کد مطلب: ۶۹۶۰۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادعای رئیسی درباره کاهش تورم واقعیت دارد؟ / مرکز آمار یا بانک مرکزی؟

ادعای رئیسی درباره کاهش تورم واقعیت دارد؟ / مرکز آمار یا بانک مرکزی؟

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در سالگرد تشکیل دولت خود، اعلام کرده که تورم در این دولت، ۲۰درصد کاهش یافت است. آماری که داده‌های مرکز آمار آن را تایید نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته سیدابرهیم رئیسی در یک نشست خبری آمارهایی از کاهش تورم منتشر کرد که حواشی بسیاری به همراه داشته است. به طوری که بار دیگر این سوال پیش می‌آید که رئیسی برای مثبت نشان دادن عملکرد خود، دست به آمارسازی می‌زند یا آمارهایی که به طور رسمی در اختیار عموم قرار می‌گیرند، اشتباه هستند؟ آیا کاهش تورم در دولت رئیسی صحت دارد؟

کاهش ۲۰درصدی تورم در دولت رئیسی!

رئیس‌جمهور در این جلسه بار دیگر به عملکرد مثبت دولت سیزدهم در کنترل تورم اشاره کرد. او اعلام کرد که تورم نقطه‌ای را از ۶۰درصد در شهریور ماه سال گذشته به ۴۰درصد کاهش داده است. با این وجود، تفاوت اعداد و ارقام گفته شده توسط رئیسی، با گزارش‌های مرکز آمار از زمین تا آسمان است.

بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ برابر ۴۳٫۷درصد بوده است. همین گزارشات نشان می‌دهند که این تورم در مرداد امسال به ۵۲٫۲درصد رسیده است.

یعنی نه تنها خبری از کاهش ۲۰درصدی تورم در دولت رئیسی نبوده، بلکه تورم نقطه به نقطه بیش از ۸درصد افزایش یافته است. موضوعی که بررسی صحت و سقم آن، نیاز چندانی به اعداد و ارقام ندارد و مردم با تمام وجود می‌توانند این افزایش قیمت‌ها را احساس کنند.

داستان ادامه‌دار آمارهای عجیب رئیسی

این اولین باری نیست که رئیسی اعداد عجیب و غریبی از تورم منتشر می‌کند و این موضوع از ابتدای امسال، دو بار رخ داده است. اولین بار در فروردین ماه بود که رئیسی اعلام کرد تورم نقطه‌ای که در شهریور ۱۴۰۰ معادل ۶۰درصد بوده، در اسفند ماه به ۴۶درصد رسیده است.

در تیر ماه امسال نیز رئیسی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که کشور را با تورم ۶۰ درصدی از دولت پیشین تحویل گرفته است. اظهاراتی که با آمار ۴۳درصدی مرکز آمار از تورم مرداد ماه ۱۴۰۰ اختلاف بسیار زیادی داشت.

با این وجود در هر دو این موارد، بانک مرکزی با انتشار گزارشاتی ادعاهایی رئیسی را تایید کرد. این در حالی است که بانک مرکزی ارائه آمار تورم را از سال ۹۷ متوقف کرده بود و اکنون تنها برای تایید اظهارات رئیسی این آمار را منتشر می‌کند.

حالا هم پس از آخرین اظهارات رئیسی درباره تورم، معاون اقتصادی بانک مرکزی باز هم اعلام کرده است که بر اساس محاسبات این نهاد، تورم در شهریور ۱۴۰۰ به ۵۹.۳درصد رسیده بود که در پایان مردادماه امسال به ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است.

اما علت استناد رئیسی به آمار بانک مرکزی چیست؟

یک بام و دو هوای آقای رئیس جمهور

وقتی سایت رسمی مرکز آمار ایران را باز می‌کنیم، اولین تصویری که با آن مواجه می‌شویم، بخشی از اظهارات ابراهیم رئیسی در مرداد ماه امسال است. او گفته: مرکز آمار ایران مسئول ارائه آمارهای متقن در کشور است. فقط این آمار باید مبنای سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در کشور قرار بگیرد. بنابراین هر دستگاهی می‌خواهد آماری اعلام کند باید با مرکز آمار ایران هماهنگ شود.

با این وجود رئیسی حداقل در زمینه آمار تورم، کاملا مخالف با اظهارات خود عمل کرده و اعتنایی به گزارشات مرکز آمار نداشته است.

علت این موضوع هم واضح است. در این مورد، آمار بانک مرکزی همیشه به گونه‌ای بوده که عملکرد دولت رئیسی را در کنترل تورم مثبت نشان دهد. طبیعی است که رئیسی هم برای نشان دادن عملکرد دولت خود، به این آمار استناد کند.

مرکز آمار یا بانک مرکزی؛ کدام یک راست می‌گویند؟

از طرف دیگر، مشخص نیست که چرا همیشه آمار بانک مرکزی به نفع دولت رئیسی است و با اطلاعات مرکز آمار تفاوت‌های بسیاری دارد.

این موضوع قابل استناد بودن هر یک از این نهادهای منتشرکننده آمار را زیر سوال می‌برد و این سوال را به وجود می‌آورد که واقعا کدام یک راست می‌گویند؟

از سویی دیگر، با این شرایط هیچ قطعیتی درباره درست بودن دیگر آمارهایی که بانک مرکزی منتشر می‌کند، وجود ندارد. آمارهایی از پایه پولی و نرخ تورم که رسانه‌های دولت در این مدت بارها روی آنها تاکید کرده و عملکرد دولت را ستایش کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا نظرات مردم را پخش نمیکنید اخه چرا

  • ناشناس

    کف جامعه داریم این آمارهارو حس می کنیم، واقعا تورم کمتر شده؟ جک جدیده ؟ الان باید بخندیم ؟
    واقعا ساده دل کسی که این حرف هارو باور می کنه

  • ناشناس

    کجاتورم کمه شده نخیر تورم خیلی بالا رفته روغن ۸۰ هزار ۴۶۰ هزارشده آقای ریسی به نظرم درکابینه ات تجدیدنطر کن اقتصاددان دانشگاهی بزار واقعا کاردان باشن ازمردم کمک بگیرید نظارت هابیشتر کنید کالا خدمات قانون مند ‌کنید گران فروشان مجازات کنید لباس اجاره خونه سربه فلک کشیده فروشندگان. هم سواستفاده ه میکنن نظار ت در محل بیشتر به‌گزارش کار ازتعزیرات بگیرید