کد مطلب: ۷۵۲۵۶۵

فرزین در گفتگوی ویژه خبری چه گفت؟/ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شبیه دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست

فرزین در گفتگوی ویژه خبری چه گفت؟/ ارز 28500 تومانی شبیه دلار 4200 تومانی نیست

بر اساس گفته‌های فرزین رئیس بانک مرکزی فضای روانی این روزها با واقعیت بسیار متفاوت است. وی همچنین اعلام کرد که بانک مرکزی به دنبال ثبات ارزی در کشور است. فرزین تاکید کرد که ارز 28هزار تومانی متفاوت از ارز 4200 تومانی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس بانک مرکزی درباره اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی برای برقراری ثبات ارزی می‌گوید: به دنبال ثبات ارزی هستیم و این موضوع اقدامی نیست که یکباره انجام شود.

وی افزود: برهمین اساس نیز مذاکرات سازنده ای را با شرکای تجاری انجام داده ایم، با قطر،عراق، چین و دبی مذاکرات سازنده ای را انجام دادیم که نتایج خوبی را هم داشت.

وی گفت: 20 روز پیش (در ابتدای ورود بنده به بانک مرکزی) نرخ ارز 4 هزار تومان ریزش داشت که نشان داد اگر بانک مرکزی بخواهد می‌تواند دخالت مناسبی انجام دهد.

فرزین با بیان اینکه در روزهای اخیر هم افزایش نرخ ارز داشتیم که این را هم واقعی نمی‌دانم، تصریح کرد: در 20 روز گذشته برای ثبات بخشی به بازار ارز اقداماتی انجام شد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه نرخ ارز در 20 روز گذشته در سامانه نیما 28500 بود؛ تصریح کرد: در این مدت تمام نیازهای ارزی اساسی کشور را با قیمت دلار 28500 تومان تأمین کردیم.

محدودیت ارزی برای تامین ارز نداریم

وی تأکید کرد: هیچ محدودیت ارزی برای تأمین نیازهای ارزی کشور نداریم. منابع ارزی قابل دسترس شده است. نتایج مذاکرات منطقه ای بسیار مثبت است. منابع ارزی آزاد است ارز را تأمین می کنیم ولی در فضای مجازی بازار را ملتهب می کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه ارز درهم هم در سامانه نیما افزایش یافته است، ادامه داد: از دیروز عرضه 200 میلیون دلار از ارز تی بی آی عراق که 10 میلیارد دلار است شروع شده و ادامه خواهد داشت. فروش مجدد ارزهای چین در نیما را شروع کرده‌ایم که تخصیص آن از 28 روز به 48 ساعت کاهش یافته است.

صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز محدودیتی ندارند

فرزین بار دیگر از راه اندازی بازار مبادله طلا و ارز تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: در سامانه ناخدا که به زودی رونمایی می‌شود نیازهای ارزی مثل نیازهای درمانی و دانشجویانی کاملا تامین خواهد شد. در این بازار براساس مستندات به متقاضیان ارز خواهیم داد. در طی این مدت صرافی ها را آزاد کردیم تا به متقاضیان تا 5 هزار یورو بفروشند.

وی با اشاره به بخشنامه ارزی اخیر بانک مرکزی خطاب به صرافی‌ها گفت: صرافی‌ها احساس کردند ما آنها را محدود کردیم درحالی که به آنها اجازه دادیم تا ارز بخرند و بفروشند؛ سقف 30 هزار دلار به معنای محدودیت نیست بلکه اعلام کردیم پوزیشن مثبتی که می توانند حفظ کنند 30 هزار دلار است یعنی اگر 100 هزار دلار خرید باید 70 هزار آن را بفروشد. به مردم نیز به جای 2 هزار دلار می توانند 5 هزار یورو بفروشند.

او در ادامه با تأکید براینکه فضای روانی ایجاد شده با واقعیت‌ها بسیار متفاوت است، تصریح کرد:‌ آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد ما 20 میلیارد و 500 میلیون دلار بیشتر از وارداتمان صادرات داشته ایم.

افزایش 20 میلیاردی ذخایر ارزی کشور

وی تأکید کرد:‌ ذخایر ارزی کشور بیش از 20 میلیارد دلار افزایش یافته و در خارج از کشور در دستر ما قرار دارد پس هیچ مشکلی در تامین ارز نداریم. ضمن اینکه مقایسه تخصیص ارز در سامانه نیما با سال گذشته واقعیت ها را نشان می‌دهد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، مشکلی در اسکناس وجود ندارد و از ابتدای سال تا کنون 2 میلیارد دلار با قیمت‌های حدود 39 هزارتومان عرضه شده است.

وی در ادامه گفت: برای استمرار برنامه ها اول باید از ذخایر ارزی اطمینان پیدا می‌کردیم که سفرهای من در همین زمینه بود. صادرات غیر نفتی امسال حدود 33 میلیارد دلار بود و الان بسیاری از منابع ارزی ما آزاد شده است و در عمل دیده خواهد شد.

فرزین با اشاره به نرخ سازی در فضای مجازی گفت: در یک فضای محدود و مجازی عددسازی می‌کنند که دور از واقعیت است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار آزاد ارز هم اینطور توضیح داد که در بازار آزاد هم ورود خواهیم کرد و نرخ سازی می‌کنیم. ثبات ارزی را حتما گام به گام ایجاد خواهیم کرد.

استفاده از منابع ارزی مسدود شده ایران

رئیس بانک مرکزی گفت: از دیروز 300 میلیون دلار از منابع ایران در عراق را در سامانه نیما عرضه کردیم. با مذاکره با اماراتی‌ها نیز در عرضه درهم در نیما را افزایش دادیم.

وی ادامه داد: مذاکرات ما ادامه دارد و تمام ارزهایی که در خارج از کشور داریم را در اختیار واردکنندگان قرار خواهیم داد.

دلار 28500 تومانی مانند دلار 4200 تومانی نیست

فرزین در خصوص انتقادات به دلار 28500 تومانی اظهار داشت:‌ انتقاداتی کردند که نرخ ارز 28500 تومانی شبیه همان نرخ ارز 4200 تومانی و 1226 تومانی است اما این ارز متفاوت است.

وی ادامه داد: این عدد بر مبانی نرخ ارز ای تی اس ۲۸۵۰۰ تعین شده است و بودجه دولت را به تعادل می‌رساند چرا که نرخ ارز در بودجه دولت ۲۳ هزار تومان است.و تعادل مصرف کننده نیز برقرار می‌شود چون نمیخواهیم کالاهای اساسی مردم از محل ارز گران شود‌.

برنامه بانک مرکزی برای کنترل تورم

فرزین درباره برنامه بانک مرکزی برای مهار تورم گفت: منشا نقدینگی در کشور بخش عمده اش پایه پولی است که از محل بدهی دولت و ناترازی بانک‌هاست. از ابزار سیاست پولی استفاده خواهیم کرد.

رئیس بانک مرکزی افزود: هدف اصلی ما کنترل نقدینگی است و ما تمام تلاش خودمان را برای پایین آوردن نرخ رشد نقدینگی می‌کنیم که آن را به ثبات برسانیم.

وی افزود: در فضای مجازی برای مردم عددسازی می‌کنند و بانک مرکزی درصدد است تا برای کنترل نرخ ارز به بازار آزاد وارد شود و روند نرخ سازی را تغییر دهد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دمت گرم پهلوان، کی اونوقت دیگه ؟؟؟؟
    حالا عجله نکن …

  • رضا.خوزستان.رامشیر

    همون حرف های تکراری مدیران قبلی بانک مرکزی
    نکته مهم این که از واژه کاهش کلا استفاده نمیکنن وهمش میگن ثبات بازار مهمه بعد میگه این نرخ بازار آزاد واقعی نیست فشار روانی هست اما نمیگه خوب نرخ واقعی چنده

  • ناشناس

    این 28500 یعنی دلار تا هشتاد نود تومن میره بالا ، اینم شروع داستانه
    فرقش با دلار 4200 تومنی هم اینه که اون 4200 تومن بود این 28500 تومنه ، این تنها فرقشونه

  • ناشناس

    کسانی که با کارت ملی ارز میگیرن خودشون باصرافی یکی هستن که ببرن بیرون گرونتر کنن که بفروشن.همه این ذخیره ارزی سر از کشورهای همسایه در میاره.