کد مطلب: ۳۷۸۹۴۷

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت دلار دستوری کاهش نیابد / خریداران سهام ایران‌خودرو و سایپا مشخص شوند

قیمت دلار دستوری کاهش نیابد / خریداران سهام ایران‌خودرو و سایپا مشخص شوند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: معتقدم که دولت نباید دیگر فنر افزایش قیمت دلار را به صورت دستوری فشرده نگه‌ دارد، بلکه باید در هر شرایطی با مدیریت درست و موقع خود مسائل را حل کنند نه با حالت دستوری.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق تصمیم جلسه هیئت واگذاری در چهارم خرداد ماه 98، باقی مانده سهام دولت در 18 شرکت بزرگ بورسی از جمله ایران خودرو و سایپا واگذار می‌شود که حداقل ارزش باقی‌مانده سهام دولت در این شرکت‌ها بیش از 42 هزار میلیارد تومان است.

تمام این شرکت‌های بزرگ بورسی به صورت بلوکی در بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌شود و نحوه قیمت‌گذاری سهام این شرکت‌ها نیز براساس ارزش روز تابلوی بورس تعیین خواهد شد.

تا امروز 200 شرکت به صورت غیر رقابتی در قالب رد دیون دولت یا سهام عدالت و بدون برگزاری مزایده واگذار شده‌اند، سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر ممکن است که واگذاری‌های جدید منتج به نتایج قبلی نشود؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: فروش و واگذاری سهام در بورس اوراق بهادار بسیار بهتر از فروش و واگذاری سهام به صورت یکجا و یک واحد است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واگذاری سهام دولت در 18 شرکت بزرگ بورسی می‌تواند تجربه رو به موفقیتی باشد، زیرا به جای اینکه دولت بنگاه‌داری کند، سهام خود را عرضه کرده و به نوعی سهامداران بخش خصوصی مدیریت مجموعه اقتصادی را بر عهده خواهند داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که واگذاری سهام دولت در دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا چه تاثیری بر صنعت خودروسازی کشور خواهد داشت؟ افزود: این موضوع باید بررسی شود که چه افرادی اقدام به خرید سهام دولتی ایران خودرو و سایپا به صورت عمده می‌کنند.

همچنین دلار طی دو هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته است که به عقیده برخی از فعالان خبر بازار تشکیل بازار متشکل ارزی، خبرهای غیررسمی مبنی‌ بر یکی شدن قیمت‌ها در سامانه نیما با بازار آزاد و غافلگیری معامله‌گران در سطوح حمایتی از سوی بازارساز باعث کاهش قیمت قابل توجه ارز شده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تزریق حجم زیاد ارز در بازار از سوی دولت به منظور کاهش قیمت‌ها عملکرد سنجیده و کارشناسانه‌ای است؟

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خبر تشکیل بازار متشکل ارزی باعث کاهش قیمت دلار شده است، اما زمانی که مورد تهدید و فشار طرف‌های خارجی از جمله آمریکا قرار می‌گیریم باید فشار را بی‌اثر کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اقدام دولت در خصوص غنی‌سازی اورانیوم باعث شده است که هر روز شاهد عقب‌نشینی دولت آمریکا باشیم.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر چقدر فشار آمریکایی‌ها بالا رود و از طرفی عقربه انرژی هسته‌ای ما پایین آید فشار آمریکایی‌ها بر اقتصاد ایران اثر خواهد گذاشت، اما اگر عقربه انرژی هسته‌ای ما براساس ضوابط بین‌المللی بالا رود بدون شک عقربه فشار آمریکایی‌ها خواهد افتاد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نمی‌توان راجع به چشم‌انداز قیمت دلار پیش‌بینی داشت، اما معتقدم که دولت نباید دیگر فنر افزایش قیمت دلار را به صورت دستوری فشرده نگه‌دارد، بلکه باید در هر شرایطی با مدیریت درست و موقع خود مسائل را حل کنند نه با حالت دستوری.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی تا الان دستوری نبود مثلا …