کد مطلب: ۴۳۸۵۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کرونا کی تمام می‌شود؟ / ۱۰ توصیه درباره کرونا در ایام نوروز / هشدارهایی درباره آجیل و ماهی قرمز

کرونا کی تمام می‌شود؟ / ۱۰ توصیه درباره کرونا در ایام نوروز / هشدارهایی درباره آجیل و ماهی قرمز

کرونا کی تمام می‌شود؟ آیا میوه و آجیل عامل انتقال هستند؟ آیا ماهی قرمز می‌تواند خطرناک باشد؟ یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با یک جراح مغز و اعصاب به این سوالات و هفت سوال دیگر پاسخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساعت ۲۱ روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ماه رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب، به صورت مستقیم در اینستاگرام به سوالات پزشکی مردم درباره کرونا پاسخ داد. بخشی از این سوالات، پرسش‌هایی است که مخاطبان تجارت‌نیوز در کامنت‌هایی مطرح کرده بودند.

۱- چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

دوره بروز علائم کرونا چهار تا ۱۴ روز است و فردی که علامت‌دار نیست می‌تواند بین دو تا چهار نفر را آلوده کند. احتمال ابتلای کسانی که در سن بالا هستند و امراضی مثل دیابت دارند بیشتر است، اما احتمال انتقال به افراد جوان پایین است. در بدن کودکان هم با ورود ویروس کرونا صحنه جنگی اتفاقی نمی‌افتد که آنها را زیاد متاثر کند. در ضمن، کسانی که واکسن آنفلوانزای فصلی می‌زنند از این بیماری مصون نیستند.

۲- آیا از طریق رابطه جنسی ویروس کرونا قابل انتقال است؟

توصیه پزشکان این است که وقتی افراد در قرنطینه منزل هستند در اتاق‌های جداگانه بخوابند و حداقل فاصله در کنار همدیگر نیز بیشتر از یک متر باشد و سیستم تهویه منزل را به صورت مناسبی فعال نگه دارند و در رابطه جنسی هم راه‌های انتقال مصداق پیدا نمی‌کند. معمولا از دهان و بینی است که ویروس منتقل می‌شود.

۳- ماهی قرمز می‌تواند خطرناک باشد؟

شما وقتی می‌خواهید ماهی قرمز را به تنگ آب بیندازید ماهی قرمز را در دست می‌گیرید. بنابراین ممکن است آلودگی و انتقال رخ دهد. بنابراین توصیه ما این است که مردم ماهی قرمز نخرند. اما در مورد حیوانات دیگر این طور نیست. البته در هنگ‌کنگ در ترشحات بزاق یک سگ ویروس مشاهده شده، اما سگ ویروس را به موجود دیگری انتقال نداده است. بنابراین سگ و گربه در منزل از طریق ترشحات بزاق ویروس را انتقال نمی‌دهند اما اگر بیرون بروند و بعد به خانه بیایند ممکن است همراه خود ویروس را به خانه منتقل کنند.

۴- ماسک الزامی است؟

ویروس کرونا می‌تواند روی سطوح مختلف تا چند ساعت زنده بماند به همین دلیل باید سطوح را استریل کرد. مثلا وقتی یک نفر برای خرید به سوپرمارکت می‌رود باید بداند که ممکن است در معرض خطر باشد. به همین دلیل استفاده از ماسک الزامی است. حتی برای خرید از سوپرمارکت هم باید از ماسک استفاده کرد، اما از آن مهمتر شستن دست است. شستن دست با آب و صابون به اندازه ضدعفونی کردن با الکل اثر دارد. البته منظور شستن استاندارد ۲۰ ثانیه‌ای به علاوه آبکشی باشد.

۵- استفاده از دستکش لازم است؟

کسی که به بیرون از منزل می‌رود بداند استفاده از دستکش اشتباه‌ترین کار است. چون دستکش آلودگی را با خود به همه جا می‌برد. موضوع دیگر این است که نباید دستکش را شست و ضدعفونی کرد. مردم فقط باید دست خود را بشویند. استفاده از دستکش فقط برای تیم درمان که در معرض خطر شدید هستند، لازم است. توجه به این نکته بسیار مهم است چون الان در بیمارستان‌ها تعداد دستکش و ماسک کم است. ببینید قیمت‌ این اقلام در این مدت چقدر افزایش یافته است. از سوی دیگر هرکسی وارد تولید ماسک غیراستاندارد تولید می‌کند. کاش مردم کمی رعایت کنند.این جمعیت که سفر می‌کنند بدانند امکان ندارد گرفتار نشوند. البته ۸۰ درصد افراد اصلا نمی‌دانند که گرفتا ویروس شده‌ند یا نه.

۶- میوه و آجیل عامل انتقال هستند؟

هرچند توصیه می‌شود میوه بخوریم تا ویتامین‌های بدن در سطح بالایی قرار داشته باشد اما ممکن است خود میوه‌ها عامل انتقال ویروس باشند. بنابراین توصیه می‌کنم با اسپری الکل میوه را تمییز و بعد بشوییم. درباره آجیل هم توصیه به نخوردن می‌کنم. در نظر داشته باشید که حتی با بو دادن هم این ویروس از بین نمی‌رود. اما این حساسیت در لباس‌ها این طور نیست. ویروس بیشتر روی سطوح صاف بافی می‌ماند و در پارچه و کتان کمتر ماندگاری دارد.

۷- انگشتر عامل انتقال است؟

درباره انگشتر و زیورآلات توصیه می‌کنم بهتر است استفاده نشود. کشور چین در مقابله با کرونا تجربه موفقی داشت و ما باید از الگوهای آنها استفاده می‌کنیم. آنها می‌گویند در اجتماعات عمومی از ماسک استفاده کنید. اما نباید ورزش‌های هوازی در فضای باز مثل پارک‌ها داشته باشید. چون ویروس‌ها در سطوح هستند و تنفس می‌کنند. تنفس‌های عمیق ممکن است بار ویروسی عمیق داشته باشند. بهترین ورزش این است که در داخل خانه انجام شود.

۸ - آرایشگاه‌ و استخر عامل انتقال است؟

آرایشگاه‌ها می‌توانند عامل انتقال باشند. چرا که شما نمی‌دانید نفر قبل از شما آیا آلوده به ویروس بوده است یا نه. در استخر هم وضعیت همین طور است و توصیه می‌شود مردم استخر نروند.

۹- پیک کرونا کی است؟

با روندی که می‌بینیم پیک شیوع بیماری کرونا نیمه دوم فروردین ماه است یعنی ما هنوز به پیک نرسیده‌ایم. متاسفانه بسیاری از مردم رفتارهای نابه‌هنجار انجام می‌دهند. حجم بالای سفرها و جمعیت قابل توجهی که مثل روزهای عادی خرید می‌کنند، نشان می‌دهد که بسیاری از مردم خطر را جدی نگرفته‌اند و تصور می‌کنند مرگ برای همسایه است. بعضی افراد موقع وقوع تصادف، چشم‌هایشان را می‌بندند تا تصادف نکنند، رفتار کسانی که الان به مسافرت می‌روند دقیقا مشابه همان چشم بستن بر خطر تصادف است. متاسفانه در حال حاضر پرستاران و پزشکان ما دارند فرسوده می‌شوند. فردی که یک ماه نتواند با خانواده خود ارتباط داشته باشد، افسرده و فرسوده می‌شود. درحالی‌که ضروری است پرستاران و پزشکان همیشه با انرژی بالایی در محل کار خود حضور داشته باشند. ما داریم با خطاهای خود، پرسنل درمانی را فرسوده می‌کنیم و ریزش نیرو داریم.
پیش‌بینی شخصی من این است که با رفتارهای نابهنجار مردم ممکن است این بیماری تا تیر ماه ادامه پیدا کند. بنابراین توصیه‌ام به مردم این است که در خانه بمانند و مرتب دستان خود را بشویند. در خانه بمانید و سالم زندگی کنید. امروز قاتل اصلی کسانی هستند که در سطح شهر تردد دارند.

۱۰ - کرونا کی تمام می‌شود؟

یک مساله مهم این است که در نیم کره شمالی هوا در حال گرم شدن است و ما انتظار داریم که وقتی هوا گرم‌تر می‌شود، این ویروس دیگر نیم کره شمالی کمتر وجود داشته باشد اما در نیم کره جنوبی فعال می‌شود. آن وقت ممکن است ویروس‌ها حرفه‌ای‌تر شوند و در نیم کره جنوبی تغییراتی پیدا کنند و به همین دلیل محتمل است که در سال ۱۳۹۹ مهر و آبان ماه سختی در پیش داشته باشیم. ممکن است این زنجیره به دلیل سرد شدن نیمه دیگر کره زمین قطع نشود. به همین دلیل است که همه در سطح جهانی به دنبال ساخت واکسن برای کرونا هستند. اما در جامعه ما در حال حاضر بیشتر از کرونا وضعیت اجتماعی و اقتصادی ترسناک است. نگرانی شدید افراد از بیماری بسیار خطرناک و نگران‌کننده است.

۱۱۱۱۱

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام مادر حال جنگ هستیم وهرسفر بمنزله پشت به دشمن کردن وتیربه خودی زدن است .خداوند به کادر درمان قوت دهد .

  • پیمان رضازاده

    برای من یه مساله لاینحل مونده. در زمان شیوع کرونا در خارج از چین بهمن و اسفند 98 فوریه و مارس 2020 در نیمکره شمالی زمستان و در نیمکره جنوبی تابستان بود اما دیده شد که ویروس در استرالیا و جنوب برزیل نیز اپیدمی شد. ایا واقعا گرما میتونه باعث کاهش عمل این ویروس منحوس بشه؟

    • محمد

      دمای هوا بیشتر از فصل مهم است. چون دمای هوا تا 27 درجه برای این ویروس مناسب است. اما مثلا دمای بالای 40 درجه یا نور شدید آفتاب می تونه ویروس را از بین ببرد. لازم است بدانید دمای هوای الان در سیدنی استرالیا 21 درجه است که برای این ویروس مناسب است. پس بهتر است دعا کنید به یاری خدا، دارویی هر چه سریعتر کشف شود یا هوا هرچه سریعتر و بیشتر گرم شود.

  • ناشناس

    دوست دارم کرونا زودتمام شود

  • ناشناس

    تو رو خد بیاین دعا کنیم این ویروس لعنتی زودتر نابود شه … داره زندگیمونو مختل میکنه دلم برای نامزدم یه زره شده ولی اجازه دیدنشو ندارم ??

  • ناشناس

    مردم عزیز خواهشا در خانه ها بمانید .به خدا همه ازاین وضع خسته اند.به فکر آدمهای مسن هم باشیم.

  • ناشناس

    تروخدامن به جزکروناناراحتی اعصاب گرفتم خسته شدم

  • ناشناس

    چرا این چین نمیاد کندی که زده رو جمع کنه خودشون این ویروس درست کردن

    • ناشناس

      اره والا راست میگه