کد مطلب: ۴۲۸۷۲۶

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

پیش‌بینی قیمت طلا و دلار در هفته آینده / بورس چه خواهد شد؟

پیش‌بینی قیمت طلا و دلار در هفته آینده / بورس چه خواهد شد؟

همچنان بازار سهام پیشتاز بازدهی بین بازارهای مالی است. با این حال روند قیمت دلار تغییر کرده و به حالت صعودی درآمده اما روند طلا نزولی شده است. آیا این روند در هفته آینده ادامه خواهد داشت؟

ابراهیم علیزاده: در آخرین هفته دی ماه امسال منتهی به چهارم بهمن ماه، کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ دلار بازدهی منفی ۰٫۷۶ درصد، طلا بازدهی مثبت ۰٫۲۲ درصد، سکه بازدهی مثبت ۰٫۳۰ درصد و بورس هم بازدهی مثبت ۲٫۹۴ درصد.

در این شرایط تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: در مجموع از اخبار سیاسی و اقتصادی برمی‌آید که بازار ارز همچنان هم تحت فشار کنترل‌های بازارساز است و هم از سوی اخبار سیاسی به وقوع پیوسته چندان تحریک نمی‌شود، همین وضعیت تقریبا برای بازار طلا هم صدق می‌کند و به همین دلیل شاید در هفته پیش‌رو روند بازار طلا و ارز توامان با هم منفی شود، مگر این که درباره FATF رسما اعلام شود که ایران در لیست سیاه قرار خواهد گرفت. در عین حال در بازار سهام به نظر می‌رسد روند همچنان امیدبخش باشد و حتی به واسطه اخبار اعلام شده پیش از این، سهامداران در بهمن ماه منتظر عرضه اولیه‌های جدید بازار هستند.

همین پیش‌بینی نیز در دو هفته اخیر نسبتا محقق شد و در حالی که بازار سهام روند صعودی قابل توجهی داشت اما روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نزولی شد و در بازار ارز نیز بازدهی مثبت آن حتی به یک درصد نرسید.

2

در هفته اخیر بورس بیشترین بازدهی را داشت.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی مثبت 4.3 درصدی، دلار بازدهی مثبت 0.37 درصدی، طلا بازدهی منفی 1.3 درصدی و سکه هم بازدهی منفی 1.5 درصدی.

در این شرایط که بازدهی دلار مثبت و طلا منفی شده و بورس همچنان روند صعودی دارد، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

وزیر اقتصاد اعلام کرده است: از 41 بند اکشن پلن FATF تعداد 36 بند را اجرا کرده‌ایم و آنها حق ندارند ما را به لیست سیاه بازگردانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: شرایط اقتصادی سال آینده بهبود می‌یابد.

روسیه با صدور بیانه‌ای از کشورهای اروپایی خواسته است تا مکانیسم حل اختلافات در برجام را کنار بگذارند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان اعلام کرده است: تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی را کاهش دهیم.

وال استریت ژورنال هم گزارش داده آمریکا معافیت عراق از تحریم واردات گاز ایران را تمدید می‌کند.

با این اخبار به نظر می‌رسد تهدید سیاسی جدی‌ای برای بازارها در هفته پیش‌رو قابل مشاهده نیست. اخباری که برای فعالان بازار سهام اطمینان‌بخشی قابل توجهی دارد و در بازار ارز و طلا نیز احتمالا ثبات را همچنان حاکم کند.

علاوه بر این، بررسی تجارت‌نیوز از اظهارات یک هفته اخیر حسن روحانی نیز این فرضیه را تقویت می‌کند که حتی شاید ارزانی دلار در راه باشد.

رئیس جمهور در هفته گذشته سه سخنرانی مهم داشت. او در اظهاراتش از بازار سرمایه و اهمیت آن سخن گفت که نشان دهد دولت بیش از گذشته در میان بازارها نگاهش به بازار سهام است. اگر با این پیام‌ها نقدینگی سرگردان به سمت بورس برود احتمالا در روند ارز و طلا نوسان قابل توجهی رخ ندهد.

رئیس جمهور روز یکشنبه اخیر بر وحدت سیاسی در داخل کشور تاکید کرد، فردای آن روز در دیدار با یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از آمادگی ایران برای تعامل و همکاری‌های خارجی سخن گفت و چهارشنبه اخیر نیز به بهبود اوضاع اقتصادی اشاره کرد.

آیا تاکید رئیس جمهور بر وحدت و سرمایه اجتماعی از سویی و ارسال پیام‌های سیاسی تنش‌زدایی ایران برای دیگر کشورها می‌تواند سیگنال‌های اطمینان‌بخشی برای ثبات بازار ارز یا حتی ارزانی قیمت دلار در روزهای پیش‌رو به همراه داشته باشد؟ در این شرایط، سیگنال‌های اقتصادی حاوی چه پیام‌هایی برای بازارها هستند؟

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفته است: مالیات سهامداران و سهام شرکت‌های بورس درقالب هیچ طرحی در دستور کار نیست و اخذ مالیات از عایدی سرمایه شامل سود سهام بورس نمی‌شود.

همچنین وزیر نیرو گفته است: سال آینده فقط هفت درصد قیمت آب و برق افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این دو خبری که احتمالا در آینده برخی نمادهای بورسی تاثیر مثبت بگذارد، روز دوشنبه جاری قرار است عرضه اولیه جدیدی با عنوان عرضه اولیه ومهان انجام شود و سهامداران امکان ثبت سفارش خرید این نماد بورسی را خواهند داشت.

در کنار این اخبار با سیگنال مثبت برای بازار سهام و کم‌توجهی به بازارهای ارز و طلا در بخشنامه رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار باز بانکی نیز نکته قابل توجهی مورد اشاره قرار گرفته است.

در بند 7 این بخشنامه آمده است: به فعالان بازار و بانک‌ها توصیه می‌کنم که دارایی‌های غیرنقد خود را به اوراق دولتی تبدیل کنند، تا بتوانند فعالانه در بازار بین بانکی حضور داشته باشند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. بانک مرکزی با قدرت در پی تغییر کانال انتقال سیاست پولی، در کنار اصلاح و سالم‌سازی ترازنامه بانک‌هاست.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد در کنار اخبار سیاسی حاوی اطمینان‌بخشی برای سهامداران، اخبار اقتصادی نیز حاکی از نویدهایی برای حمایت بیشتر از بازار سهام است و احتمالا این روند، در بازار ارز و طلا به شکل یک ثبات نسبی خود را نشان دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یاابلفضل