کد مطلب: ۷۵۲۱۵۸

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ ارز به ثبات می‌رسد

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ ارز به ثبات می‌رسد

با راه انداختن بازار مبادله‌ای ارز و طلا قرار است بانک مرکزی وضعیت نوسانات و تنش را در بازار ارز کنترل کند؛ ولی این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا این کار باعث ثبات نرخ ارز در بازار می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته رئیس بانک مرکزی عامل اصلی گرانی دلار عملیات روانی است.

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و جمعی از نمایندگان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف به سوالات دانشجویان درباره بازار ارز و راهکارهای دولت برای ساماندهی نرخ ارز پاسخ داد و گفت: امروز بانک مرکزی از نظر منابع و ذخایر ارزی و طلا هیچ محدودیتی ندارد و عامل اصلی نوسان در نرخ ارز آزاد، فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی در جامعه است.

فرزین با بیان اینکه اختیارات لازم برای مدیریت بازار ارز اخذ شده است، عنوان کرد: به زودی بازار مبادله طلا و ارز در راستای مدیریت بازار آزاد راه اندازی خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مدیریت ارز نیازمند ایجاد آرامش در بازار است و با توجه به گشایش‌های خوب ارزی که اخیراً صورت گرفته، فضای مثبت روانی در بازار تقویت شده و نرخ ارز به ثبات بیشتری خواهد رسید.
در این جلسه دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نیز سوالات و دغدغه‌های خود را در خصوص بازار ارز، خودرو و سایر سیاست‌های پولی و مالی دولت مطرح و پاسخ‌های خود را دریافت کردند.

افتتاح بازار ارز و طلا

بانک مرکزی قرار است تا روشی جدید برای تامین نیازهای ارزی رسمی و بانکی در کشور راه‌اندازی کند.

رئیس کل بانک مرکزی از افتتاح بازار مبادله ارز و طلا برای تامین نیازهای مردم از نیمه اول بهمن‌ماه خبر داد و گفت: به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیازهای ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود.

محمدرضا فرزین در حاشیه جلسه نوبت عصر یکشنبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در این جلسه گزارشی از سیاست‌های ارزی و پولی سال آینده ارائه کردم، البته ریاست کمیسیون تلفیق هم درخواست داشتند که ما یک برآورد هم از اثرات بودجه بر تورم سال آینده داشته باشیم که ان شاء الله این گزارش در جلسه آینده به کمیسیون ارائه خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: سیاست‌های ارزی همانطور که قبلا هم اعلام کردیم در چارچوب سیاست‌های تثبیت اقتصادی است و ان شاء الله ما امسال این موارد را در بودجه منظور می‌کنیم تا در سال آینده این سیاست‌ها دنبال شود.

فرزین افزود: همانطور که قبلا هم بیان شده در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۸,۵۰۰ تومان را مبنای خرید و فروش ارز گذاشته ایم، همینطور در نیمه اول بهمن‌ماه بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح می‌کنیم تا در این بازار بقیه نیازهای خدماتی - ارزی مردم تامین شود. ان شاء الله به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیازهای ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود.

منبع: مشرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.