کد مطلب: ۴۳۶۴۴۴

چه كسي مانع قرنطيه قم شد؟

چه كسي مانع قرنطيه قم شد؟

شیب قربانیان و مبتلایان ویروس کرونا در چند روز گذشته چند برابر شده است. افزایش تعداد جانباختگان و مبتلایان باعث شده مردم و گروه های مختلف مدنی خواستار قرنطینه شدن شهرهای بحرانی شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر چند که محدودیت‌هایی در حد‌ تردد غیرضروری و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها صورت گرفته اما با این حال در شهرهایی مانند تهران، قم و رشت و چند شهر بزرگ دیگر که وضعیت بحرانی دارند هنوز اقدامی برای قرنطینه قطعی صورت نگرفته است.

این وضعیت در حالی است که چین و ایتالیا بعد از مشاهده اولین بیمارها، دستور قرنطینه برخی شهرها را صادر کردند. در ایران اما بعد از گذشت چند هفته از گسترش کرونا در سطح کشور هنوز خبری از قرنطینه و تعطیل کردن شهرها نیست و مسئولان وزارت بهداشت همچنان در مقابل به کار بردن واژه قرنطینه برای شهرها مقاومت می‌کنند.

استاندار قم: قرنطینه کارآمد نیست

در اولین اظهارنظرها در این باره بهرام سرمست، استاندار قم روز دوشنبه، پنج اسفند درباره لزوم قرنطینه شدن قم گفته است: «تجربه کشور چین در مورد قرنطینه موفق نبوده و در ابتدای انتشار خبر شیوع کرونا در قم هم موضوع قرنطینه مطرح شد و نظرها هم متفاوت بود. ما باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و موثر باشد، قم‌ به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرارگرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان‌شهر به شمار می‌آید، ازاین‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را در پیش گرفت در همان اوایل ما آن را انجام می‌دادیم. از این گزینه عبور کردیم و قرنطینه گزینه کارآمد شناخته نمی‌شود. بهترین سیاست این است که مردم در خانه‌ها بمانند و خودشان‌ را از هرگونه اجتماع دور نگه‌دارند و حداقل حضور را داشته باشند و بهترین و به رسمیت شناخته شدن‌ترین راه نیز همین است.»

وزارت بهداشت: به قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم

در همین حال سعید نمکی، وزیر بهداشت وزیر بهداشت در واکنش به شیوع روزافزون کرونا اعلام کرد: «به چیزی به عنوان قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و این روش را علمی نمی‌دانیم.» نمکی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره مصوبات پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا گفت: «به دنبال کنترل ایاب و ذهاب افراد هستیم. خواهش من این است که ترددها به حداقل برسد، مگر موارد بسیار ضروری و با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی بین مسافران نیست». او پاسخ به اینکه چرا شهر قم را قرنطینه نکردید گفت:« قرنطینه کردن شهرها در دستور کار نیست. برخی به ما گفتند که قم را قرنطینه کنید، اما من اعتقاد دارم مردم ما آنقدر فهیم، شریف و باشخصیت هستند که با آموزش‌هایی که ارایه می‌دهیم، خودشان رعایت می‌کنند و قرنطینه خانگی را برای خودشان اعمال می‌کنند.»

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی: ما تصمیمگیر نیستیم!

همچنین مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در اظهارنظری در این باره گفت: تصمیم‌گیری درباره قرنطینه قم با وزارت بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید این کار انجام دهند.

وي در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت باید درخواست دهد که شهر‌هایی که در آن‌ها شیوع بیماری بالا است، قرنطینه شوند؟ گفت: بله، این درخواست باید از سوی وزارت بهداشت انجام شود.

چرا شیوع کرونا در قم تحت‌الشعاع انتخابات مجلس پنهان شد؟

در حالی که اخبار رسیده از شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که استان گیلان در دو سه روز اخیر به طور غیررسمی قرنطینه شده، کاربران اما نسبت به قرنطینه نشدن استان قم اعتراض دارند. کابران معتقدند اگر قم بیست روز قبل قرنطینه می‌شد شیوع کرونا رو به وخامت نمی‌گذاشت و این روزها کمی امیدوار بودیم.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح شایعه‌ای مبنی بر مخالفت مراجع و علما با قرنطینه شدن قم همزمان با پیدایش ویروس کرونا در این شهر گفت: مراجع و بزرگان حوزه از همان لحظات نخست پیدایش کرونا، اعلام کردند که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی واجب و هرچه مسئولین و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند واجب‌الاتباع است.وی با بیان اینکه مخالفت مراجع و علما با قرنطینه‌شدن قم، شایعه دشمن است و به هیچ وجه صحت ندارد، تصریح کرد: علما از همان ابتدای پیدایش کرونا، تصریح کردند که رعایت دستورالعمل‌های پزشکی بر همه واجب است.

در این میان یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا قم برای پیشگیری از شیوع کرونا قرنطینه نشد؟ خواستار توضیح نمایندگان قم در این باره شد.

علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «نمایندگان قم درباره اقداماتشان در دو مورد زیر پاسخ دهند: چرا شیوع کرونا در قم تحت‌الشعاع انتخابات مجلس پنهان شد؟ چرا شهر قم برای پیشگیری از شیوع کرونا در کشور قرنطینه نشد؟ ‏تمام ایران از بی مبالاتی و قصور در عدم کنترل اولیه ویروس در قم، گرفتار شده‌اند.»

با این حال دیروز رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی گفت: اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‎گیری به‎صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اخیتار این قرارگاه بود.

نماینده رشت: شهر قم باید قرنطینه می‌شد

این اعتراض‌های در حالی است که دو روز پیش هم غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت با اشاره به وضعیت نگران کننده بیماری کرونا در گیلان و رشت گفت: «آمار مبتلایان به کرونا به صورت تصاعدی در حال افزایش است در حالی که امکانات پزشکی و بهداشتی در این منطقه وجود ندارد. هیچ‌گونه تختخوابی برای بستری مبتلایان جدید به کرونا در شهر رشت و اطراف آن وجود ندارد و شرایط این منطقه قرمز اعلام شده است.»

به گزارش رکنا جعفرزاده ایمن آبادی بیان کرد: «آمار مبتلایان و قربانیان کرونا بسیار وحشتناک است و حتی کیت آزمایش برای اخذ تست از اشخاص مشکوک به این ویروس نیز در دسترس نیست. ما در شهر رشت و مناطق اطراف آن نیازمند کادر درمانی جدید هستیم چرا که بسیاری از پزشکان و پرستاران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و یا به دلیل خستگی بیش از حد توانایی خدمت ندارند.

نماینده مردم رشت تاکید کرد: «شهر قم باید قرنطینه می‌شد و کسی که مانع این امر شد ظلم بزرگی به کشور کرده است، از طرفی باید از ورود مسافر به رشت جلوگیری می‌شد.» از دیگر سو در واکنش قرنطینه نشدن قم یک عضو فراکسیون امید مجلس هم گفت: «شیوع کرونا از قم شروع شد و باید از قوه قضاییه مطالبه شود که حکم روحانی و عالمی که مقاومت کرد و نگذاشت پیشگیری‌ها و محدودیت‌ها برای اماکن عمومی زودتر شروع شود چیست؟ نمی‌خواهند حداقل از کسانی‌ که ابتدا مانع ایجاد محدودیت‌ها شدند سوال و جواب کنند؟»

غلامرضا حیدری، نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به نامه دادستان کل کشور به وزیر بهداشت که در آن آمده است: «اخلال در نظام سلامت مردم در حد افساد فی‌الارض است» گفت: «کسی که در قم مانع ایجاد محدودیت‌ها شد و نگذاشت کرونا در نطفه خفه شود، حکمش چه می‌شود؟»

با این حال کارشناسان بر این باورند اگر به جای قم، شهر دیگری منشا کرونا بود، قرنطینه صورت می‌گرفت و کشور گرفتار این بحران ملی نمی‌شد.

منبع: روزنامه همدلي

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.