بعدی این بود که باید به صندوق‌های دارایی و پالایش یکم بازارگردان اختصاص دهند. اینکه این‌ صندوق‌ها به دلیل اینکه در دولت قبل ایجاد شدند اکنون به حال خود رها شوند اصلا درست نیست. پیشنهاد دادم صندوق تثبیت بازار را بازارگردان این صندوق‌ها کنند.

بورس در کوتاه‌مدت با این جلسات برنمی‌گردد

حق‌شناس عنوان کرد: چندصدایی در تیم اقتصادی آقای رئیسی به بازار آسیب زده است. مباحث ضد و نقیض و تصمیماتی که با یکدیگر تداخل دارند به بازار و مخصوصا اعتماد سهامداران آسیب می‌زند.

لزوم دوطرفه شدن بازار، برداشته شدن دامنه نوسان، لزوم افزایش ساعت معاملات و … نیز از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه بود. تاسیس یک پژوهشکده نیز پیشنهاد آقای پورابراهیمی بود.

همچنین رئیس کمیسون اقتصادی مجلس گفت مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بورس در سازمان برنامه و بودجه گیر کرده و هنوز به دست مجلس نرسیده است. که خب موضوع خوبی بود. چون باعث می‌شود ما فشار بیاوریم بلکه دوستان در سازمان برنامه و بودجه زودتر مصوبه را ابلاغ کنند.

حق‌شناس تصریح کرد: در کوتاه‌مدت نه این جلسه و نه سایر جلسات بازار را برنمی‌گرداند. بازار یک روزه به این وضعیت نیفتاده که یک روزه درست شود. اما در مجموع اینکه نمایندگان یک صنف در مجلس حضور پیدا کنند و برای وضعیت خودشان رایزنی و لابی کنند خیلی خوب است وگرنه این جلسات در این دو ساله راهگشا نبوده و اتفاقی برای بازار نیفتاده است.

زمان عمل به خواسته‌هاست

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام نیز گفت: جلسه با حضور اکثریت مدعوین برگزار شد و حدودا ۴ ساعت طول کشید. تقریبا تمام کارشناسان موارد مد نظر خود را مطرح کردند.

وی ادامه داد: از جمله مهم ترین موارد کاهش منطقی نرخ بهره بدون ریسک، تشکیل کانون سهامداران خرد، لزوم اصلاح دامنه نوسان، بودجه سال آینده و پیگیری لحاظ شدن ۱۰ بند پیش نویس قانون بازار سرمایه را می‌توان نام برد.

میرزایی گفت: عمده این موارد پیشتر از این هم مکررا در جلسات مطرح و شنیده شده است و به نظر می‌رسد که اکنون زمان اولویت‌بندی و عمل به خواسته‌های اصولی جامعه بزرگ بازار سرمایه است.

خودی‌های بازار سهام به جان هم افتادند

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام که یکی دیگر از مدعوین به جلسه بود، گفت: از زمانی که لیست مدعوین منتشر شد حمله‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی دیدیم. وقتی نگاه را فراتر و در حد کانون سهامداران حقیقی می‌بینیم باید توجه داشته باشیم هر جا تفرقه وجود داشته باشد صداهایی که قرار است شنیده شود کمرنگ می‌شود. در مورد جلسه مجلس متاسفانه خودی‌ها به جان خودی‌ها افتادند.

وی ادامه داد: اما همه ما در یک بازار فعالیت می‌کنیم و همه حق دارند حرفشان شنیده شود. ایجاد دودستگی چیزی جز آسیب زدن به فضا ندارد. اگر چیزی به نام کانون سهامداران حقیقی می‌خواهیم به این صورت محقق نمی‌شود.

الیاس‌کردی اظهار کرد: زمانی که به لیستی حمله کنیم به تک تک افراد آن لیست حمله می‌کنیم. ما به خوبی می‌دانیم این جلسات زیاد برگزار شده و صحبت‌ها دو سال است که مطرح می‌شود و مسائل زیرساختی گذشته نیز همچنان پابرجاست. جلسه مجلس با سایر جلسات فرقی نداشت. فعالان اعتراض خود را مطرح کردند و اگر همین نکاتی که در جلسه مطرح شد توسط مجلس اجرایی شود و مسئولان پای کار بایستند حل می‌شود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تصمیم گیرندگان بورس :اگر قراراست شاخص راب۹۰۰هزار برسانید مردم را دوسال معطل بازی های خود نکنید ونجات بدید این سهامداران خرد را،مرگ یکبار وشیون یکبار،مهره شطرنج بدی انتخاب کردید.

  • محسن

    دولت امریکا مشغول غارت پول مردم به توسط نهنگها در ارز دیجیتال است تمام ارزها باید ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ درصد رشد بکنند تا به قیمت خریدشون برسن از مردم جهان هزاران میلیون دلار دزدی شده اینها دم از حقوق بشر میزنند دشمن اصلی حقوق بشر آمریکای ورشکسته است وگرنه از مردم جهان دزدی نمی کرد

  • ناشناس

    دوست ندارم دعای بد کنم اما خدایا مسببان اصلی این وضع بورس را متنبه کن. حالا یا از طریق بندگان خود یا بلای مستقیم.

  • ناشناس

    تنها شاخصی که نیاز به برکردان ندارد و رشد دایم صعودی داره شاخص فلاکت هست …

  • شیر فرهاد

    بورس در باغ سبز بود خوردن بردن چرا پس بدن اینجا ایرانه

  • امیرعلی

    به نظرمن بورس ما ضعف شدید مدیریتی داره یک مدیرخوب باید بدونه کی دامنه نوسان رو کم وزیادکنه کحا باقیمت دستوری مبارزه کنه درچه مواقعی با حقوقی ها و صاحبان شرکتهاجلسه بذاره و کی از صندوق تثبیت پول به سهام ها تزریق کنه اصن بعضی مواقعه مثل شهادت سردارسلیمانی بایدبورس رو تعطیل کرد این اقای عشقی اصن عین خیالش نیست چه بلایی داره سرسرمایه مردم میاد.

  • امیرعلی

    تورابخدا تورا به هرکی که میپرستید یه مدیرکاربلد واسه این بورس داغون بزارید بابا مدیرباید بدونه وقتی که شاخص کل به مقاومت میخوره باید پول از صندوق تثبیت به سهم تزریق بشه اصن این ریس بورس عرضه نداره یه جلسه باصاحبان اصلی شرکتها و حقوقی ها بذاره و بگه چون شاخص داره به مقاومت نزدیک میشه فروشتون رو محدود کنید و سه چهار روز از سهمتون حمایت کنید.بابا گلی به گوشه جمال دهنوی سهام هارو مثبت ۶و منفی ۲کرد باقیمت گذاری دستوری مبارزه کرد دستور داد به تدریج دامنه نوسان آزادبشه،مدام با مدیران ارشد جهت شفاف سازی در ارتباط بود وهرکاری رو به موقع انجام میداد ایشون حتی نمیتونن بگه آقاجلوی اوراق فروشی رو بگیرید

  • ناشناس

    دوستان نفروشید ، فقط و فقط . تا اینجا اومدید ، پس فروختن با ضرر معنی نداره .

  • ناشناس

    فقط حرف حرف حرف
    بجای پاداش به کارکنان بورس باید محاکمه و در زندان باشند چرا که شرکتهای صوری تصویب و پول مردم بیگناه نابود شد

  • ناشناس

    شاخص فقط امسال 790000 واحد ریزش داشته(وای وای واویلا)