کد مطلب: ۳۰۴۸۹۶

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از بازار ارز

ارزیابی دلالان از اوضاع بازار ارز/ افزایش خریدهای تک دلاری

ارزیابی دلالان از اوضاع بازار ارز/ افزایش خریدهای تک دلاری

گوش دادن به اظهارات یک پسر جوان در میدان فردوسی کافی است تا فهمید نوسان نرخ ارز به چه صورت است. پسر جوانی که با ناراحتی به دوستش می‌گوید: «تنها در عرض یک ساعت کلی ضرر کردم. صبح دو هزار یورو داشتم که بردم فروختم. الان قیمت‌ها بعد یک ساعت رفته بالا.»  

عقربه‌های ساعت نزدیک به 12 و 30 دقیقه ظهر را نشان می‌دهد. اینجا در میدان فردوسی همه در تکاپوی خرید و فروش دلار هستند. نگاه خیلی از حاضران در اینجا به تابلوهای صرافی‌هاست. براساس نرخی که بر روی یکی از تابلوها زده شده، خرید هر دلار آمریکا 15 هزار و 350 تومان و فروش آن 15 هزار و 700 تومان است.

به گزارش تجارت‎نیوز، پشت شیشه برخی از صرافی‌ها عبارت «خرید و فروش ارز نداریم» نوشته شده است. مسئول یک صرافی در جواب یکی از متقاضیان دلار می‌گوید: «دلار برای فروش ندارم. کسی دلارش را نمی‌آورد بفروشد همه دلارهایشان را نگه داشتند.»

درباره قیمت دلار در بازار برخی از صراف‌ها می‌گویند هیچ خرید و فروشی نداریم و نمی‌توان قیمت قاطعی را اعلام کرد. مابقی نیز به اتفاق می‌گویند که فروش دلار تا سقف پنج هزار دلار تنها با ارائه پاسپورت و بلیط امکان‌پذیر است.

در میان دلالان بازار ارز هم یکی از آنها می‌گوید: «فروش نداریم. اما برای خرید، یک هزار دلار شما را با نرخ هر دلار 15 هزار و 200 تومان می‌خرم.» اما فضا این گونه است که تنها چند دقیقه بعد از اظهارات این فرد، دلال دیگری می‌گوید: «هزار دلار را از شما با قیمت هر دلار 15 هزار و 600 تومان می‌خرم.» قیمتی که اختلاف 250 تومانی با صرافی‌ها و 400 تومانی با دلال قبلی دارد و از آنها بیشتر است. دلالان دیگر نیز همان قیمت را با اندکی تفاوت برای خرید یک هزار دلار اعلام می‌کنند.

در این میان قیمت‌ها بر روی تابلو صرافی‌ها هم کمی تغییر می‌کنند. به طوری که تابلو چند صرافی خرید هر دلار را 15 هزار و 600 تومان و فروش آن را 15 هزار و 700 تومان اعلام کرده است.

تنها چند دقیقه حضور در میدان فردوسی کافی است که نوسان تدریجی نرخ ارز را مشاهده کنید. صحبت‌های افراد حاضر نشان از نوسان قیمتی شدید دارد. به طوری که یکی از آنها می‌گوید: «قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. الان هزار دلار را به قیمت هر دلار 16 هزار تومان می‌خرم.»

این دلال در مورد اینکه آیا حجم دلاری که فروشنده می‌خواهد بفروشد در قیمت تاثیر دارد یا خیر، می‌گوید: «حجم زیاد تاثیر ندارد اما اگر بیشتر باشد ارزان‌تر می‌خرند. در چند روز اخیر اکثر افراد خریدار شده‌اند و تقاضا زیاد است و وقتی تقاضا زیاد باشد قیمت واقعی نیست و حباب است.»

او به صرافی‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید: «هر چه می‌کشیم از دست این صرافی‌ها است. خود صرافی‌ها دلار با قیمت پایین‌تر می‌خرند و سپس در بازار آزاد می‌فروشند.»

وی می‌گوید: «در این چند وقت خرید تک دلاری هم زیاد شده است. مانند پول نو برای عروسی و مراسم می‌خرند و کارایی خاصی ندارد.»

رفته رفته هر چقدر زمان می‌گذرد قیمت دلار نیز نوسان بیشتری پیدا می‌کند. به طوری که در ساعت 14 برخی از دلالان دلار را به نرخ 16 هزار و 600 تومان می‌فروشند. نکته دیگر آنکه اکنون علاوه بر خرید دلار، دلالان به خرید دلار نیز اقدام می‌کنند که اکثر آنها نرخ 16 هزار تومان را اعلام می‌کنند. تابلو صرافی‌ها نیز اکنون نرخ بالاتری را نشان می‌دهد. به طوری که تابلو یک صرافی خرید هر دلار آمریکا را 16 هزار و 300 تومان و فروش آن را 16 هزار و 450 تومان اعلام کرده است.

گوش دادن به اظهارات یک پسر جوان کافی است تا فهمید نوسان نرخ ارز به چه صورت است. پسر جوانی که با ناراحتی به دوستش می‌گوید: «تنها درعرض یک ساعت کلی ضرر کردم. صبح دو هزار یورو داشتم که بردم فروختم. الان قیمت‌ها بعد یک ساعت رفته بالا.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بعضیها دوزار پول دارن مرن دلار بخرن پولدار بشن ولی فقط این صرافا و بعضی دلالان که پولدار میشن

  • ناشناس

    خب کی قراره جلوی این وضع رو بگیره البته به دجز بانک مرکزی ، مجلس ، وزارت داریی ، صراف ها ، دستگاه های نظارتی و … ( چون اینها خودشون جزو مقصرها هستند ) .
    راستی کی قراره به بازار سرو سامان بده ؟ (:

    • علی

      توراس میگی ???

  • ناشناس

    نمی خوان پولدار شوند احتمالاً، میخواهند جلوی کاهش ارزش پول دوزار خود را بگیرند، کسی در این بازار سود نمی کنه، رب گوجه=20000، برنج ایرانی 15000و … این وضعیت ادامه دارد، یخچال سامسونگ 6 ماه قبل 5000000الان 14000000، اگه پولش دلار بود سود نمیکرد، ضرر هم نمیکرد، استاد دانشگاهی هست ماهی 8000000دریافتی داره خانواده اش فرانسه هستند مجبور هست تمام درآمدش رو تبدیل دلار یا یورو کنه، پس اکثر مردم نمیخوان پولدار بشن میخوان از ضرر فرار کنن.

    • ناشناس

      کاملا با شما موافقم. من خودم اصلا از این کار خوشم نمیومد. ولی برای حفظ ارزش پولم رفتم سپرده ام را برداشت کردم و طلا خریدم.
      ۴۵ میلیون در دو مرحله خریدم. و با شروع کاهش قیگت طلا مجبور شدم سریع بفروشم. نتیجه نهایی ۴۰۰ هزار تومان ضرر!
      خدا را شکر به ۴۰۰ هزار تومان ختم شد و ییشتر ضرر نکردم‌.
      این هم زندگی ما بی تجربه ها
      با ورود به بازار بی ثبات طلا و ارز ممکنه سرمایه خود را به باد بدهیم‌.