کد مطلب: ۳۴۵۳۴۹

وزیر ارشاد خبر داد:

کشف بیش از یک میلیون کتاب قاچاق

کشف بیش از یک میلیون کتاب قاچاق

وزیر ارشاد گفت: بیش از یک میلیون کتاب قاچاق با کمک نیروی انتظامی کشف شد و یکی از حوزه‌های تعامل وزارت ارشاد با نیروی انتطانی همین حوزه قاچاق در فرهنگ است.

وزیر ارشاد گفت: یکی از حوزه‌های تعامل وزارت ارشاد با نیروی انتظامی، حوزه مبارزه با قاچاق در عرصه فرهنگ است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام در حاشیه بیست‌ویکمین گردهمایی معاونین اجتماعی استان‌ها و پلیس‌های تخصصی ناجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق تفاهم‌نامه‌‌ای که بین وزارت ارشاد و ناجا امضا شده، قرار است از ظرفیت رسانه‌های تحت نظر وزارت ارشاد برای معرفی کارکرد‌های مراکز مشاوره و مددکاری ناجا استفاده شود؛ همچنین برنامه‌ریزی شده است با تولید محصولات فرهنگی بتوانیم برای پیشگیری از جرم گام موثری برداریم.

صالحی خاطرنشان کرد: فیلم‌هایی که در فضای کشور تولید می‌شود می‌تواند به پیشگیری از جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند و اگر فیلم‌هایی در راستای معرفی آسیب‌های اجتماعی باشند مورد حمایت وزارت ارشاد قرار خواهد گرفت؛ یکی از شاخص‌های مجوز ساخت فیلم ترویج نکردن آسیب اجتماعی‌‌های اجتماعی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت بر تبلیغات موسسات کنکور اظهار کرد: کنکور یک کار چندجانبه بین چند نهاد است که می‌توانیم با همکاری ما (وزارت ارشاد) و صداوسیما نظارت را بر تبلیغات بیشتر کنیم و همان‌طور هم که تا الان شاهدش هستید تبلیغات کنکور به حداقل رسیده و همچنان در حال برنامه‌ریزی برای دسته‌بندی و نظم بخشی به آن‌ها هستیم.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص استفاده از زبان انگلیسی در تابلوهای تبلیغاتی افزود: کانون‌های تبلیغات باید قانون منع استفاده از حروف انگلیسی در تبلیغات را رعایت کنند و ۷۰ درصد از واژگانی که استفاده می‌کنند، باید فارسی باشد.

وی ادامه داد: بحث قاچاق محصولات فرهنگی مهم است؛ چراکه هم ضربه به مالکیت معنوی اثر می‌زند و هم به اقتصاد فرهنگ و هنر لطمه وارد می‌کند، باید اعلام کنم بیش از یک میلیون کتاب قاچاق با کمک نیروی انتظامی کشف شد و یکی از حوزه‌های تعامل وزارت ارشاد با نیروی انتطانی همین حوزه قاچاق در فرهنگ است.

اقدام موثر ناجا در توسعه امنیت داخلی و مقابله با دشمنی‌های خارجی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز ما باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود جامعه برای برقراری امنیت استفاده کنیم.

سیدعباس صالحی با اشاره به چهار دهه تلاش نیروی انتظامی برای برقراری امنیت اظهار داشت: نیروی انتظامی توانسته با استفاده از ظرفیت‌های خود امروز امنیت را به خوبی برقرار کند و گام‌های بلندی در این راستا بردارد.

وی ادامه داد: در اتفاقات متعدد می‌توان دید که نیروی انتظامی گام‌های موثری برداشته و برای امنیت داخلی و مقابله با دشمنی‌های خارجی به شکلی موثر اقدام کرده است.

صالحی گفت: نیروی انتظامی با کم‌ترین هزینه، بیشترین فایده را حاصل کرده است که نشان می‌دهد این نیرو توانسته یک التزام خوب در سازمان خود ایجاد کند و نمونه‌های آن را می‌توان در اتفاقات دی ماه سال پیش و خیابان پاسداران دید.

وزیر ارشاد افزود: امنیت اجتماعی حلقه وصل بین امنیت فردی و امنیت ملی است و این امنیت اجتماعی می‌تواند جامعه را باثبات نگه دارد.

وی با بیان اینکه جامعه باید امنیت‌زا باشد، گفت: امروز ما باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود جامعه برای برقراری امنیت استفاده کنیم.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا جامعه امنی داشته باشیم و نقش پلیس باید نقشی ناظر باشد. امروز نباید نیروی انتظامی را مولد امنیت تلقی کنیم؛ بلکه نیروی انتطامی را حافظ این فضای امن بدانیم.

وی با اشاره به اینکه برای یک جامعه امن پاره‌ای از ویژگی‌ها اهمیت دارد، افزود: ابتدا امنیت اخلاقی در یک جامعه باید رصد شود، در مرحله دوم باید جامعه امن‌ را جامعه مشارکت‌گرا دید، در وهله سوم جامعه امن جامعه‌ای با اعتماد اجتماعی بالاست.

وزیر ارشاد با بیان اینکه جامعه امن جامعه‌ای است که امنیت اخلاقی، همدلی و اعتماد در آن موج بزند، افزود: هرچه این سه ویژگی بیشتر در جامعه باشد، امنیت ما بیشتر خواهد بود و فاصله گرفتن از این ویژگی‌ها کار نیروی انتظامی را سخت‌تر می‌کند؛ البته بخشی از مطالعات اجتماعی ما نشان می‌دهد که ما با جامعه‌ای که این ویژگی‌ها را داشته باشد، فاصله داریم.

صالحی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که جامعه نسبت به شرایط اخلاقی خودش خوش‌بین نیست؛ این کار ما را در حوزه فرهنگ و کار نیروی انتظامی را در حوزه امنیت با مشکل مواجه می‌کند. امروز مطالعات نشان می‌دهد که میزان دروغ، تهمت، تظاهر، تقلب در جامعه در سطح بالایی است و افکار عمومی احساس می‌کند آمار این موضوع در جامعه زیاد است.

وی با اشاره به ویژگی دوم مشارکت خاطرنشان کرد: جامعه اگر همدل و همکار باشد، خودش تولید امنیت می‌کند و اگر فردگرا و انزواگر باشد، خودش تهدیدی برای امنیت به شمار می‌آید.

وزیرارشاد افزود: در شاخص سوم یعنی اعتماد اجتماعی چند شاخه اعتماد به نهاد‌های اجتماعی، حوزه‌های اجتماعی و گروه‌های اجتماعی و در آخر اعتماد به قاطبه مردم وجود دارد، که در این چهار فضا ما فاصله‌های قابل توجهی را داریم.

صالحی ادامه داد: ما اگر بخواهیم نگاه راهبردی داشته باشیم تا امنیت برقرار شود در این سه مقطع فاصله داریم و از همین رو کار نیروی انتظامی سخت می‌شود.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.