کد مطلب: ۵۹۱۰۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کمبود نهاده‌های دامی در کشور / دام‌ها ضایعات میوه می‌خورند

کمبود نهاده‌های دامی در کشور / دام‌ها ضایعات میوه می‌خورند

توزیع نهاده‌های دامی دوباره کم شده و برخی از دام‌ها خوراک ندارند. همین کمبود خوراک گویا باعث شده ضایعات مختلفی از جمله میوه خوراک دام شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع فصل سرما خوراک دام دوباره کمیاب شد. برخی اما می‌گویند خوراک دام در بازار موجود است اما قیمت آن به دلیل کاهش عرضه از گمرکات آن قدر گران شده که خرید آن برای دامداران دیگر صرفه اقتصادی ندارد. از این‌رو دامداران ضایعات میوه را خوراک دام خود کرده‌اند.

آیا میوه‌های فاسد خوراک دام شده است؟ رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور پاسخ داد: بخش زیادی از عشایر و دامدارانی که دام‌های سبک دارند نمی‌توانند خوراک دولتی بخرند و باید برای تامین خوراک به بازار آزاد مراجعه کنند.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز گفت: براساس اولویت دولت ابتدا نهاده‌ها را در اختیار مرغداران، سپس در اختیار دام‌های سنگین شیرده می‌گذارد. همین اولویت‌بندی‌ها باعث شده که به دام‌های سبک خوراک نرسد و دامداران برای پر کردن شکم دام خود ضایعات میوه را جایگزین کنند.

او بیان کرد: تامین خوراک برای دامداران از بازار آزاد دیگر صرفه اقتصادی ندارد. از این‌رو یکی از مطالبه اصلی دامداران آزاد شدن صادرات دام است.

بالاخره صادرات دام منتفی شد؟ پوریان گفت: دامداران برای جلوگیری از تلف شدن دام‌ها به دولت پیشنهاد دادند صادرات دام آزاد شود. هنوز صادرات دام منتفی نشده و سازمان امور پشتیبانی دام معتقد است شیوه نامه صادرات باید به وزارت جهاد و دامپزشکی‌ها ابلاغ شود. البته این یک دغدغه است اما دغدغه اصلی دولت برگشت ارز حاصل از صادرات است.

خوراک دام کم است

همچنین دیاکو افخم، یک فعال اقتصادی با اشاره به وضعیت خوراک دام به تجارت‌نیوز گفت: خوراک دام آن قدر گران است که امسال بخشی از کشاورزان سیب‌های پای درختی را جلوی دام ریختند.

او توضیح داد: خوراک دام کم است و هزینه کارگر برای جمع آوری سیب‌های پا درختی زیاد بود و بنابراین اینکه باغدارها سیب‌های خود را به دولت بفروشند صرفه اقتصادی نداشت. بنابراین تصمیم گرفتند این سیب را یا خوراک دام خود کنند یا به دامداران بفروشند.

بررسی‌ها هم نشان می‌دهد توزیع خوراک دام برای همه دامداران مناسب نیست و نهاده دامی کم است. همین کمبود خوراک باعث شده یکی از مطالبات اصلی دامداران، آزاد شدن صادرات باشد. دولت اما هنوز درباره چند و چون صادرات دام با برخی چالش‎ها مواجه است.

به عنوان مثال دولت می‌گوید چنانچه صادرات دام آزاد شود ممکن است ارز حاصل از صادرات به دلیل تحریم‌ها باز نگردد و همین موضوع هم نرخ ارز را در ایران گران کند و هم عرضه گوشت را کم.

پیش از این دامداران شاهرودی به خبرگزاری مهر از کاهش سهمیه نهاده و گرسنگی دام‌هایشان خبر داده بودند، موضوعی که به گفته این قشر ریشه در نحوه نامطلوب توزیع خوراک دام در سطح استان سمنان دارد.

حالا ۲۰ میلیون راس دام روی دست دامداران مانده و هنوز مشخص نیست که دولت برای صادرات دام چه برنامه‌ای دارد؟

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات دام چه شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باز اونا ضایعات میوه میخورن ماها که هیچی نمیتونیم پیدا کنیم بخوریم