کد مطلب: ۴۱۴۵۹۹

آخرین پیش‌بینی‌های اقتصادی در سال ۲۰۲۰

آخرین پیش‌بینی‌های اقتصادی در سال 2020

نشریه تجاری فورچن، هر سال پیش از شروع سال جدید میلادی، پیش‌‌بینی‌های اقتصادی خود را برای سال جدید میلادی از سیاست‌ بانک‌های مرکزی تا وضعیت بازارهای جهانی ارائه می‌دهد.

نشریه تجاری فورچن (Fortune) هر سال پیش از شروع سال جدید میلادی، پیش‌بینی خود را در زمینه اقتصاد و تجارت در جهان ارائه می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال 2020 احتمالا یکی از سال‌های پررویداد در جهان خواهد بود و یکی از این اتفاقات وقوع رکود اقتصادی است.

رکود اقتصادی شدیدی در آمریکا رخ نخواهد داد

در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا طولانی‌ترین رونق اقتصادی را در طول تاریخ تجربه می‌کند. اما این رونق روزی پایان خواهد یافت.

متیو جکسون، اقتصاددان از دانشگاه استنفورد، پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که رکود پس از رونق‌های طولانی به‌مراتب عمیق‌تر است.

یک مطالعه جدید از فدرال‌رزرو کلیولند اما این تئوری را نقض می‌کند. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند رکودِ پیش رو به‌اندازه رکود قبلی در آمریکا وخیم نخواهد بود.

رقابت شدید استارتاپ‌های فین‌تک با بانک‌ها

سال 2019، سال تعدیل نیرو برای بخش بانکی بود. در مجموع بانک‌های اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC)، دویچه بانک (Deutsche Bank) و سانتاندار بانک (Banco Santander) که همگی بانک‌های اروپایی هستند در سال جاری با ثبت رکوردی جدید، 50 هزار نفر از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند تا از این طریق، هزینه‌های خود را کاهش دهند.

نرخ بهره منفی، آهسته شدن رشد اقتصادی و رقابت استارتاپ‌های فین‌تک از مهم‌ترین دلایل کاهش درآمد بانک‌های سرمایه‌گذرای است.

با هدف افزایش درآمد و سود، بانک‌های بزرگ خرده‌فروشی اقدام به تغییر استراتژی که شامل افزایش تعرفه‌ها برای خدمات مشاوره‌ای و مدیریت دارایی‌هاست، کرده‌اند. اما این تغییر رویکرد تا چه حد می‌تواند از ادامه تعدیل نیروی این بانک‌ها در سال 2020 جلوگیری کند؟

بانکداری سبز

بسیاری از بانک‌های مرکزی شناخته‌شده جهان پیشتر هشدار داده‌اند که تغییرات آب‌وهوایی خطری بزرگ برای ثبات مالی است. پس از بانک‌های مرکزی، بانک‌های تجاری هم ناچار خواهند بود، از آنها پیروی کنند. روند بانکداری سبز به‌طور قطع تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی را در مقایسه با گذشته دشواتر خواهد کرد.

در نتیجه این سیاست‌ها، افشاگری شرکت‌ها درباره فعالیت‌هایی که محیط زیست را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزایش خواهد یافت.

ظهور نرخ بهره منفی

شاید در اقتصاد هیچ‌چیز عجیب‌تر از ظهور نرخ بهره منفی وجود نداشته باشد. در حال حاضر، در ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی نرخ سود سپرده‌ زیر صفر است؛ یعنی در این کشورها مردم بابت پس‌انداز کردن خسارت می‌پردازند و در عوض وام‌گیرندگان پاداش دریافت می‌کنند.

این پارادوکس در بازارهای اوراق قرضه هم به‌وضوح دیده می‌شود. در واقع، بازدهی بازارهای اوراق قرضه در برخی کشورها به صفر و در برخی دیگر از کشورها به زیر صفر کاهش یافته است.

بازدهی منفیِ اوراق قرضه دو ساله، 10 ساله و 30 ساله در آلمان، سرمایه‌گذاران بسیاری را غافلگیر کرد. اما بازدهی اوراق قرضه در دیگر کشورها به چه شکل خواهد بود؟

در ایالات متحده، اقتصاددانان بر این باورند که فدرال‌رزرو سیاست‌های انبساطی خود را ادامه خواهد داد و باز هم نرخ بهره کاهش می‌یابد. با این حال نرخ بهره در آمریکا همچنان بالاتر از صفر باقی می‌ماند و بر اساس پیش‌بینی‌های گروه فورچن، در محدوده 0.75 درصد تا یک درصد خواهد بود.

با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) هر رویدادی در بریتانیا ممکن است. در اروپا هم احتمالا نرخ‌های بهره منفی بیش از گذشته کاهش خواهد یافت.

نفت 60 دلاری تا پایان سال 2020

در سال 2020، تولید نفت کشورها از نروژ گرفته تا ایالات متحده آمریکا افزایش خواهد یافت. اما جهان به این میزان از نفت نیاز نخواهد داشت. از آنجا که رشد اقتصادی جهان آهسته شده، انتظار می‌رود قیمت نفت کاهش یابد. با این حال شوک‌های ژئوپولتیکی تا حدودی از کاهش بیش از حد قیمت جلوگیری خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی نفت تا پایان سال در محدوده 60 دلار باقی بماند.

بازار سهام آمریکا

عدم هیجان در رشد درآمدها، قیمت‌ سهام را در سال 2020 مهار می‌کند. درحالی‌که نرخ‌های بهره پایین و وعده‌های کاندیدهای ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، شاخص‌های بورس را به‌شکل دوره‌ای نوسان می‌دهد.

شاخص S&P 500، احتمالا در سطح سه هزار و 200 واحد قرار خواهد گرفت.

تعداد مدیران ارشد اجرایی زن افزایش می‌یابد

فورچن جهانی 500، سالانه 500 شرکت بین‌المللی از صنایع مختلف را معرفی و رتبه‌بندی می‌کند.

در فهرست سال 2019 تعداد زنان مدیر عامل 35 نفر است که بالاترین رکورد محسوب می‌شود. اما پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال 2020 افزایش یابد.

لیبرا از بین می‌رود

ژوئن سال جاری، فیس‌بوک از ارز رمزنگاری‌شده این کمپانی به نام لیبرا رونمایی کرد و اعلام کرد که در اوایل سال 2020 آن را به بازار عرضه خواهد کرد.

اما با خروج بسیاری از شرکای مهم از این پروژه و موانعی که رگولاتورها و سیاست‌گذاران بر سر راه مدیر فیس‌بوک گذاشتند، حالا به‌نظر می‌رسد این پروژه به مرحله عمل نمی‌رسد.

توسعه اقتصاد آفریقا

نیجریه، بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا، با پیوستن به منطقه آزاد تجاری آفریقا در سال 2019، یک دهه رونق و رشد اقتصادی در این قاره در سال 2020 آغاز خواهد شد. بلوک تجاری که شامل 54 کشور می‌شود، احتمالا سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری به‌ویژه از سوی چین جذب می‌کند. اما مهم‌تر از آن، اقتصادهای محلی و تجارت داخلی در آفریقا تقویت می‎شود که در حال حاضر تنها 17 درصد از فعالیت‌های صادراتی اتحادیه آفریقا را شامل می‌شود.

انتظار می‌رود تقریبا نیمی از مردم قاره سیاه تا سال 2030 در شهرها زندگی کنند. جمعیت فعال این قاره سه برابر اتحادیه اروپاست و پیش‌بینی می‌شود که آفریقا در سال‌های پیش رو یکی از قاره‌های تاثیرگذار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.