کد مطلب: ۳۴۲۵۰۷

نظرسنجی تجارت‌نیوز از برخی فعالان و معامله‌گران تالار بورس

پیش‌بینی هفتگی بورس / کدام صنایع در بازار پیشرو می‌شوند؟

پیش‌بینی هفتگی بورس / کدام صنایع در بازار پیشرو می‌شوند؟

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که بازار در هفته چهارم دی ماه متمایل به صعودی خواهد بود و صنایع دلاری و صادرات‌محور و برخی تک سهم‌ها پیشرو در بازار این هفته هستند.

تجارت‌نیوز ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام طی هفته جاری منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که بازار در هفته چهارم دی ماه متمایل به صعودی خواهد بود و صنایع دلاری و صادرات‌محور و برخی تک‌سهم‌ها پیشرو در بازار این هفته هستند.

پیش‌بینی بورس در هفته چهارم دی 97

روند شاخص کل بورس در آذر ماه

به گزارش تجارت‌نیوز، روند شاخص کل بورس در هفته اول آذر ماه با شدت بیشتری نسبت به هفته پایانی آبان ماه نزولی بود، به‌طوری که علی‌رغم گزارش‌های ماهانه خوب شرکت‌های دلاری از جمله پتروشیمی‌ها و فلزاتی‌ها موضوعاتی چون ریزش شدید قیمت جهانی نفت خام، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، کاهش نرخ کامودیتی‌ها، عرضه اولیه نماد مادیرا در فرابورس باعث شد که شاخص از قله 175 هزار واحدی به 163 هزار واحد برسد.

اما روند شاخص کل بورس در هفته دوم آذر ماه تا حدودی صعودی شد، به‌طوری که عواملی چون رسیدن بسیاری از سهم‌ها به سطوح حمایتی کوتاه‌مدت خود، ریزش شدید و سپس برگشت قیمت جهانی نفت خام به دنبال توافق روسیه و عربستان، کاهش نرخ دلار و سپس افزایش و تثبیت آن، اجلاس G20 و رشد قیمت کامودیتی‌ها، تصویب اولین بند از CFT در مجلس باعث شد که شاخص از قله 163 هزار واحدی به 166 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته سوم آذر ماه مجدد نزولی شد، به‌طوری که نوسان‌گیری سهام‌داران در بازار و توجه نسبی به سهام‌ کوچک و متوسط و عدم اقبال نسبت به سهم‌های دلاری باعث شد که شاخص از قله 167 هزار واحدی به 165 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته پایانی آذر ماه با شدت بیشتری نزولی شد، به‌‌طوری که موضوعاتی چون ابهام سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهام‌های دلاری مبنی بر تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد، ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و تاثیر تحریم‌ها بر میزان فروش شرکت‌های صادراتی باعث شد که شاخص از قله 165 هزار واحدی به 156 هزار واحد برسد.

روند شاخص در سه هفته ابتدایی زمستان

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته دوم دی‌ماه هم متمایل به صعودی شد به‌طوری که دو گروه‌ بانکی و خودرویی باعث شدند که شاخص از قله 158 هزار واحدی به 160 هزار واحد برسد.

‌شنبه (15 دی‌‎ ماه ۹۷) شاخص با افزایش 208 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. رشد قیمت نفت خام در تعطیلات آخر هفته از مهم‌ترین دلایل رشد این روز شاخص کل بورس بود. گروه بانکی هم به دلیل بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و احتمال شناسایی سود از محل تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی و گروه خودرویی هم به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار مورد اقبال سهام‌داران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

همچنین روز ‌یکشنبه (16 دی‌‎ ماه ۹۷) شاخص با افزایش 168 واحدی در رقم 161 هزار واحد قرار گرفت که در جریان معاملاتی این روز بازار سرمایه گروه‌های بانکی و خودرویی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

روز دوشنبه (17 دی ماه 97) شاخص با افزایش 1047 واحدی در رقم 162 هزار واحد قرار گرفت که رشد این روز شاخص کل بورس به دلیل احتمال انتشار گزارش‌های مثبت 9ماهه گروه پالایشی و افزایش قیمت جهانی نفت و اجرای طرح زوج و فرد در گروه بانکی بوده است.

همچنین روز سه‌شنبه (18 دی ماه 97) شاخص با افزایش 1643 واحدی در رقم 163 هزار واحد جای گرفت. بازار چند دلیل عمده برای رشد داشت. به‌عبارتی رشد دوباره قیمت دلار به مرز 11 هزار تومان، بهبود قیمت‌های جهانی، بهبود وضعیت فروش شرکت‌ها در بورس کالا، بهبود تقاضا در بازار و بهبود صادرات شرکت‌ها از عمده‌ترین دلایل رشد این روز بازار بود.

روز چهارشنبه (19 دی ماه 97) شاخص با افزایش 862 واحدی در رقم 164 هزار واحد جای گرفت. بازار چند دلیل عمده برای رشد داشت. به عبارتی شفاف‌سازی کچاد و تاثیر آن روی گروه معدنی و فلزات اساسی شاید مهم‌ترین خبری بود که از عصر روز سه‌شنبه برای بازار رخ داد و باعث اقبال بازار به این گروه شد. همچنین رشد قیمت نفت و نرخ‌های جهانی نیز از دیگر دلایل رشد این روز بازار سرمایه بود.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که بازار در هفته چهارم دی ماه متمایل به صعودی خواهد بود و صنایع دلاری و صادرات‌محور و برخی تک سهم‌ها پیشرو در بازار این هفته هستند.

بازار در انتظار جریان نقدینگی

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بازار در هفته پیش‌رو صعودی خواهد بود و گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی پیشرو در بازار سرمایه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انتظار می‌رود در هفته جاری شاهد انتشار حجم بالایی از گزارش‌های 9 اهه شرکت‌ها باشیم، به همین جهت توجه بازار همچنان معطوف به نحوه گزارش‌دهی شرکت‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود شرکت‌هایی که با عملکرد مطلوب مواجه هستند میزبان جریان نقدینگی و اقبال خریداران قرار گیرند.

نصیرزاده تاکید کرد: داده‌های بررسی شده حاکی از انتشار گزارش‌های مثبت در گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و تک‌سهم‌های بنیادی در سایر گروه‌ها است.

وی ادامه داد: در عین حال در گروه خودرویی به نظر بازار باید میزبان گزارش‌های ضعیف همراه با تشدید زیان باشد که از پیش نیز قابل برآورد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گروه بانکی در انتظار اخبار تجدید ارزیابی و نرخ تسعیر ارز است و هر خبری در این راستا می‌تواند جهت روند این گروه را نیز تغییر دهد.

روند صعودی شاخص

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه هم در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به حجم خوب معاملات و تاثير نرخ‌های جهانی فلزات و نفت خام، روند شاخص کل بورس صعودی در هفته جاری است و تقريبا كل بازار به غیر از بانكی‌ها مثبت خواهد بود.

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/ دسته‌های پیش رو
1 مهدی میرزایی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی، پالایشی، بانکی
2 مهدی افضلیان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل _
3 حامد مددی معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی بانکی، دلاری
4 سلمان نصیرزاده معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی، فلزات اساسی
5 ایمان رئیسی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی دلاری، صنایع داخلی
6 محسن تقی‌نژاد کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی تک‌سهم‌ها
7 محمد خبری زاد کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
8 مجید ملکی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی دلاری
9 مهدی رضایتی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی، فلزی، دارویی
10 هادی نصیری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی، پالایشی، بانکی
11 محمدباقر خادمی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل پتروشیمی، پالایشی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.