کد مطلب: ۶۹۶۳۶۷

الاکلنگ قیمت مسکن با صدور پروانه ساختمانی/ قیمت مسکن در سایه کاهش پروانه ساختمانی قدعلم کرد

الاکلنگ قیمت مسکن با صدور پروانه ساختمانی/ قیمت مسکن در سایه کاهش پروانه ساختمانی قدعلم کرد

طی دو سال اخیر شاهد کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی بودیم.این روند در بالا رفتن بی‌رویه قیمت مسکن تاثیر زیادی دارد.

الهام صمدزاده/ ساخت و ساز مسکن این روزها در کما به سر می‌برد که این مهم تا حدودی تحت تاثیر گرانی صدور پروانه ساختمانی و افزایش سرسام آور قیمت مصالح ساختمانی است. از این رو مصاحبه‌ای با فرشید پورحاجت عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانیم:

کاهش عرضه گرانی را به بازار مسکن ارزانی داشت

عضو انجمن انبوه سازان درباره تاثیر کاهش صدور پروانه ساخت در قیمت مسکن گفت: بحث تولید مسکن ارتباط مستقیمی با عرضه و تقاضا دارد. زمانی که تولید مسکن کاهش پیدا می‌کند باعث ایجاد تقاضای انباشت ۵ میلیونی می‌شود که در نهایت این روند باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود.

فرشید پورحاجت در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: طی چند ماه گذشته علیرغم صحبت‎‌های انجام شده، ماهی نبود که روند رشد قیمت مسکن در بازار آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسید معاملات به واسطه مشکلات اقتصادی که در سال گذشته رخ داده و کمبود نقدینگی خریداران مشاهده می‌کنیم کماکان افزایش قیمت و تورم همچنان گزینه‌ای بود که در بازار ما رخ داده که متاثر از کمبود مسکن است.

وی درباره قیمت مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: در خصوص کاهش قیمت مسکن تنها علتی که می‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن شود تعادل بخشی در این حوزه است. بدین صورت که عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک شوند می‌توان انتظار کاهش قیمت مسکن داشت.

پورحاجت در رابطه با اینکه برجام می‌تواند سدی در برابر افزایش قیمت مسکن باشد، یادآور شد: برجام یک معادله کاملا سیاسی است و به تنهایی کمک به ثبات اقتصادی دارد. باتوجه به شرایط موجود به نظر نمی‌رسد که برجام به صورت مستقیم تاثیر چندانی در بازار مسکن داشته باشد . اگر برجام واقعی رخ دهد و تعهدات را هم دول غربی انجام دهند، اقتصاد کلان ما به یک آرامش می‌رسد، بخش مسکن هم که متاثر از اقتصاد کلان است به یک ثباتی خواهد رسید در چنین شرایطی بازار مسکن به یک آرامش نسبی دست خواهد یافت.

گرانی مصالح ساختمانی قیمت مسکن را بالا برد

پورحاجت با اعلام این مطلب که گرانی هزینه پروانه انگیزه ساخت را کمرنگ کرده، یادآور شد: افزایش ۲۰۰ درصدی تعرفه‌های شهرداری نه تنها انگیزه ساخت را کاهش می‌دهد بلکه در گرانی مسکن نیز تاثیر دارد.

وی افزود: تولید کننده هم از این روند پیروی می‌کند و ملک نوساز خود را گران به بازار عرضه می‌کند. بنابراین شاید بهتر است که یک برجام داخلی هم در کشور رخ دهد. بدین معنا که بازار مسکن از نظر ساختار اداری و به خصوص ساختار مهندسی که بسیار پرایراد است، متحول شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.