کد مطلب: ۳۷۸۱۹۳

جدیدترین قیمت نفت / چرا بازار نفت نزولی شد؟

جدیدترین قیمت نفت / چرا بازار نفت نزولی شد؟

اگرچه انتظار می‌رود به دلیل عوامل ژئوپلیتیک، طی ماه‌های آینده فشارهای زیادی بر بازار نفت وجود داشته باشد، اما تحلیلگران معتقدند متغیرهای دیگری ممکن است بازار را نزولی کند.

بازار نفت که از ابتدای سال جاری میلادی رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود، از هفته گذشته بار دیگر به زیر 70 دلار رسید و روند نزولی به خود گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحلیلگران بر این باورند که دلیل عمده افزایش قیمت از ابتدای سال 2019 به ویژه در ماه می (اردیبهشت - خرداد) عوامل ژئوپلیتیک و کاهش عرضه اوپک پلاس بوده است.

تنش‌های شدید در خاورمیانه و ایجاد اختلال در بازارهای نفت کشورهایی چون ونزوئلا و ایران هم مسائلی نیستند که به‌زودی حل شوند.

در پنج ماه گذشته تا اواسط ماه می قیمت نفت رشدی حدود 40 درصد را تجربه کرده بود که بخشی از آن مربوط به کاهش تولیدکنندگان بزرگ نفت است.

اوپک و هم‌پیمانان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه، از ژانویه 2019 توافق کاهش تولید را اجرایی کرده و در مجموع روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولید نفت خود را با هدف مهار ذخایر جهانی کاهش داده‌اند.

اگرچه انتظار می‌رود با وجود این عوامل فشارها بر بازار نفت طی ماه‌های آینده هم وجود داشته باشد با این حال، به عقیده تحلیلگران متغیرهای متعدد دیگری هم ممکن است بازار را بار دیگر نزولی کند.

اخیرا کارشناسان موسسه مورگن‌استنلی در یادداشتی با اشاره به ظرفیت تولید نفت شیل در آمریکا اعلام کرده‌اند که این مساله می‌تواند منجر به نزولی شدن بازار نفت شود.

علاوه بر آن، تولیدکنندگان نفت به فناوری‌های دیجیتال، روباتیک و اتوماسیون روی آورده‌اند تا هزینه‌ استخراج نفت قابل کنترل باشد. این مساله هم خود عاملی برای کاهش قیمت نفت است.

از سوی دیگر، نشانه‌هایی در زمینه رکود در رشد تقاضا برای نفت وجود دارد.

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین، جنگ تجاری و تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین موجب شده، سود شرکت‌های صنعتی چین در ماه آپریل (فروردین-اردیبهشت) به علت کاهش تقاضا و فعالیت‌های تولیدی کاهش یابد.

این در حالی است که فروش خودرو در چین عاملی کلیدی در زمینه رشد تقاضا برای نفت در جهان محسوب می‌شود.

در معاملات امروز امروز هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 68.68 به فروش رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت هم به 59.13 دلار رسید.

در معاملات روز گذشته اما قیمت نفت موفق شده بود بار دیگر به 70 دلار برسد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.