کد مطلب: ۳۷۹۳۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قند و شکر یک ماهه ۲۵ درصد گران شد / تورم ۳۰۶ درصدی پیاز

قند و شکر یک ماهه 25 درصد گران شد / تورم 306 درصدی پیاز

متوسط قیمت قند و شکر در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه قبل 25 درصد رشد کرده است، با این که قیمت پیاز در ماه گذشته نسبت به ابتدای امسال کاهش داشته اما این کالای مصرفی نسبت به اردیبهشت ماه سال 97 تورم 306 درصدی را تحمل می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در میان اقلام خوراکی که گزارش متوسط قیمت آن‌ها از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، قند و شکر بیشترین افزایش قیمت را در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه امسال داشته است.

قیمت قند و شکر در ماه گذشته نسبت به فررودین ماه امسال به ترتیب 25.6 درصد و 25 درصد افزایش یافته است.

برنج ایرانی نیز با 18.5 درصد افزایش قیمت، سومین کالایی است که در ماه گذشته نسبت به ابتدای سال افزایش قیمت را تجربه کرده است.

با این که پیاز در ماه‌های اسفند ماه 97 و فروردین ماه 98 با افزایش قیمت و به عبارتی با بحران کمبود مواجه شد، در اردیبهشت ماه معادل 33.4 درصد نسبت به فروردین ماه کاهش قیمت داشته است.

اما این کالا در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تورم 306 درصدی داشته و با اختلاف معناداری نسبت به دیگر کالاهای خوراکی در رده متورم‌ترین کالای ماه گذشته قرار گرفت.

متوسط قیمت یک کیلو پیاز در اردیبهشت ماه سال گذشته معادل هزار و 817 تومان بوده که در اردیبهشت ماه امسال به رقم هفت هزار و 380 تومان رسیده، اما متوسط قیمت آن در فروردین ماه امسال حدود 11 هزار تومان بوده است.

خیار با 18.1 درصد و مرغ ماشینی با 17.8 درصد به ترتیب در رده‌های دوم و سوم کالاها با کمترین افزایش قیمت یک ماهه در اردیبهشت ماه را به دست آورده‌اند.

متوسط قیمت رب گوجه فرنگی در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 246.6 درصد افزایش و سیب زمینی 241.3 درصد افزایش قیمت داشته است.

متوسط قیمت یک کیلو گرم تخم مرغ ماشینی در فروردین ماه امسال معادل 9 هزار و 155 تومان بوده که در ماه گذشته با کاهش قیمت 2.5 درصدی مواجه شده و به رقم هشت هزار 925 تومان رسیده است.

در بین اقلام مصرفی خانوارهای شهری کمترین رشد قیمت در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته متعلق به تخم‌مرغ است که در این بازه زمانی تنها 7.3 درصد افزایش قیمت داشته است.

درحالی که متوسط قیمت یک کیلو گرم از برنج ایرانی درجه یک در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال 97 رشد 50.8 درصدی داشته، برنج خارجی درجه یک تنها 16.7 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

رشد قیمتی برنج خارجی درجه یک این نشان می‌دهد این کالا بعد از تخم‌مرغ در رده دوم کم‌تورم‌ترین کالای اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته است.

مرکز آمار ایران تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ار در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 81.7 درصد اعلام کرد، این اقلام در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت ماه امسال تورم 49.7 درصدی داشته است.

تورم کل نیز در ماه گذشته نسبت به اردیبهشت ماه سال 97 معادل 52.1 درصد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.