کد مطلب: ۴۳۰۶۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت نامعلوم سکه‌های پیش‌فروش شده / چرا بانک مرکزی اطلاع‌رسانی نمی‌کند؟

سرنوشت نامعلوم سکه‌های پیش‌فروش شده / چرا بانک مرکزی اطلاع‌رسانی نمی‌کند؟

به نظر می‌رسد برخی از کسانی که در سال 96 و 97 سکه پیش‌خرید کرده‌اند با سررسید شدن این سکه‌ها برای تحویل آن به بانک ملی مراجعه نکرده‌اند؛ اما بانک مرکزی فعلا تعداد و سرنوشت سکه‌های رسوب شده در بانک‌ها را اعلام نکرده است. آیا این عدم اطلاع‌رسانی دلیل خاصی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی به دنبال بالا رفتن نوسانات ارزی در سال 96 برای کنترل تلاطمات بازار ارز سه سیاست افتتاح سپرده‌های ارزی، پیش‌فروش سکه بهار آزادی و فروش گواهی سپرده ریالی با نرخ سود ۲۰ درصد را در دستور کار قرار دارد.

پیش فروش سکه از روز 17 بهمن ماه سال 96 آغاز شد و تا اردیبهشت ماه سال 97 ادامه داشت. در این طرح افراد بالای ۱۸ سال می‌توانستند هر تعداد سکه که می‌خواستند پیش‌خرید کنند. همچنین پیش فروش سکه بر اساس دو بازه زمانی شش ماهه و یک ساله تقسیم‌بندی شد که در ادامه به سررسید‌های یک، سه، شش، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه تغییر کرد.

براساس گزارش ایبنا که در اسفند ماه سال گذشته منتشر شده است، بنا بر آمار بانک مرکزی قرار بود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه سکه در سال 97 به خریداران توزیع ‌شود که موعد تحویل ۷۹۹ هزار قطعه سکه در اردیبهشت ماه، ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ قطعه؛ در تیرماه، ۲۹۲ هزار قطعه؛ در مرداد ماه، ۳۳۶ هزار قطعه؛ در شهریور ماه، یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه؛ سکه در مهرماه، ۹۰۷ هزار قطعه؛ در آبان‌ماه، ۷۰ هزار قطعه؛ در دی‌ماه، ۸۶۵ هزار قطعه؛ در بهمن‌ماه و ۶۷۷ هزار قطعه در اسفندماه سال 97 بوده است.

در این گزارش ایبنا آمده است که در مجموع حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی برای تحویل از فروردین ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹ پیش‌فروش شد که بیشترین میزان پیش خرید سکه در استان تهران و اصفهان بوده و سکه‌ها توسط ۱۱۴ هزار و ۴۶۳ نفر پیش‌‌خرید شده که میانگین تعداد برای هر نفر ۶۷ سکه است.

قیمت پیش‌فروش سکه با سررسید یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده که با توجه به قیمت بیش از پنج میلیون این فلز ارزشمند طی روزهای اخیر حاکی از بازدهی 275 درصدی دارد.

براساس قیمت تمام شده یک میلیون و 350 هزار تومانی برای هر عدد سکه پیش فروش شده و با لحاظ کردن میانگین 67 سکه برای هر فرد، کسی که 67 سکه خود را پیش خرید کرده در آن زمان 90 میلیون و 450 هزار تومان پرداخت کرده‌اند؛ اما براساس نرخ فعلی قیمت سکه که حداقل بیش از پنج میلیون تومان است این فرد می‌تواند با تحویل سکه‌های خود از بانک و فروش آن در بازار آزاد مبلغ حدود 335 میلیون تومان به دست می‌آورد.

بدین ترتیب ارزش سرمایه این فرد در مدت حدود دو سال چهار برابر شده است.

درخصوص سررسید سکه‌ها در سال 98 و 99، بانک مرکزی تعهد دارد یک میلیون و ۷۴۴ هزار قطعه سکه نیز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تحویل متقاضیان دهد که آخرین موعد تحویل اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ خواهد بود.

در عین حال شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از کسانی که سکه پیش‌خرید کرده‌اند و سررسید آن گذشته است برای تحویل سکه‌ها به بانک مراجعه نکرده‌اند.

علت عدم مراجعه مردم، ممکن است پرداخت مالیات بر سکه و امنیت نگهداری از آن‌ها باشد که از نظر آنها شاید بانک‌ها برای نگهداری از سکه‌ها امن‌تر باشند.

تعلل خریداران در دریافت سكه‌های خود آن هم از ترس برخورد و اخذ مالیات سبب شد تا بانك مركزی در بخشنامه‌ای ضرب‌الاجل شش ماهه‌ای برای تحویل سكه‌ها اعلام كند كه براساس آن اگر فردی تا شش ماه پس از سررسید تحویل سكه به بانك مراجعه نكند، تنها اصل مبلغ دریافتی بابت پیش خرید به مشتری بازگردانده می‌شود و این بانک تعهدی نسبت به تحویل سكه به متقاضیان نخواهند داشت؛ البته این موضوع در زمان پیش فروش سكه‌ها و در قراردادی كه با خریداران منعقد شده بود، به آنها اعلام شده است.

همچنین اگر این افراد بخواهند در قالب صندوق نگهداری سکه‌ها را در بانک نگه دارند باید هزینه‌ای بپردازند، اما با تحویل نگرفتن این سکه‌ها نه مالیاتی می‌پردازند و نه هزینه‌ها برای نگهداری متوجه آن‌ها خواهد شد.

چه تعداد سکه توسط مردم تحویل گرفته نشده و به عبارتی در بانک‌ها رسوب شده است؟

روابط عمومی بانک ملی به عنوان بانک عامل در پیش فروش سکه، در خصوص تعداد سکه‌های تحویل گرفته نشده به تجارت‌نیوز گفت: مسئولیت آماردهی در خصوص سکه‌های پیش‌فروش شده به عهده بانک مرکزی است و بانک ملی در این خصوص هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

اما درخواست تجارت‌نیوز برای اطلاع‌رسانی در خصوص تعداد سکه‌هایی که در بانک‌ها مانده پس از گذشت 10 روز بدون پاسخ مانده است. آیا این عدم اطلاع‌رسانی بانک مرکزی دلیل خاصی دارد؟

پیش از این نیز بانک مرکزی آمارهای شاخص قیمت هفتگی، نرخ تورم، مالیات در بودجه، میزان فروش نفت و نرخ رشد اقتصادی را به مانند گذشته منتشر نکرده است. آیا این روند اطلاع‌رسانی توسط نهاد اصلی سیاست‌های پولی و مالی کشور ادامه خواهد یافت؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.