کد مطلب: ۳۷۵۸۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گزارش جدید ارزی از بازار / وضعیت بازار ارز در آستانه فعالیت بازار متشکل ارزی

گزارش جدید ارزی از بازار / وضعیت بازار ارز در آستانه فعالیت بازار متشکل ارزی

در حالی بازار ارز در آستانه راه‌اندازی بازار متشکل ارز وضعیت آرامی را طی کرد که کفه ترازو به سمت عرضه ارز سنگین‌تر بود، به نحوی که فعالان این بازار فعالیت معاملاتی خود را در بخش خرید دلار کم‌رنگ کردند و در مقام فروشنده قرار گرفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار در بازار ارز امروز شنبه، 28 اردیبهشت ماه نسبت به آخر هفته گذشته با حدود 100 تومان کاهش قیمت مواجه شد.

قیمت فروش هر عدد دلار در صرافی ملی و بانک ملت 14 هزار و 550 تومان اعلام شد، همچنین این شاخص ارزی روی نرخ 14 هزار و 450 تومان از سوی این صرافی‌ها خریداری شد.

در این صرافی‌ها قیمت فروش هر یورو معادل 16 هزار و 500 تومان و قیمت خرید آن معادل 16 هزار و 400 تومان نرخ‌گذاری شد.

ارز در صرافی‌های مجاز

برخی از صرافی‌های مجاز میدان فردوسی، نرخ ارز را همسان یا نزدیک به نرخ‌های اعلامی صرافی‌های بانکی ثبت کرده بودند، اما بخش زیادی از این صرافی‌ها فقط دلار می‌فروختند و خرید دلار نداشتند.

برخی دیگر از این صرافی‌ها قیمت ارز را نزدیک به مرز 15 هزار تومان اعلام کردند، یعنی دلار را روی نرخ 14 هزار و 950 تومان می‌فروختند و روی نرخ 14 هزار و 800 تومان می‌خریدند، اما با این حال بخش زیادی از این صرافی‌ها نیز مانند گروه اول فعالیت معاملاتی خود را به فروش ارز محدود کردند.

رفتار معاملاتی بخش زیادی از دلالان این بازار نیز همانند گروه اول صرافان بود، با این تفاوت که در نرخ‌های اعلامی خرید و فروش انجام می‌شد، قیمت‌های اعلام شده از سوی این فعالان صرفا نرخ اسمی نبود.

پیش‌بینی کاهش قیمت از سوی فعالان بازار

تب فروش در بین فعالان بازار به نحوی بود که نرخ فروش خود را تا سطح نرخ صرافی ملی پایین آورده بودند و حدود ۱۵۰ تومان بیشتر از صرافی ملی نیز می‌خریدند، یعنی نرخ خرید پیشنهادی از سوی دلالان روی رقم ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان بود.

یکی از فعالان این بازار آینده نرخ دلار را چنین پیش‌بینی کرد که به احتمال زیاد قیمت ارز به ریزش خود ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز زمان مناسبی برای فروش دلار است؟ گفت: اگر کسی بخواهد ارز خود را بفروشد تا دوباره بخرد، زمان مناسبی است. چون احتمال کاهش قیمت وجود دارد بهتر است همین امروز بفروشد.

یکی از دلال‌ها در پاسخ به کسی که قصد فروش درهم داشت گفت: من به دنبال تومان هستم، در شرایط فعلی دلار نیاز دارم، درهم به درد معامله نمی‌خورد.

اما در این بین بخشی هر چند کوچک از دلالان بازار ارز، دلار را تا نرخ ۱۴ هزار و ۷۰۰ نیز می‌خریدند.

سکه دلار را در افت قیمت همراهی کرد

در برخی از سکه فروشی‌های میدان فردوسی قیمت هر عدد سکه امامی برای خرید روی نرخ چهار میلیون و 900 تومان اعلام شد، همچنین این فلز گران‌بها با رقم پنج میلیون تومان به فروش رسید.

برخی دیگر از معامله‌گران این فلز گران‌قیمت، هر عدد سکه امامی با حدود 50 تومان کاهش قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه، 26 اردیبهشت ماه در حدود نرخ چهار میلیون و 950 تومان می‌فروختند.

هر عدد نیم سکه نیز با رقم دو میلیون و 650 هزار تومان خرید و با نرخ دو میلیون و 750 تومان فروخته شد.

ربع سکه بهار آزادی نیز با نرخ یک میلیون و 650 هزار تومان خریده می‌شد، قیمت فروش این فلز گران‌بها نیز یک میلیون و 750 تومان قیمت‌گذاری شد.

بازار ارز پس از آغاز به کار بازار متشکل ارزی

هرچند تب فروش نسبت به خرید بالا بود ولی فضای بازار متاثر از روندی که طی چند روز اخیر بر آن حاکم بود قرار گرفت و معاملات با آرامش نسبی همراه انجام پذیرفت.

ظاهرا نوسانات کاهشی اخیر نتوانست تعداد زیادی از فعالان بازار را در روز شنبه به پای میز فروش ارزهای خود بیاورد، زیرا این نوسانات کاهشی اگر بخشی از فعالان را نسبت به ادامه افت قیمت دلار نگران کرده بود، این انتظار را نیز در برخی دیگر از فعالان ایجاد کرده که دلار طی روزهای آینده گران می‌شود و افت قیمت حدود یک هفته اخیر جبران خواهد شد.

با توجه به این که رییس کل بانک مرکزی وعده شروع به فعالیت بازار متشکل ارزی را برای امروز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه داده است، باید دید طی روزهای آینده تقابل نگرانی از ادامه کاهش قیمت دلار بر انتظار افزایشی آن غلبه خواهد داشت؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عرضه کجا زیاد شده؟؟
    چرا گزارش دروغ میدین؟؟؟!!!!
    اولا امروز مامور ریختن تو فردوسی
    دوما دلار بخوای نیییست
    درهم هم نیست!
    لفظ مامورای دولت هم تا ۱۴۹۰۰ رفته بالا میخرن
    بالاتر هم نیره کسی نفروشه
    اگر مردم عاقل باشن نفروشن بانک مرکزی مجبور میشه دلاری که […] فروخته به مردم بخاطر مدیریت ضعیفش رو با همون قیمت بخره