کد مطلب: ۶۹۶۸۲۹

دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه دولت را تکذیب کرد و گفت این موضوع واقعیت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه واقعیت ندارد و برخی اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود، خیلی مستند نیست.

به نقل از ایرنا ، حمید رضا حاجی بابایی شامگاه پنجشنبه در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی و برخی از روسای تشکلهای بخش خصوصی استان در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: امسال می‌خواهیم ساختار بودجه کشور را اصلاح کنیم، ما اوراق را در بودجه افزایش ندادیم، به نظرمان آنچه پیش بینی برای سال ۱۴۰۱ کرده ایم، محقق می‌شود، یعنی وقتی می‌گوییم یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ ارز ۲۳ هزار تومان به فروش برسد با قیمتهایی که تغییر می‌کند و اقدامات جانبی که انجام می‌گیرد، به نظر من این پیش بینی‌‌ها تحقق پیدا می‌کند و شاید یک مقدار هم بیشتر تحقق پیدا کند.

وی اظهار کرد: اتفاقاتی در حال رخ دادن است که پیش بینی می‌کنیم هر روز که جلوتر می‌رویم، هم وضعیت و هم فروش نفت بهتر شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: همه ما هم اشکالات را می‌دانیم و هم میزان سهم خود را از این مشکلات می‌دانیم، گاهی اوقات آمار و ارقامی هم که ارایه می‌شود، خیلی درست نیست، تقریبا بودجه عمومی کشور با بودجه شرکت‌ها یکی است، بودجه شرکت‌ها کم یا زیاد شود، مشکل زیادی را حل نمی کند، در واقع باید در کشور خصوصی سازی براه بیافتد.

حاجی بابایی بیان کرد: زمانی که برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی مصوب و کامل شد، اهتمام همه بر این نکته بود که دولت نباید کار اقتصادی انجام دهد، بخش خصولتی هم نباید وجود داشته باشد، لذا مصوب شد که همه شرکتهای دولتی به استثنا مواردی که حاکمیتی هستند، به بخش خصوصی واگذار شوند، حتی ۸۰ درصد از نهادهای عمومی غیردولتی نیز باید واگذار شود، زیرا دلیلی ندارد که در حاکمیت‌‌ها هتل داری کنند، صفر تا ۱۰۰ مسکن هم باید خصوصی شود.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات ابهام‌‌ها در برخی مسائل را به راحتی نمی توان برطرف کرد، گفت: سهمی از شرکت ایران خودرو متعلق به بازنشستگان کشوری است، ما خودرو را به صورت قرعه کشی به قیمت مثلا ۱۷۰ میلیون تومان می‌فروشیم، این پول را هم از بازنشستگان کشوری می‌بخشیم، بعد صندوق بازنشستگان نمی تواند حقوق بدهد، لذا از پول فروش نفت برداشت می‌کند، آن وقت می‌گویند پول و دلار‌ها کجا می‌رود؟ از محل فروش نفت حقوق کارمندان را می‌دهیم، از آن طرف بخشی از پول بازنشستگان را در خودروسازی می‌بخشیم، درست کردن همین چرخه معیوب کار راحتی نیست.

دولت اجازه برداشتن دلار از بانک مرکزی را ندارد

وی خاطر نشان کرد: در زمان بستن بودجه سال ۱۴۰۰، گفتیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دولت نداریم چرا که این ارز متعلق به مردم است، به دولت گفتیم که اجازه ندارد از بانک مرکزی دلار بردارد، به بانک مرکزی گفتیم از بازار آزاد دلار بخرد، گفتیم ارز نیمایی و سامانه نیما قانونی نیست، ما یک قیمت بیشتر در بودجه نداریم که آن هم بی تی اس است و در این میان تخلفی در حال انجام است، این موارد را هم در جلسات مختلف به بانک مرکزی گفته ایم، از سوی دیگر سقف بودجه را افزایش ندادیم اما کسری ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی بودجه را درست کردیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه نظام در برنامه هفتم توسعه معایب را یافته و نظرات بخش خصوصی و دولتی را گرفته است، به نظر من سیاستهای برنامه هفتم توسعه یک انقلاب در اقتصاد کشور است که تاکنون هیچ یک از برنامه های توسعه اینگونه نبوده اما اینکه ما بتوانیم آن را اجرا کنیم یا نکنیم، مساله دیگری است.

حاجی بابایی با بیان اینکه در دوره های مختلف تفکرات اقتصادی متفاوتی در کشور حاکم بوده است، افزود: در این کشور‌ها سال‌ها آدم هایی مسئولیت داشتند که اعتقاد داشتند ما نباید پالایشگاه داشته باشیم و اگر بنزین را وارد کنیم ارزانتر است. این تفکر بیش از دو دهه بر مملکت حکومت می‌کرد، اما امروز دیگر این تفکر حاکم نیست بلکه معتقد هستند که پالایشگاه را داشته باشیم ولو اینکه بنزین را گرانتر تولید کنیم، اگر ما دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی کشور را به پالایشگاه بدهیم و فقط شرکتهای دانش بنیان را به این بخش وارد کرده و سرمایه گذاری را معطوف به این بخش کنیم تا این نفت تبدیل به فرآورده های صادراتی شود، برای اقتصاد کشور کفایت می‌کند.

وی از حضور فعالان بخش خصوصی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی استقبال و نسبت به تشکیل کمیته مشترک اعلام آمادگی کرد و گفت: امیدواریم به روزی برسیم که در اقتصاد قانونی نداشته باشیم و قانون برای حاکمیت و حکمرانی باشد، بخش خصوصی هم یک مالیات بدهد تا دولت خودش را اداره کند، این همه قانون تاکنون نتوانسته مشکلی در کشور حل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعیدی

    فقط حرف و وعده سرخرمن دریغ از عمل