کد مطلب: ۳۸۶۹۱۵

رد پای کارت بازرگانی یک بار مصرف در فرار مالیاتی ۵.۴ میلیارد دلاری

رد پای کارت بازرگانی یک بار مصرف در فرار مالیاتی 5.4 میلیارد دلاری

در حالی که این روزها صحبت از کارت بازرگانی یک بار مصرف در میان است، آمارها حاکی از صادرات 5.4 میلیارد دلار محصولات بی کیفیت با استفاده از 6 هزار و 400 کارت یک بار مصرف است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود نقش مخرب کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف در تجارت کشور و واردات کالاهای قاچاق و فرار مالیاتی با استفاده از این کارت‌ها، اکنون سرپرست سازمان توسعه تجارت وجه دیگری از تخلفات کارت بازرگانی را تشریح کرده است و با اشاره به ترفند برخی صادرکنندگان برای بازنگرداندن ارز صادراتی با کارت بازرگانی یک بار مصرف اعلام کرد: سال گذشته حدود 6400 کارت بازرگانی یک بار مصرف صادر و 5.4 میلیارد دلار صادرات محصولات بی کیفیت توسط این کارت‌ها انجام و به ازای این حجم صادرات حدود 810 میلیارد تومان سود نصیب دلالان شده است.

به گزارش فارس، پس از صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی از سال گذشته تاکنون به دلیل محدودیت‌های ارزی و تعهدی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به وجود آمده، عده‌ای به عنوان حق‌العمل کار وارد کار صادراتی شده‌اند و با استفاده از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف کالای برخی صادرکنندگان را صادر می‌کنند و به ازای هر دلار کالای صادراتی از صادرکننده 100 تا 150 تومان حق‌العمل یا حق دلالی می‌گیرند.

بر این اساس، صادرکننده دیگر در قبال صادرات انجام شده تعهد ارزی ندارد زیرا دارنده کارت بازرگانی متعهد به بازگشت ارز صادراتی می‌شود و به همین دلیل حاضر است به ازای هر دلار کالای صادراتی هم مبلغی را به دلال بپردازد.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت به فارس در پاسخ به این سوال که آیا ورود حق‌العمل‌کاران و دلالان به عرصه صادرات کشور را تایید می‌کند، گفت: این موضوع را من هم شنیده‌ام که یک عده سودجو به صادرات ورود کرده اند و با دریافت مبلغی از صادرکنندگان کالاها آن‌ها را صادر می‌کنند و به این ترتیب صادرکننده هم دیگر متعهد به بازگشت ارز حاصل از صادرات نیست و دارنده آن کارت بازرگانی یک بار مصرف باید در مقابل قانون پاسخ گوی تعهد ارزی باشد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان کرد: اگر هر دلال صادراتی در هر ماه به طور متوسط چهار میلیون دلار با استفاده از یک کارت بازرگانی یک بار مصرف صادر کند، براساس دریافت حق‌العمل 100 تا 150 تومانی به ازای هر دلالی 400 تا 600 میلیون تومان سود بادآورده نصیب خود می‌کند.

وی با بیان این که سال گذشته حدود شش هزار و 400 کارت بازرگانی یک بار مصرف صادر شده است، افزود: پنج میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات توسط این کارت‌های یک بار مصرف انجام شده است که اگر به ازای هر دلار صادراتی یک دلال فقط 150 تومان از صادرکننده دریافت کرده باشد، به عبارتی حدود 810 میلیارد تومان سود نصیب دلالان شده است.

مودودی با بیان این که این گونه صادرات ضررهای زیادی به وضعیت تجارت کشور وارد می‌کند، ادامه داد: با این روش کالاهای بی‌کیفیت به نام کالای ایرانی صادر می‌شود و بازارهایی که طی سال‌های متمادی به دست آورده‌ایم از بین می‌رود.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.