کد مطلب: ۵۶۶۱۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چاپ پول برای صدا و سیما!/ دست‌درازی صدا و سیما به صندوق توسعه ملی

چاپ پول برای صدا و سیما!/ دست‌درازی صدا و سیما به صندوق توسعه ملی

هنوز بودجه سه هزار میلیارد تومانی و واکسیناسیون خارج از نوبت صدا و سیماای‌ها محل انتقاد بود که برداشت ۱۵۰ میلیون یورویی این نهاد از صندوق توسعه ملی واکنش برانگیخت. اتفاقی که عضو سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی کشور آن را مغایر با اساسنامه صندوق می‌خواند و می‌گوید که در صورت تسعیر آن باید منتظر تاثیر ایین اتفاق در رشد نقدینگی و تورم باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود برخی مبالغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی را منتشر کرده است که یکی از آن‌ها برداشت ۱۵۰ میلیون یوروای سازمان صدا و سیما است.

البته ظاهرا موضوع تازه نیست و در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دومیلیارد و ۸۴۵ میلیون یورو برداشت از صندوق توسعه برای طرح‌های عمرانی، فناورانه و خلاقانه پیش‌بینی شده بوده که ۱۵۰ میلیون یورو آن به صداوسیما رسیده! آن هم با هدف توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی‌اش!

بودجه صدا و سیما؛ سه هزارمیلیاردی یا هفت هزار میلیاردی؟!

ظاهرا تخصیص این مبلغ در بودجه سال گذشته ذکر شده بوده. پیش از آن هم در برنامه ششم توسعه مصوب شده بوده. پس برداشتی خلاف قانون نبوده. اما خاستگاه قوانینی اینچنینی و حتی ناقض اساسنامه صندوق چیست؟

جالب اینجاست ۱۵۰میلیون یوروی صدا وسیما در حالی به این نهاد اختصاص یافته که حتی به بودجه حدودا سه هزار میلیارد تومانی امسال این سازمان هم انتقاد وارد بود.

امسال در بودجه، دو هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان بودجه به صدا و سیما داده شده بود، آن هم درحالی که سهم نهادهای مهمی مثل ستاد بحران کشور از بودجه کل، فقط ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود.

هنوز انتقادها از افزایش چشمگیر بودجه این سازمان، پرسروصدا بود که خبر واکسیناسیون بی‌نوبت کارکنانشان هم منتشر شد. درحالی که هنوز بیماران زمینه‌ای و تعداد زیادی از کهنسالان در صف دریافت واکسن کرونا بودند، بیش از سه هزار نفر از نورچشم‌ها موفق به دریافت واکسن شدند.

حالا هم در حالی که هنوز این سلسله اقدامات تبعیض‌آمیز به نفع صدا و سیما از یادها پاک نشده، یادآوری خبر تخصیص ۱۵۰ میلیون یورو از منابع توسعه‌ای کشور به صدا وسیما واکنش‌برانگیز شده است.

نکته‌ دیگری که در برداشت از حساب صندوق توسعه وجود دارد، مبنا بودن نرخ ارز روز سامانه ETS یا همان نرخ ارز سنا برای تسعیر آن و تبدیل یورو به ریال است.

بنابراین اگر تسعیر این مبلغ را با یورو ۲۷ هزارتومانی( نرخ ets امروز) حساب کنیم درحال صحبت از تخصیص مبلغی بیش از چهار هزار میلیارد تومان به صدا و سیما هستیم! که در کنار بودجه ریالی سالانه‌اش چیزی حدود شش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد رقم نقدینگی از سه هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان و رقم پایه پولی از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است. این‌ها رکوردهای جدیدی برای این دو متغیر تورم‌زا در کشور محسوب می‌شوند.

کارشناسان با توجه به وضعیت رشد این شاخص‌ها، تورمی سرسام‌آور را برای ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌کنند. در چنین شرایطی مبالغ تسعیر شده از صندوق توسعه ملی هم به رشد این شاخص‌ها و تبعا افزایش تورم و نابرابری دامن می‌زند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۱۴ ردیف برای برداشت از صندوق توسعه ملی درنظر گرفته شده که گرچه نسبت به سال گذشته کاهشی ۵۸ میلیون یورویی داشته است اما تسعیر بخشی از آن همچنان می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر رشد نقدینگی داشته باشد.

تسعیر همه رقمی که در لایحه بودجه امسال از صندوق توسعه حاتم بخشی شده( دومیلیارد و ۸۴۵ میلیون یورو)، چیزی نزدیک به ۷۷ هزار میلیارد تومان می‌شود! که دست کم چهار هزار میلیارد از این رقم، سهم صدا و سیما در رشد نقدینگی است.

برداشت خارج از اساسنامه از صندوق توسعه ملی

بایزید مردوخی، عضو سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی کشور، درباره تخصیص ۱۵۰ میلیون یوروای از صندوق توسعه ملی به صدا و سیما می‌گوید: صندوق توسعه ملی مدت‌هاست که با وضع برخی قوانین تازه یا رهنمودهای فراتر از قانون بسیاری از مسائل را پوشش ارزی می‌دهد در حالی که این موارد در قانون و اساسنامه اصلی صندوق توسعه ملی وجود نداشته است.

او ادامه می‌دهد: قرار بود منابع صندوق توسعه ملی صرف تامین نیازهای ارزی طرح‌های سرمایه‌گذاری تولیدی شود مثلا وقتی صاحب صنعتی می‌خواهد ماشین‌آلات خارجی وارد کند. اما حالا مسیر صندوق را تغییر داده‌اند.

مردوخی حتی تخصیص ارزی به جای ریال تسعیر شده به صدا و سیما را هم بعید نمی‌داند و عنوان می‌کند: اگر این مبلغ از صندوق به ریال تبدیل شود قطعا نقدینگی را افزایش می‌دهد اما این امکان هم وجود دارد که صدا و سیما هزینه ارزی در خارج از کشور داشته باشد و این پول را به صورت ارز دریافت کرده باشد نه ریال.

نمونه دیگری از بودجه ویژه صدا و سیما را از گزارش بودجه صدا و سیما ۱۹۱ برابر ستاد بحران بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نمایندگان محترم به این برداشت نجومی اعتراض کنند نه به تصویب چندر غاز افزایش حقوق بازنشستگان با اینکارها نمایندگان هدفشان را برملا ساختند فقط هدفشان مثل همیشه ضعیف کشی است ولی ما از حقمان نمیگذربم که هیچ بلکه مطالبات ده ساله را هم خواهانیم

    • ناشناس

      نماینده کارهای واجب تر داره
      مثلا فیلترینگ( با اسم رمز صیانت از حقوق کاربران)

  • ناشناس

    جالب اینجاست که هیچ کسی هم تلویزیون ایران رو نمیبینه

  • ناشناس

    و بازهم نظرات مغرضانه . جالبه در این یادداشت خود نگارنده آورده است طبق قانون .

  • م د

    باید هزینه درغ گوی صداوسیما پرداخت بشه از حق مردم وگرنه دیگه کسی نیست برای اینا دل بسوزونه

  • م د

    بله واقعیت تلخه

  • علیرضا

    حتی اگه بودجه صداوسیما رو در نظر نگیرید ،این سازمان برنامه هایی تولید میکند که خودش صلاح میداند به سلیقه مخاطب هم کاری ندارد ، هم سالان من خودشان میگویند سال هاست که تلویزیون ایران را ندیده اند

  • ناشناس

    حالا آقایون میگن جمعیت در حال پیر شدن هست خوب لعنتی ها اگر یه بودجه ایی برای مسکن و کار جوانان اختصاص بدین که جوانان ازدواج کنن واین مملکت به گل نشسته رو از پیری نجات بدن نه این پول بیت المال رو بدن به صدا وسیما که برنامه های مزخرف به خورد مردم بدن که خدارو شکر کسی هم تلویزیون ایران رو نگاه نمیکنه.

  • ناشناس

    میشه یه نظر سنجی رسمی انجام بشه ببینیم چند درصد جامعه هنوز برنامهای مسخره و دروغهای بزرگ صدا سیمارو نگاه میکنه!! یه اماری هم از درامد صدا سیما از تبلیغات باید دربیاد تا معلوم بشه این پولهای بسیار بسیار هنگوفت صرف چه کاری از صدا سیمای نیلی میشه!!

  • ....

    نوش جونش چون کسی نیست بهش گیر بده

  • ابوالفضل

    من حدودا ۵ سالی هست که اصلا تلویزیون نگاه نمی کنم خیلی زندگیم بهتر شده از لحاظ اجتماعی و به نظرم خودتونو معتاد برنامه های ناسالم تلویزیون چه دیجیتال چه ماهواره نکنین حتی برای یه دقیقه تلویزیون بعد از ترک کردنش میفهمین چقدر سمی هست با تشکر از مدیر سایت تجارت نیوز