خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۰۳۰۹

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

گزینه‌های روی میز برای قیمت بنزین/۲ سناریوی محتمل برای آینده بنزین

گزینه‌های روی میز برای قیمت بنزین/2 سناریوی محتمل برای آینده بنزین

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکنون دو بحث مطرح است. طرح اول آن است که به هر خودرو مقدار مشخصی بنزین اختصاص داده شود. اما طرح دوم آن است که به هر فرد ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود که در ماه 30 لیتر خواهد شد که به نظرم این طرح اشتباه است.

تعیین قیمت بنزین از جمله اقداماتی است که معمولا با حساسیت بسیار بالایی انجام می‌شود. اکنون زمزمه‌هایی از بهارستان مبنی بر تغییر قیمت بنزین در بودجه 98 به گوش می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی چند وقت اخیر برخی صحبت‌ها مبنی بر اعطای بنزین به هر فرد ایرانی به جای اختصاص آن به خودروها مطرح بود. با این حال، مجلس و دولت هنوز به جمع‌بندی لازم در این خصوص نرسیده‌اند.

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز، ضمن انتقاد از طرح پیشنهادی اختصاص بنزین به هر فرد ایرانی ، از دو سناریوی پیش رو برای وضعیت بنزین در سال آینده خبر داده و افزایش قیمت بنزین را محتمل می‌داند.

خادمی می‌گوید: هنوز از جانب دولت طرحی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین یا افزایش قیمت بنزین ارائه نشده است، اما به نظرم به این سمت خواهیم رفت و جهت‌گیری‌ها به این سمت است. همانطور که طی روزهای اخیر مشاهده کردیم طرح کارت سوختی که دولت در گذشته به آن انتقاد می‌کرد، اکنون به دنبال احیای آن است. این موضوع، از سهمیه‌بندی بنزین نشان دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص سناریوهای پیش‌رو برای وضعیت بنزین در سال آینده، می‌گوید: در خصوص سهمیه‌بندی بنزین نیز اکنون دو بحث مطرح است. طرح اول آن است که به هر خودرو مقدار مشخصی بنزین اختصاص داده شود. اما طرح دوم آن است که به هر فرد ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود که در ماه 30 لیتر خواهد شد. بر این اساس افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند بنزین خود را به افرادی که خودرو دارند، بفروشند.

قیمت بنزین در بودجه 98

وی ضمن انتقاد از طرح اختصاص بنزین به هر فرد ایرانی، ادامه می‌دهد: بنده کاملا مخالف اختصاص بنزین به هر فرد ایرانی هستم. چرا که ما با انجام این کار مردم را عادت می‌دهیم و هر سال این توقع ایجاد می‌شود که باید چند لیتر بنزین بیشتر به افراد بدهیم. بحث دیگر در مورد اجرای این طرح است که اساسا مردم چگونه و کجا می‌توانند سهمیه‌ای که نیاز ندارند بفروشند؟ بنابراین به نظرم ممکن است باندها، گروه‌ها و حتی سازمان مشخص برای این کار تشکیل شود.

خادمی می‌افزاید: به نظرم باید همان طرح قدیمی سهمیه‌بندی بنزین اعمال شود و اگر احیانا اشکالی دارد، برطرف شود. البته به صورت کلی جای تاسف است که کشور ما همزمان با دارا بودن بیشترین منابع نفتی، باید هنوز به دنبال واردات بنزین باشد. اگر ما می‌توانستیم بنزین مورد نیاز خودمان را به طور کامل تولید کنیم، آنگاه به نظرم حتی سهمیه‌بندی بنزین موضوعیتی نداشت.

وی در خصوص اینکه مجلس کدام یک از این دو سناریوی فوق را قبول دارد؟ می‌گوید: واقعا به طور دقیق مشخص نیست که مجلس در این خصوص چه خواهد کرد. این مجلس همان مجلسی است که آقای شریعتمداری را استیضاح کرد و سپس با رای بالا آن را وزیر کار کرد. یا شما مشاهده می‌کنید که مجلس آقای کرباسیان را استیضاح کردند، اما اکنون ایشان مدیر عامل شرکت نفت هستند. بنابراین اینکه بگوییم تصمیمات مجلس برای این موضوع یا موضوع دیگری از چارچوب خاصی تبعیت می‌کند، اساسا این گونه نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: به نظرم اگر دولت شرایط اجتماعی و اقتصادی را مناسب ببیند، قیمت را افزایش خواهد داد. حتی در برنامه ششم توسعه نیز پیش‌بینی کرده بودند که 50 تا 60 درصد قیمت بنزین را افزایش دهند که مجلس مخالفت کرد. دولت چون توانایی حفظ ارزش پول کشور را نداشته، تمایل زیادی دارد که قیمت بنزین را بالا ببرد. به نظرم افزایش بنزین زمانی منطقی است که دولت شرایطی را فراهم کند که اشتغال، دستمزدها و سطح درآمدی مردم در همان حد بالا برود. متاسفانه دولت اکنون قصد دارد که ناکارآمدی خودش را با افزایش قیمت بنزین از جیب مردم جبران کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.