کد مطلب: ۴۶۶۵۷۱

گلایه مردم از شرط «عدم پلاک فعال در خانواده» برای خرید خودرو

گلایه مردم از شرط «عدم پلاک فعال در خانواده» برای خرید خودرو

در حالی مهلت سه روزه ثبت‌نام در مرحله دوم طرح فروش فوق‌العاده محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو رو به اتمام است که بسیاری از مردم از شرط عدم پلاک فعال در خانواده، با بیان شرایط خود ابراز نارضایتی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروه صنعتی ایران‌خودرو مرحله دوم فروش محصولات خود را در قالب فروش فوق‌العاده با موعد تحویل حداکثر سه ماهه و با قیمت قطعی از روز پنجشنبه (۹ مردادماه) آغاز کرده است.

در این طرح که با عرضه پنج محصول پرتقاضا این شرکت اجرا شده است، شرایط سابق برای ثبت‌نام در طرح نخست فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش‌ها همچنان باقی است، در راستای برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به منظور حذف واسطه‌گران و سودجویان در فرآیند فروش، محدودیت‌هایی همچون اختصاص هر دستگاه خودرو به یک شماره ملی، عدم خرید خودرو طی ۴۸ ماهه اخیر از ایران‌خودرو و سایپا، دارا بودن سن حداقل ۱۸ سال و ارائه گواهی‌نامه رانندگی لحاظ شده است. ضمن اینکه در این طرح در لیست شرایط، نداشتن پلاک فعال در خانواده لحاظ شده است.

این شرط، سوالات و گلایه‌های زیادی را برای مشتری ایجاد کرده است که در این گزارش به آن‌ها خواهیم پرداخت:

برخی معتقدند که " اینها ماشین ندارند؛ شرایط را سختتر می‌کنند که تعداد ثبت نامی‌ها کم شود"

یا بیشتری‌ها از این موضوع گلایه داشتند که " وقتی پراید مدل ۸۴ پدر من که در یک شهر دیگر است، چرا باید مانع ثبت‌نام من برای خرید از کارخانه باشد؟ " یا گفته‌اند " این چه روندی است که یک خانواده شش نفری باید از ماشین ۱۵ سال پیش استفاده کنند و اگر ماشین جدید بخواهند باید با این قیمت‌های گزاف از بازار آزاد تهیه کنند؟ آیا اعضای این خانوتده مشتری واقعی به حساب نمی‌آیند؟ "

یکی دیگر از مشتریان می‌گویید "در حال حاضر پدر من پیکانی دارد که مدل ۸۳ است؛ گناه من چیست که نمی‌توانم ماشین ثبت‌نام کنم؟ مسئول محترم این که نشد شرایط ثبت‌نام؛ خواهشا فکری کنید"

مشکل بسیاری از مردم این بود که خانواده‌ بیش از سه نفر بودند که یک خودروی بیش از ۱۰ سال کارکرد داشتند. آن‌ها می‌گفتندچون پلاک فعال است، از ثبت‌نام خودروی جدید محروم هستیم؛ از سوی دیگر اگر بخواهیم این خودرو فعلی را که فرسوده نیز به حساب ‌می‌آید را فروخته تا ثبت‌نام جدید داشته باشیم؛ با وجود قرعه‌کشی وباتوجه به حجم بالای تقاضا، چنانچه برنده نشویم؛ چه کنیم؟ خودروی جدید که نخواهیم داشت؛ خودروی فعلی را هم از دست داده‌ایم و همه خانواده از وسیله نقلیه محروم خواهند شد.

تعدادی زیادی هم بودند که میگفتند؛ ما فرزندی مجرد در خانه هستیم که خود کار کرده‌ایم و ماشین خریده‌ایم و پلاک فعال داریم؛ پدر یا مادر ما که به قصد تعویض، خودروی فرسوده خود را فروخته‌اند تا خودرویی نو ثبت‌نام کنند؛ تکلیف‌شان چیست که نمی‌توانند از این طرح فروش استفاده کنند و توانایی خرید از بازار آزاد را هم ندارند؟

اما فردی هم این موضوع را مطرح کرده بود که " آن جوانی که در آستانه ازدواج است و می‌خواهد به زودی از خانواده جدا شده و خود تشکیل خانواده بدهد، چرا نمی‌تواند صرف اینکه والدینش ماشین دارند؛ از این طرح استفاده کند؟ " در پاسخ به این مشتری باید گفت که طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو، چنانچه فرد به صورت رسمی ازدواج کرده باشد، منعی برای ثبت‌نام وجود ندارد و ملاک خانواده اطلاعات ثبت‌ احوال است.

از این دست سوالات و گلایه‌ها بسیار بوده است. هرچند که ثبت‌نام مرحله دوم از این طرح نیز رو به اتمام است اما رسیدن صدای این مشتریان و مردم در روزهایی که خودرو، کالایی ضروری برای خانواده‌ها به حساب می‌آید، با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو و بیشتر شدن فاصله فاحش قیمتی بازار و کارخانه؛ توانایی خرید از بازار وجود ندارد، بتواند مسئولان را به اندیشیدن جایگزینی بهتر برای رساندن خودرو به مشتری واقعی، وادار کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ارسلان

    همه این مواردی که مردم خوب کشورم عنوان کردند کاملا درسته ولی من میشناختم کسانی رو که دور قبلی خودشون یه خودرو داشتند و برای هم پسر و هم همسرشون ثبت نام کرده بودند. اگر قرعه به اسم این فرد بیفته حق بقیه که تو کل خونواده خودرو ندارند ضایع نمیشه؟ یا کسی که خودرو به نام همسرش بود برای خودش ثبت نام کرده بود. یا کسانی که چندین نفر تو اعضای خونواده ثبت نام کرده بودند.
    به نظر من اگر امکان ثبت نام بر اساس تعداد اعضای خانواده باشه چه پلاک فعال تو خانواده بود چه نبود بهتر باشه تا حق بقیه دوستانی که واقعا هم درست میگفتند هم ضایع نشه. مثلا خانواده ای که دو نفر بالای هجده سال دارند و یک پلاک فعال دارند در این طرح نباشند. یا مثلا به ازای هر دو نفر بالای هجده سال در خانواده یک خودرو باشه تا کسی که هنوز مجرده و مستقل و پدرش خودرو داره حقش ضایع نشه

    • ناشناس

      حالا نه اینکه خیلی زود میدن .صفم وایستادید؟؟؟؟؟

  • رسول

    من ماشین باری دارم برای کار و باهاش کار میکنم نباید ماشین سواری داشته باشم؟

    • ناشناس

      مسوولین اسثناهارو چیزی نگفتن درمورد تاکسی دارها واتوبوس دارها ووانت ها هم صدق میکنه…….

  • ناشناس

    مردم خوب میرن سر کار . برادر من مشکل شما پلاک فعال داشتن یا نداشتن نیست که باعث شده متقاضا روبروی هم بایستن , مشکل تولید کم و تزریق قطره چکونی به بازاره. همه حق دارن ماشین نو داشته باشن اما ؛ شمایی که ماشین قدیمی داری ,نداشتن ماشین نو و نرسیدن ماشین به شما به خاطر پلاک فعال و غیر فعال نیست مگه همه ی اونایی که پلاک فعال ندارن ماشین گرفتن؟؟؟؟ اما طبیعیه اولیت با کسیه که ماشین نداره بعد کسی که ماشین قدیمی داره بعد هم باکسی که می خوان چنتا ماشین داشته باشن

  • صادق

    من متاهل هستم و یه بچه دارم و ماشینی تا به حال نداشتم ولی پدرم و مادر خانومم ماشين دارن حالا سوال من اینه که منم میرم زیر مجموعه اونا و یا اینکه یه خانواده جداگانه حساب میشیم و میتونیم تو طرح های قرعه کشی ثبت نام کنیم؟

  • ناشناس

    خانواده‌ای تا کنون اتومبیلی نداشته‌اتد و ۴ نفر هم هستند این ۴ نفر می‌توانند ثبت نام کنند چون هیچکدامشان خودرو و پلاکی ندارند ولی اکر یکی از اعضای یک خانواده ۴ نفری پلاک فعال داشته باشد دیگر هیچکدامشان نمی‌تونند ثبت نام کنند
    البته اصل موضوع اینست که همه حق داشتن خودرو دارند

  • ناشناس

    باعرض سلام .درخصوص پلاک خودروهای عمومی اگه تو خانواده ایی تاکسی داشته باشه کسی میدونه آیابازم نمیتونه ماشین ثبت نام کنن.مسوولین جواب بدن لطفا

  • موسوی

    سلام هرچند چندبارنظردادیم ولی نزاشتید ولی بازم مینویسم .من خودم ماشین فرسوده داشتم .باراول که قرعه کشی مطرح شد کلی خوشحال شدیم طلای دخترم هم فروختم گذاشتم تو حساب همسرم وبنام ایشون ثبت نام کردیم (چون ابتدا گفتند باید پول اولیه واریز بشه قبل ثبت نام) .سه چهار مرحله در قرعه کشی در نیومدیم اینبارم که شرط شد فرسوده دارها نمیتونند.کلی بابت فروش طلا متضررشدیم.بنظرم برای مملکت ما زشت هست این وضعیت کاش زودتر بساط قرعه کشی که فقط باعث ناامیدی وتحقیر میشه جمع کنیم .خودروها بدید همون نمایندگیهای خودرو به قیمتی که خودشون میخوان بفروشند حالا هرکه بتونه بخره.الانم‌ اونها قیمت تایین میکنند.حالا اینکه مثلا ۱۰۰۰خودرو برای ۲۷۰هزارنفر قرعه کشی بشه چه تاثیری داره.درحالی که شما هرچه خودرو نو بخواید میتونید تو بازار نقدتهیه کنید.انشاءالله که این معضل خودرو حل بشود چون تناقضات ان بدجور ازاردهنده است.

  • ناشناس

    با سلام
    من پولم کم بود و آزاد هم نمیتونم با این قیمتها ماشین بخرم ناگزیر
    ی آردی مدل پایین خریدم تا وقتی ک بتونم از کارخانه ی ماشین ب قیمت بخرم حالا هم ک همه چی رو هواست اصلا معلوم نیست چ غلطی میکنن…

  • محمد

    واقعا مسخره است. این چه قانون مسخره ای گذاشتن. قیمت ماشین توی بازار آزاد بخاطر سیاست های غلط سر به فلک کشیده و یه خانواده داشتن یه ماشین تازه رو باید توی خواب ببینن. گناه اون بنده خداهایی که ماشین خانوادشون از رده خارجه اما بخاطر نداشتن سرمایه کافی برای خرید ماشین نمیتونن ماشین نو اسم نویسی کنن چیه؟ واقعا برای مسئولین این کشور متاسفم. مردم خسته کردید

  • علی

    با سلام . اینجانب فردی روستایی ‌و به جهت کار کشاورزی دارای تراکتور بوده آیا پلاک تراکتور پلاک فعال محسوب شده و چرا