کد مطلب: ۵۷۹۱۱۵

هزینه کد رهگیری قرارد‌ادهای مسکن چقدر است؟

هزینه کد رهگیری قرارد‌ادهای مسکن چقدر است؟

عضو هیات‌مدیره اتحادیه املاک استان تهران گفت: زمانی که قراردادی بسته می‌شود هر دو طرف باید کمیسیون مشاوران املاک را پرداخت کنند، اما این به معنای آن نیست که لازم است هزینه دیگری برای کد رهگیری قرارد‌ادهای مسکن بپردازند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالله اوتادی، با اشاره به افزایش قرارداد‌های صوری برای دریافت کد رهگیری قرارد‌ادهای مسکن از مشاوران املاک و همچنین افراد، گفت: دریافت کد رهگیری برای تمامی مشاوران املاک دارای هزینه است، اما نباید به هیچ عنوان مشاوران املاک در هنگام عقد قرارداد اجاره، هزینه‌ای بابت ارائه کد رهگیری دریافت کنند و از سوی دیگر دادن کد رهگیری برای مستاجر الزامی است.

او ادامه داد: زمانی که قراردادی بسته می‌شود هر دو طرف باید کمیسیون مشاوران املاک را پرداخت کنند، اما این به معنای آن نیست که هزینه دیگری بابت ارائه کد رهگیری به مشاوران املاک پرداخت کنند.

اوتادی افزود: ممکن است قراردادی منعقد شده، اما کد رهگیری دریافت نکرده باشد و بعد از مدتی برای دریافت کد رهگیری باید تمامی مبلغ تعرفه را پرداخت کند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه املاک استان تهران بیان کرد: به طور مثال اگر قراردادی ۱۰۰ میلیون تومان و ماهانه دو میلیون تومان اجاره باشد باید ۵۰۰ هزار تومان برای ۱۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان هم برای ماهیانه ۲ میلیون تومان پرداخت کند که با ارزش افزوده ۹ درصد در مجموع باید یک میلیون و ۹۰ هزار تومان در هنگام عقد قرارداد پرداخت کند.

افزایش دریافت کد رهگیری به صورت صوری

او با بیان اینکه در حال حاضر دریافت کد رهگیری به صورت صوری به دلیل ثبت آن در سامانه املاک افزایش یافته است، گفت: در صورتی که مشاور املاکی قرارداد صوری برای ارائه کد رهگیری منعقد کند طبق قانون به صورت کامل پلمب می‌شود و باید تمامی اسناد و مدارک آن به رویت برسد و تا ۵ سال باید تمامی قرارداد بین مالک و مستاجر بایگانی شود.

اوتادی با اشاره به اینکه تعیین ۲۵ درصد نرخ اجاره توسط ستاد ملی مقابله با کرونا یک اقدام کاملا غیر کارشناسی شده است، افزود: متاسفانه این تعیین سقف اجاره خود باعث افزایش نرخ تورم شده و همین تعیین نرخ اجاره از سوی دیگر پرداخت وام ودیعه مسکن توسط بانک‌ها باعث شده که بازار اجاره با نوسان روبرو شود.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه املاک استان تهران با تاکید بر اینکه پرداخت این وام توسط بانک‌ها باعث شده که یک کاسبی بین بانک‌ها و سایر بخش‌ها ایجاد شود، افزود: در صورتی که بانک‌ها و یا دولت خود بخواهد به مستاجران کمک کند باید تسهیلاتی بدون سود و یا کارمزد کمتر پرداخت می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات دولت برای بخش اجاره منجر به اختلافات بین مستاجر و موجر شده است، گفت: در حالی که بسیاری از مالکان قصد افزایش اجاره بها کمتر از این نرخ را داشتند، اما دولت به افزایش ۲۵ درصدی رسمیت داد و باعث شد قیمت‌ها در بخش اجاره افزایش یابد و اختلافات مستاجران و مالکان بیشتر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • منوچهر

    هیچ کس به فکر خانه به دوشان نیست وهمه فقط به دنبال تیغ زدن جیب مستاجرانن

    • ماهرخ

      دقیقا

  • ناشناس

    الان که برای تسهیلات کد رهگیری نداریم چه باید کرد

    • ناشناس

      همون املاک که اجاره نامه نوشته موظف کد رهگیری هم بهتون بده

  • ناشناس

    بابا بقران خداروخوش نمیاد که ادم بااین بدبختی بخوا
    دبااملاکی جماعت هم دهن به دهن بشه طرف قراردادنوشته کدرهگیری نزده ومیگه صاحبخونه قبول نمیکنه ایامگه کدرهگیری قانونی نیست مگه نباید قبل تحویل قول نامه کدرهگیری برروی قول خورده باشه مگه این نیست پس چراالان نمیزنن پس چرابهونه میارن پس کسی نظارت نمیکنه

    • ناشناس

      دقیقا منم الان این مشکل برام پیش اومده

  • مهندس ظفریاری

    ا
    مهندس ظفریاری میگوید دوستان دقت کنید از نظر بنده:
    منظور از اینکه هزینه کدرهگیری رایگان است دوستان اینکه هزینه کد رهگیری قولنامه و اجارنامه در واقع هم,ن هزینه کمیسیون است که طبق نرخنامه میباشد که روز اول به همون مشاور املاک میپردازید و نباید هزینه جدا از مشتری به بهانه کدرهگیری دریافت شد یعنی نباید دوبار کمیسیون دریافت کرد (یعنی اول قرار دست نویس املاک نباید تنظیم کند اگر هم کردی همون املاک باید رایگان کدرهگیری رو قرارداد ثبت کند نکته مهم اینکه بیشتر املاک بدون جواز قرار داد رو به صورت دست نویس تنظیم میکنند و پول کمیسیون دریافت میکنند مردم هم وقتی میخواهند قرار داد با کدرهگیری تبدیل شود چون املاک که مراجعه کردند اصلا مجوز ندارد اتحادیه هم فقط بهش اخطار ماده27 بدون جواز صادر میکند نتیجه اینکه بازهم قرار داد قولنامه و اجارنامه مشتری بدون کد رهگیری است چون کسی که مجوز ندارد نمی تواند اصلا قرار داد ثبت کند در نتیجه باید مشتری به یک همکار و املاک مجاز مراجعه کند همکار مجوز دار هم چون مالیاتهای سنگین می دهد حداقل کمیسیون باید از مشتری دریافت کند تا کد رهگیری با نام املاک خودش و مسئولیت و هزینه مثل چاپ و.. ثبت کند. در کل اشتباه اول از جانب مردم است که به دفاتر غیر مجاز مراجعه میکنند مثلا در مشهد نصف بیشتر املاک بدون جواز هستند حالا تازه مردم فرق دفاتر معتبر و غیر معتبر را می دانند

  • ناشناس

    خیر دوست گرامی لطفا اطلاعات غلط ندید به مردم و قبل از راهنمایی در مورد موضوع اطلاعات کسب کنید تا دیگران رو به مشگل نندازید .. کمیسیون املاک مبلغ ۲۵ درصد از مبلغ اجاره از هر طرف قرارداد میباشد و شما اگر نیاز به دریافت کد رهگیری داشته باشید باید مبلغ ۹درصد ارزش افزوده جمع کل کمیسیون رو پرداخت کنید که هیچ ربطی هم به دفتر املاک نداره و مستقیم توی جیب دولت میره …

  • ناشناس

    بعضا صاحب خونه ها یا موجرین برای فرار از مالیات اجاره و بنا به دلایل دیگر تعهد نمیکنند و اقدام و الزامی برای دریافت کد رهگیری ندارن ..

  • حسینی

    سلام خسته نباشید باید با صاحبخانه ها هم جدی برخورد بشود. من خودم دنبال وام ودیعه مسکن هستم و اجاره نامه باید کدرهگیری داشته باشه 2 سال هست به صاحبخانم میگم و اون قبول نمیکنه میگه باید مالیات بدم این سختگیری ها را برای صاحبخانه ها داشته باشین نه برای مستأجر کلی از ما دارن اجاره میگیرن ولی حاضر نیستن ملکشان در جایی ثبت بشه مبادا براشون مالیات بسته بشه خب دوست عزیز تو که دنبال پول هستی و اصلا بفکر مستاجر نیستی که چطور میتونه رهن و اجاره را تهیه و به شما پرداخت کنه حداقل یکم انصاف داشته باشین بفکر اون مستاجر باشین. ممنون

  • روح الله علوی مطلق

    سلام
    دوست عزیز من یک مغازه سال ۹۴خریدم بدون سند هست و ورثه ایی از ورثه اقرار نامه محضری دارم ۸نفر میشن حالا می‌خوام الان یک مبعاینامه تنظیم کنم قانونی چون سال ۹۴ از مباینامه سر در نمی آوردم ولی الان میبینم نه اشتباه کردم ومبعاینامه احتیاجم هست سوالم اینکه همان قیمت سال ۹۴ باید تو مباینامه نوشت یا قیمت امروز ی باید زد مبلغ خرید میگم

  • ناشناس

    بله متاسفانه کارهایی که کارشناسی نمیشه همیشه دردسر ساز بوده واز جمله همین ۲۵درصد که واقعا ظلم به مستاجره خدا نگذره از کسایی‌که این قانون رو نوشتند و تایید کردند

  • نیما

    مستاجران ، موجران ، خریداران و فروشندگان گرامی برای ثبت معامله به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید ،هزینه ها بر طبق قانون و سند ها هم رسمی هست و دیگه نگرانی ندارید.