کد مطلب: ۳۵۹۰۸۳

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها دردی دوا نمی‌کند

پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها دردی دوا نمی‌کند

عضو فراکمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد نسبت به پرداخت یارانه ارزی عنوان کرد: در حال حاضر سطح عمومی قیمت‌ تمام کالاها از جمله مسکن، خودرو، پوشاک و خوراک در کشور افزایش پیدا کرده است، بنابراین پایین نگه‌داشتن مصنوعی قیمت چند قلم کالا از جمله مرغ و گوشت و حتی حامل‌های انرژی دردی از مردم دوا نمی‌کند، زیرا زندگی گران شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس نتایج به دست آمده از مرکز آمار ایران در بهمن ماه 1397، بیشترین نسبت افزایش قیمت در بهمن امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، یعنی بهمن 1396، مربوط به اقلام «رب گوجه فرنگی» با 231.6 درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با 128.0 درصد افزایش، «گوجه فرنگی» با 127.9 درصد افزایش، «موز» با 103.1 درصد افزایش و «گوشت گوسفند» با 97.8 درصد افزایش است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت کالاها ی اساسی در سال 98 گران‌تر می‌شود؟

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: چنانچه دولت در فروردین ماه امسال اقدام به انجام یک سری برنامه‌ها به منظور مهار افزایش قیمت کالاهای اساسی کند، بدون شک انجام این برنامه‌ها فایده‌ای نخواهد داشت و قیمت کالاهای اساسی سیر صعودی خود را طی خواهد کرد، زیرا طبق روال گذشته هرساله قیمت کالاها در سال بعد به دلیل افزایش حقوق و دستمزد کارگران افزایش پیدا می‌کند و با توجه به اینکه ایران کشور تورم‌زایی است متناسب با نرخ تورم این تغییرات اعمال می‌شود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که قیمت کالاهای اساسی در سال 98 گرانتر شود، منتها نسبت به این 14 میلیارد دلار یارانه ارزی که در قانون بودجه سال 98 کل کشور تصویب شده نه اعتقادی دارم و نه تاثیری برای آن قائل هستم.

درحال حاضر سطح عمومی قیمت‌ تمام کالاها از جمله مسکن، خودرو، پوشاک و خوراک در کشور افزایش پیدا کرده است، بنابراین پایین نگه‌داشتن مصنوعی قیمت چند قلم کالا از جمله مرغ و گوشت و حتی حامل‌های انرژی دردی از مردم دوا نمی‌کند، زیرا زندگی گران شده است.

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در سال گذشته 13 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور تحت عنوان یارانه ارزی برای واردات و خرید کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های کشاورزی و خوارک دام و طیور هزینه شد، اما مشاهده کردیم که قیمت مرغ در بازار از کیلویی 17 هزار تومان و قیمت گوشت در بازار از کیلویی 100 هزار تومان عبور کرد. این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات منسوخ شده و قدیمی و ناکارآمد تنها باعث هدر رفت منابع مالی کشور می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در حال حاضر سطح عمومی قیمت‌ تمام کالاها از جمله مسکن ، خودرو ، پوشاک و خوراک در کشور افزایش پیدا کرده است، بنابراین پایین نگه‌داشتن مصنوعی قیمت چند قلم کالا از جمله مرغ و گوشت و حتی حامل‌های انرژی دردی از مردم دوا نمی‌کند، زیرا زندگی گران شده است.

ابراهیمی ادامه داد: بهترین راهکار این است که هدر دادن منابع مالی را متوقف کرده و مردم را به صورت مستقیم با تخصیص کارت‌های اعتباری حمایت کنیم. میلیاردها تومان هزینه می‌شود که مقداری گوشت منجمد یا گرم با فاصله قیمتی زیاد از قیمت بازار وارد کشور شود و مشخص نیست که آیا این محصولات به دست مصرف کننده واقعی که اقشارکم درآمد جامعه هستند می‌رسد یا خیر؟

در مقابل حامل‌های انرژی و مواد پروتئینی یک سری یارانه آشکار و یارانه پنهان پرداخت می‌شود اگر این میزان یارانه‌ها تبدیل شود به اعتبار برای مردم نه دیگر کالایی بی‌دلیل از کشور خارج می‌شود و نه دیگر مردم ساعت‌ها در صف‌های طولانی برای دریافت مقداری گوشت منتظر می‌مانند و نه دیگر برای دلالان میدانی باز شده و نه دیگر فساد در کشور به این حد عمیق می‌شود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم روش تخصیص یارانه به ارز دیگر منسوخ شده است، البته با بازگشت کوپن هم مخالفم و تنها با تخصیص کارت‌های اعتباری موافق هستم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در مقابل حامل‌های انرژی و مواد پروتئینی یک سری یارانه آشکار و یارانه پنهان پرداخت می‌شود اگر این میزان یارانه‌ها تبدیل شود به اعتبار برای مردم نه دیگر کالایی بی‌دلیل از کشور خارج می‌شود و نه دیگر مردم ساعت‌ها در صف‌های طولانی برای دریافت مقداری گوشت منتظر می‌مانند و نه دیگر برای دلالان میدانی باز شده و نه دیگر فساد در کشور به این حد عمیق می‌شود.

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هر قیمتی به روش سرکوب برای مدتی نگهداری شود به طور حتم یک زمانی از کنترل خارج خواهد شد. به طور کلی با پایین نگهداشتن چند قلم کالا مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، بنزین و گازوئیل نمی‌توان زندگی را ارزان کرد و تنها اقشار متوسط و ضعیف جامعه ضرر می‌کنند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:بهترین راه حل این است که یارانه آشکار و یارانه پنهان را در قالب کارت اعتباری در اختیار آحاد مردم بدون تفاوت قرار دهیم، زیرا تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی علاوه بر افزایش نرخ تورم و عمیق کردن شکاف طبقاتی باعث ضعیف شدن پشوانه ارزی و کاهش ارز پول ملی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شهروند

    متاسفانه دولت برای واردات بذر صیفیجات هم ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهد و سود حداقل ۱۰۰. درصدی واردات صرفا به جیب چند شرکت وارداتی می رود. هر شرکت سالی حداقل ۶ بار ارز می گیرد و محدودیت مقدار هم ندارد. فلان شرکت سال ۹۷ حدود ۸ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته. همین مقدار سود حاصل از واردات برای این شرکت است. شرکت [..]۴۰۰ هزار دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته. همین مقدار سود خالص واردات داشته است. اگر این ارز حذف شود اولا بیت المال به جیب چند شرکت نمی رود. بعلاوه وقتی واردات رقابتی شد شرکتی برنده هست که جنس با کیفیت با حداقل سود به دست مردم برساند.[…]

  • ناشناس

    با اختصاص یارانه ارزی به مردم قطعا دست واسطه ها کوتاه میشه و به عدالت نزدیکتر هست و با این کار شان و منزلت مردم هم با تشکیل صف های طولانی آسیب نمیبینه-طبق محاسبات همین نمایندگان مجلس با این یارانه هر ایرانی ماهیانه یک میلیون تومان یارانه دریافت میکنه که اگه از طریق کارت اعتباری اختصاص داده بشه هیچ نقدینگی وارد جامعه هم نمیشه-باید منتظر بود که ببینیم آیا نمایندگانی که ما به اونها رای دادیم آیا وظیفه نمایندگی خود را درست انجام میدهند!!!!انشاالله

  • رضا

    سلام تا موقعی که […] مثل شما در مجلس باشید وضع مملکت روز به روز بدتر می شود .الان اکثر مردم از خرید گوشت عاجز شدند وفقط[…] مثل شما گوشت می خورند بعد میگویید گوشت ارزان هست