کد مطلب: ۷۳۵۶۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقصر کمبود گاز؛ مردم یا نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها؟

مقصر کمبود گاز؛ مردم یا نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها؟

«زمستان و قطعی گاز»؛ این سرفصل سناریوی سیاست‌گذار برای روزهای سرد سال در ایران است. حتی زمستان امسال که قرار بود تنها برای اروپایی‌ها سخت باشد. مردم نیز همواره «بد مَن» این قصه معرفی می‌شوند. چنان‌که اخیرا ‌علاوه بر تغییر تعرفه گاز شبکه خانگی، وزیر نفت از مردم خواسته است کمتر گاز مصرف کنند. اما آیا در مقطعی که نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها گاز یارانه‌ای دریافت می‌کنند، مردم مقصر کمبود گاز هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهایی که استفاده از زغال سنگ و سایر سوخت‌های جایگزین در اروپا به تیتر اصلی رسانه‌های نزدیک به دولت سیزدهم تبدیل شده، کمبود گاز در ایران به صنایع و حتی شبکه خانگی رسیده است. دولت نیز با مقصر جلوه دادن مردم و تاکید مداوم بر رکوردشکنی مصرف گاز توسط شهروندان سعی دارد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. به دنبال این اتفاق دولت حتی تعرفه‌های جدیدی برای مشترکان گاز اعلام کرد.

بر این اساس، تعرفه‌ پله اول تا سوم بدون تغییر، پله چهارم تا ششم 30 درصد و پله هفتم تا دهم 50 درصد افزایش قیمت دارند.

همچنین تعرفه گاز پله‌های یازدهم و دوازدهم به‌صورت ثابت پنج هزار تا شش هزار تومان تعیین شد. در همین راستا جواد اوجی، وزیر نفت، در حاشیه جلسه چهارشنبه هیات دولت (23 آذر) ضمن هشدار به مشترکان پرمصرف از مردم خواست برای جبران کمبود گاز کشور مدیریت مصرف داشته باشند.

حال باید دید میزان مصرف خانوارها چقدر در حل چالش کمبود گاز کشور موثر است که وزیر نفت همکاری مردم را می‌طلبد.

کمبود گاز در انتظار ایران

وحید گودرزی، کارشناس ارشد تعرفه در شرکت ملی گاز، به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر تولید گاز در کشور ثابت و بخش مصرف همواره روبه افزایش است. پس با توجه به این ناترازی، کمبود گاز در کشور پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار مصرف گاز ایرانیان 5/5 برابر دنیا برآورد می‌شود. قاعدتا چنین رقم نامتعارفی نمی‌تواند منحصر به بخش خانگی باشد.

گودرزی ادامه داد: براساس سبد مصرفی انرژی 28 درصد گاز در بخش خانگی، 33 درصد صنعت، 33 درصد نیروگاه‌ها و باقی آن در بخش عمومی مصرف می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: بیشترین میزان مصرف و اتلاف گاز سالانه مربوط به نیروگاه‌هاست. این در حالیست که راندمان چشم‌گیری در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین راندمان نیروگاه‌ها در جهان بیش از 60 درصد است، در حالی که با اعلام وزارت نیرو این رقم در ایران تنها 39 درصد برآورد می‌شود.

گودرزی گفت: منظور از راندمان این است که نیروگاه‌ها با توجه به گاز مصرفی برق تولید کنند. حال اگر نیروگاهی به ازای هر مترمکعب برق بیشتری تولید کند، یعنی افزایش راندمان دارد و برعکس. در حال حاضر نیروگاه‌های کشور در حالت دوم به سر می‌برند.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد ارائه گاز ارزان به نیروگاه‌ها، باعث می‌شود این تولیدکنندگان در راستای بالابردن بهره‌وری لزومی نبینند. در بخش صنعت نیز اتلاف انرژی وجود دارد اما به جهت مولد بودن ارزش تولید آن به جامعه و مردم باز می‌گردد.

نیروگاه‌ها بهره‌وری ندارند

گودرزی به طور مشخص درباره میزان کمبود گاز در فصل زمستان گفت: بخش خانگی در این ایام حدود 50 تا 55 درصد، ادارات و مراکز تجاری 30 درصد و نیروگاه‌ها و صنایع 20 درصد انرژی مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: حال با توجه به اختصاص گاز محدود به نیروگاه‌ها در فضل زمستان، روی‌آوردن این تولیدکنندگان به مازوت‌سوزی غیرقابل اجتناب است.

در گزارش بریتیش پترولیوم، نام ایران در رتبه چهارم کشورهای پرمصرف گاز جهان به چشم می‌خورد. کشورهای اول تا سوم پرمصرف در زمینه گاز آمریکا، روسیه و چین هستند که به لحاظ جمعیت و اقلیم سرد تفاوت زیادی با ایران دارند.

با این حال متولیان امر بارها مردم را مخاطب کمبود گاز کشور قرار داده‌اند. در حالی که هیچ شباهت کمّی میان جمعیت 80 میلیونی ایران با کشورهای پرمصرف گاز وجود ندارد.

کمبود گاز در ایران متاثر از عوامل مختلفی است. از نیروگاه‌ها که به شرح آن پرداختیم گرفته تا ساختمان‌‌های نامناسبی که عایق گرما نیستند.

بنابراین بهتر است به صورت جدی درباره زیرساخت‌های صرفه‌جویی سیاست‌گذاری شود تا مردم مقصر جلوه داده نشوند و توپ بی‌تدبیری در زمین آنها رها نشود.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر کمبود گازوئیل؛ چالش جدید جهان را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دومین قدرت گازی جهان مشکلش مردمه ؟ اروپا گاز میخره اینو نمیگه ، مقصر نمیدونی روسیه است با در اختیار گرفتن گاز ایران به گفته رییس سی ان جی و قرارداد های گازی عجیب مثل چالوس ؟