خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۷۰۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

این هفته دلار روی ۲۷ هزار تومان می‌ماند؟

این هفته دلار روی ۲۷ هزار تومان می‌ماند؟

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز پیش‌بینی می‌کند که احتمالا هفته آینده نیز روال بازار مثل هفته جاری باشد و تحول خاصی اتفاق نیفتد. بنابراین به گفته او ممکن است اسکناس آمریکایی این هفته نیز کانال ۲۷ هزار تومانی را حفظ کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار آمریکا که انتهای هفته گذشته در کانال ۲۸ هزار تومانی نوسان می‌کرد حالا در ابتدای کانال ۲۷ هزار تومانی قرار گرفته است.

به گفته فعالان بازار ارز هفته گذشته تا روز یک‌شنبه بازار تحت تاثیر ناآرامی‌های افغانستان و انفجار در فرودگاه کابل بود. بنابراین تقاضا بالا رفته و دلار تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان هم رسید. از عضر یک‌شنبه اما بازار سیر نزولی گرفت.

مسیر نزولی از روز دوشنبه تشدید و وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد. روز سه‌شنبه افت قیمت دلار ادامه یافت و اسکناس آمریکایی حتی تا ۲۶ هزار ۶۰۰ تومان هم ریزش کرد!

کارشناسان علت این مسئله را به ثبات رسیدن نسبی وضعیت افغانستان و استقرار دولت جدید عنوان می‌کردند. البته بخشی از کاهش این هفته نیز ریشه در سیگنال کاهشی نرخ دلار سلیمانیه، افزایش احتمال بهبود روابط ایران و عربستان و البته اولین واکنش رئیس‌جمهور جدید به نرخ ارز داشت.

با این حال تداوم تزریق ارز همان عاملی بود که بیشتر معامله‌گران بزرگ بازار از آن به‌عنوان موثرترین علت ریزش بازار یاد کردند. با این حال از عصر روز سه‌شنبه بازار کمی شیب صعودی گرفت و تا انتهای هفته قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد به ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

دلار این هفته گران می‌شود؟

حالا کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز پیش‌بینی می‌کند که احتمالا هفته آینده نیز روال بازار به همین شکل باشد و تحول خاصی اتفاق نیفتد.

او می‌گوید: در حال حاضر عرضه دلار در بازار کم است اما متقابلا تقاضا هم برای آن کم است. پس یگدیگر را خنثی کردند. احتمالا هفته آینده هم بازار پرهیجانی نداشته باشیم.

به گفته این کارشناس در حال حاضر از یکسو تقاضای تجاری بسیار پایین آمده و عملا تجارتی صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر هم آنقدر هزینه‌های زندگی بالا رفته که مردم قدرت خرید ارز ندارند.

بنابراین عنوان می‌کند که بعید است بازار هفته آینده نزولی باشد اما احتمالا صعود هم در پیش نداشته بباشد و حداقل تا روز دوشنبه را در همین کانال ۲۷ هزار تومانی بماند.

افسری عامل موثر بر بازار در بازه زمانی طولانی‌تر را اما مذاکرات وین می‌داند و می‌گوید: درباره مذاکرات پیام‌های متفاوت و بعضا متضادی از دستگاهه دیپلماسی کشور به گوش می‌رسد. مثلا از یکسو وزیر خارجه گفته موافق ادامه مذاکرات است اما از سوی دیگر مدت زمان آن را دو، سه ماه دیگر اعلام کرده است. بنابراین در زمینه مذاکره ظاهرا دو سناریو محتمل است یکی این که مذاکره در همین شهریور ماه از سر گرفته شود که بسیار بعید است اما ناممکن نیست. اگر این اتفاق بیفتد بازار ارز بلافاصله واکنش نیان می‌دهد و نزولی می‌شود.

افسری می‌افزاید: سناریوی دوم این است که بر اساس اظهارات برخی مسئولان مبنی بر این که عجله‌ای برای مذاکرات ندارند، پیش برویم. اگر مذاکرات بخواهد از آذرماه آغاز شود، این مدت احتمالا تقاضا در بازار بالا باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برادران خواهران گرامی، بدونید که هیچ توافقی با آمریکا انجام نمیشه. آمریکا زیاده خواه هست و تا برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای رو هم تو مذاکره نیاره و محدود نکنه، هیچ امتیازی نمیده. پر واضح هست که ایران هم سر امنیت خودش کوتاه نمیاد. پس تا دو سه ماه دیگه کلا پرونده برجام بسته میشه. تا وقتی تحریم باشیم، اف ای تی اف هم اجرایی نمیشه. خلاصه تحریم های جدید در راه هست. دلار هم این دو سه ماهه تو همین رنج ها از 25 تا 28 تو نوسان. بعد از اون شروع به گروت شدن میکنه تا آخر سال به 35 تا 40 تومن میرسه.

  • ناشناس

    دلار از 30 هزار تومان نمیتونه بیشتر بشه و دلارم نمیتونه توی این قیمت ها برای همیشه ثابت بمونه فشار قیمتها هر سال خیلی بر مردم عادی زیادتر میشه که دیگه مردم نمیتونن تحمل کنند و اعتراضاتشونم اگه هر سال ادامه پیدا کنه دیگه عواقبشم مشخصه برای دولت.

  • علیرضا

    اگر خریداران و فروشندگان ارز منتظر نتیجه مذاکرات با قدرتهای غربی هستنند بنده به عرض می رسانم که به نتیجه رسیدن مذاکرات که در آن گشایش ارزی حاصل شود تقریبا صفر در صده حتی با قبول کردن مسائل موشکی و منطقه ای

  • اریا

    میگن امریکا هیچ غلتی نمی تواند بکند ولی با بالارفتن تمام زندگی مردم بیش از بیش نابود تر میشه 40 سال وقت داشتن که تولیدات داخلیو انفدر با کیفیت کنن تا به بقیه دنیا محصول عرضه کنیم و از دلار بی نیاز بشیم ولی نکردن و نخواهند کرد ترکیه سود فروش ماشین هاش به خارج از کل سود فروش نفت ما بیشترع واقعا افسوس میخورم برای همچنین مدیریتی جوونیم رفت