کد مطلب: ۱۵۳۲۰۹

‍۶ اولویت کاری وزارت بهداشت در دولت دوازدهم

‍۶ اولویت کاری وزارت بهداشت در دولت دوازدهم

قائم‌مقام وزیر بهداشت شش اولویت کاری این وزارتخانه در دولت دوازدهم و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در جهت تحقق آن‌ها را تشریح کرد.

دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در تشریح برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای حوزه سلامت در دولت دوازدهم گفت: برنامه‌ای که برای این دوره از وزارت بهداشت به مجلس ارائه شد برنامه کاملی است و طبق گزارش مکتوب معاونت نظارت مجلس، این برنامه بیشترین انطباق را با اسناد بالادستی، قانون برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی نظام سلامت همچنین قانون احکام دائمی کشور دارد. در مجموع طبق اعلام معاونت نظارت مجلس، برنامه ارائه شده بیش از ۹۴ درصد منطبق و همسو با برنامه‌های توسعه‌ای کشور است البته در مورد ۶ درصد مابقی نیز ما توضیحات مکتوب کاملی را ارائه کرده‌ایم که این موارد هم منطبق با قوانین مختلف کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: چشم‌انداز اصلی این برنامه تا سال ۱۴۰۴ است و با همکاری دولت، مجلس و کلیه ارکان نظام همچنین همکاری و همیاری مردم باید تا سال ۱۴۰۴ به لحاظ سلامتی جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم. بر این اساس لازم است امید به زندگی سالم ارتقا یابد و سلامت و تغذیه سالم فراهم شود. همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست‌محیطی و… اهمیت دارد.

حریرچی در ادامه گفت: ماموریت ما تحقق سلامت همه جانبه و انسان سالم با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان است. در این جهت نکته کلیدی آن است که باید مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه کل جامعه را در تامین سلامت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این مباحث را از طریق تداوم طرح تحول سلامت و اصلاحات ساختاری در نظام بهداشت انجام خواهیم داد،اظهار کرد: بی‌تردید پایداری در منابع و صرفه‌جویی را سرلوحه کارمان قرار خواهیم داد همچنین کمیت و کیفیت خدمات افزایش خواهد یافت. نکته مهم آن است که سلامت باید اجتماعی شود و این مبحث با مشارکت کل جامعه و همکاری‌های فرابخشی میسر خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در تشریح شش اولویت این وزارتخانه در دولت دوازدهم گفت: اولویت اول ما تداوم، ارتقاء و نهادینه‌سازی طرح تحول سلامت است؛ طرحی که موجب رضایت ۸۰ درصدی مردم شد، البته ممکن است در جاهایی نیز به تصحیح نیاز باشد که اقدامات لازم به صورت عالمانه انجام خواهد شد.

وی استقرار نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده را دیگر اولویت این وزارتخانه در چهار سال پیش رو خواند و اظهار کرد: این برنامه در روستاها با محوریت بهورز و پزشک خانواده و در شهرها با محوریت مراقب سلامت و پزشک خانواده پیش خواهد رفت. اقدامات مربوط به فراهم آوردن زیرساخت‌های استقرار نظام ارجاع در ۱۰ استان و در قالب شبکه جامع خدمات سلامت آغاز شده است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش و پژوهش پزشکی اولویت دیگر این وزارتخانه خواهد بود.

حریرچی با اشاره به اهمیت تامین منابع مالی پایدار برای نظام سلامت گفت: در چهار سال پیش رو تلاش خواهیم کرد تا از نفت و درآمدهای ناپایدار، خود را جدا کنیم. همچنین لازم است کنترل هزینه‌ها انجام شود که این امر اعمال خواهد شد و از اقدامات اصلی وزارت بهداشت در چهار سال پیش رو است.

وی اصلاح ساختار نظام سلامت را دیگر اولویت این وزارتخانه خواند و اظهار کرد: به این ترتیب لازم است تولیت وزارت بهداشت در حوزه سلامت تقویت شود همچنین چابک‌سازی‌های لازم همان طور که رئیس‌جمهور اعلام کرد، صورت خواهد گرفت و هر مسئولیتی را که بتوانیم واگذار کنیم، حتما انجام خواهد شد.

حریرچی رصد مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت مانند اعتیاد، طلاق، بیکاری، آلودگی‌های زیست‌محیطی و… را اولویت ششم این وزارتخانه در دوره جدید ذکر و اظهار کرد: این اقدامات با همکاری‌های بین بخشی و مطالبه‌گری انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ۸۰۰ هزار نفر کارکنان نظام سلامت در بخش‌های مختلف گفت: سالانه ۸ میلیون بستری دولتی و در مجموع حدود ۱۰ میلیون بستری در بخش‌های دولتی و خصوصی داریم همچنین ۸۰۰ میلیون بار مراجعه به نظام سلامت طی سال انجام می‌شود. بر همین اساس امیدواریم با همکاری‌های بین بخشی، تلاش و مجاهدت مدیران مورد اعتماد مردم، مجلس و دولت بتوانیم به خدمت‌رسانی ادامه دهیم.

وی در ادامه درباره تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تعیین تکلیف بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی و سرنوشت این سازمان بیمه‌گر در بحث تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای و همچنین بدهی‌های سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: در هر حال سازمان‌های بیمه‌گر در قبال بیمه‌شدگان خود تعهداتی دارند و این بیمه‌شدگان نیز چه در بخش‌های دولتی و چه غیر از آن در حوزه‌های بستری و سرپایی خدماتی را دریافت می‌کنند. همه ارکان نظام و از جمله سازمان‌های بیمه‌گر نیز قبول دارند که این بیمه‌شدگان، خدمات مورد نیازشان را در اغلب مواقع زیر قیمت تمام‌شده خدمت در بخش دولتی دریافت می‌کنند. البته ارائه این خدمات هنوز در شأن مردم نیست و باید اقدامات اساسی دیگری در همین راستا انجام شود.

تخصیص 2400 میلیارد تومان از اعتبارات سازمان بیمه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاخیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد گفت: امسال برای سازمان بیمه سلامت اعتبار مناسبی در نظر گرفته شده که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. طی چند روز اخیر سازمان برنامه و بودجه ۲۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات بیمه سلامت را تخصیص داده است که امیدواریم با تزریق آن بتوانیم بخشی از مطالبات بیمارستان‌ها همچنین قسمتی از مشکلات دارویی را حل کنیم.

وی افزود: در شش ماه اول سال گذشته حدود ۸۰ درصد اعتبارات بیمه سلامت تخصیص داده شد که امیدواریم امسال نیز در این جهت حرکت شود. در مورد سازمان تامین اجتماعی نیز همانطور که رئیس‌جمهور دستور داده‌ است سهم «9 بیست و هفتم» درمان باید تنها به درمان اختصاص داده شود و تامین اجتماعی باید تاخیرهایش را جبران کند. بهترین مرجع برای این موضوع، اظهارات و تاکیدات رئیس‌جمهور در جلسه معرفی ودفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس و همچنین دفاعیات دکتر ربیعی از خود در مجلس است.

وی با بیان اینکه فصل نخست برنامه‌های ارائه شده وزارت بهداشت به دیدگاه‌ها و مبانی نظری نظام سلامت مربوط است، افزود: در فصل دوم این برنامه‌ها نیز اقدامات دولت یازدهم در بخش سلامت بر مبنای مدل کارکردی توضیح داده شده است.

چالش‌های پیرامونی نظام سلامت

حریرچی طرح چالش‌ها و مشکلات موجود پیرامون نظام سلامت را از مباحث مطرح در برنامه‌های ارائه شده به مجلس عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال آسیب‌پذیر بودن کشور در برابر حوادث غیر مترقبه و همچنین معضل گردوغبار و ریزگردها در کشورهای همسایه که قسمتی از کشور ما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، به شدت «سلامت» را متاثر می‌کند. همچنین آسیب‌های اجتماعی و عوارض ناشی از عوامل اجتماعی موثر در سلامت مانند فقر، اعتیاد به مواد، سیگار، قلیان و… به شدت در حوزه سلامت تاثیرگذارند. موضوع طلاق و افزایش سن ازدواج و آسیب‌های روانی ناشی از آن برای زوجین و فرزندان‌شان، بی‌تردید در حوزه سلامت تاثیرگذارند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت یکی از معضلات کنونی جامعه را رشد شهرنشینی خواند و افزود: در حال حاضر حدود 76 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند. این در حالی‌ست که در دهه 60 این آمار برعکس بود و بر همین اساس بهترین نظام بهداشتی در روستاها مستقر شد. رشد شهرنشینی هم در ابعاد سلامت مردم تاثیرگذار است.

وی افزود: یکی از اهداف نظام سلامت افزایش امید به زندگی سالم است. به این ترتیب تعداد افراد سالمند در جامعه زیاد خواهد شد. این در حالی‌ست که اغلب سرطان‌ها و بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و زوال عقل از جمله بیماری‌های دوران پیری‌اند که البته پرهزینه نیز هستند. در صورتی که موفق به رشد جمعیت شویم، باز هم تعداد خالص افراد سالمند رو به افزایش خواهد بود که این امر در نظام سلامت تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: همچنین میزان محرومیت در مناطق دورافتاده و دوردست و برخی از گروه‌های اجتماعی در حوزه سلامت تاثیرگذار است؛ هر چند که در دوران بعد از انقلاب میزان رفاه مردم و نمای سلامت آنها کاملا متفاوت شده است. همچنین مبحث پیچیدگی نظام اداری چه در ارائه و چه در دریافت خدمات، تاثیر منفی در نظام سلامت دارد. توسعه ارتباطات مجازی و نکات مثبت و منفی که می‌تواند منتقل کند نیز از دیگر چالش‌های نظام سلامت است.

حریرچی ادامه داد: جمعیت بی‌سواد و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل کامل نیز از آسیب‌های اجتماعی هستند که بر حوزه سلامت تاثیر می‌گذارند. متاسفانه رشد رفتارهای خصومت آمیز که در رسانه‌ها هم تبلیغ می‌شود از دیگر نکات تاثیرگذار در حوزه سلامت است. توسعه نامتوازن، ضعف کاری تیمی و همکاری بین بخشی، نقص نظام هماهنگی و برنامه‌ریزی هم از دیگر مباحثی است که می‌تواند نظام سلامت را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییرات احتمالی در ستاد و صف وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تغییرات احتمالی در بدنه وزارت بهداشت و مطالبی که در این باره در فضای مجازی مشاهده می‌شود گفت: قاعدتا با اتمام دوره چهار ساله مدیریتی حتما تغییر و تحولاتی در ستاد و صف انجام خواهد شد. بی‌تردید هدف این تغییرات نیز ارتقاء خواهد بود. البته تعدادی از افراد خودشان برای ادامه همکاری محدودیت دارند. چرا که چهار سال کار کردن به عنوان معاون وزیر، رئیس دانشگاه، مدیرکل و… کار سختی است. اما تقریبا نزدیک به تمام مواردی که در فضای مجازی گفته می‌شود، نادرست است. پیشنهاد می‌کنم که دوستان تا یک ماه آینده صبر کنند تا نتیجه تغییر و تحولات رسما اعلام شود.

انتخاب رئیس کل نظام پزشکی؛ جمعه

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح نیروی انسانی در وزارت بهداشت نیز گفت: ابتدا فرا رسیدن سالروز پزشک و داروساز را تبریک می گویم و از همکاری جامعه پزشکی با طرح تحول طی چهار سال گذشته تشکر می‌کنم. روز جمعه مجمع سازمان نظام پزشکی با حضور نمایندگان شهرستان‌های مختلف تشکیل می‌شود و به این ترتیب شورای عالی و همچنین رئیس کل نظام پزشکی انتخاب خواهند شد. امیدواریم این روند نیز با موفقیت پیش رود.

حریرچی در این باره ادامه داد: در پاسخ به این سوال باید بگویم که قوانین کشور برای ما، مجلس و کل نظام مشخص است. با توجه به سطح رفاهی اجتماعی برخی مناطق، کسی حاضر نیست که به صورت داوطلبانه در آن مناطق بماند و ارائه خدمت کند. راهکار اصلی نیز آن است که توسعه یافتگی کشور متوازن و محرومیت زدایی شود تا افراد به صورت داوطلبانه در این مناطق حضور پیدا کنند. به عنوان مثال قیمت خدمات در شهر لندن 15 درصد گران‌تر از روستاهای انگلیس است؛ چرا که در روستاها امکانات بیشتری فراهم است و افراد برای حضور در روستاها تمایل بیشتری دارند.

وی افزود: در ایران نیز وزارت بهداشت بعد از دوره پزشکی عمومی، دو سال و بعد از تخصص در هر گروه هم حدود دو سال یا برابر مدت تحصیل، اختیار طرح دارد. از طرفی جامعه نیز از ما انتظار دارد که تمام تخصص‌های لازم در تمام شهرها از جمله شهرهای 200 تا 300 هزار نفر جمعیت فراهم باشد. خواهشمان از افرادی که از سهمیه‌ها استفاده می‌کنند و تعهد چهار ساله و شش ساله و… می‌دهند آن است که قبل از اینکه برای ارائه خدمت در این مناطق تعهد دهند، مقتضیات لازم را در نظر بگیرند تا پس از آن پشیمان نشوند.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سلامت محصولات غذایی تراریخته گفت: در این باره تصمیم داخلی وزارت بهداشت نیست بلکه تصمیم گیری کل نظام است. خواهشمان آن است که به اظهارات در این زمینه بار سیاسی، ایدئولوژیک و… ندهند. باید بگذاریم بررسی‌های علمی با استفاده از مقتضیات روز دنیا در این زمینه انجام شود. اما اطمینان می‌دهیم آن دسته از محصولات خوراکی داخل بازار که مجوز وزارت بهداشت دارند از لحاظ سلامتی کنترل شده و مضر نیستند. سازمان غذا و دارو نیز بررسی‌های لازم را در بازار انجام می‌دهد.

سوء استفاده‌هایی که از طب سنتی می‌شود

وی در ادامه درباره سوء استفاده‌هایی که از طب سنتی می‌شود نیز گفت: طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت ما موضوعی به نام طب سنتی ایرانی داریم، اما متاسفانه از عنوان طب سنتی سوء استفاده‌های شدیدی می‌شود و افرادی را می‌بینیم که با عنوان دینی و مذهبی برای برخی بیماری‌های بسیار مهم، درمان‌هایی غیر مناسب و غیر علمی را پخش می‌کنند. بعضا شکایت‌هایی از این افراد شده و به نتایجی هم منجر شده است.

وی افزود: آنچه که در حوزه خدمات طب سنتی اعلام کردیم آن است که طب سنتی ایرانی در نظام ارائه خدمات ادغام خواهد شد. همچنین استانداردها و شاخص‌های مراکز ارائه این خدمات نیز تبیین و تعیین شده است. طبق قانون هر کسی که ادعای ارائه خدمات بهداشتی درمانی دارد باید تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد. ما نیز به گسترش طب سنتی با تعریف مربوطه ادامه خواهیم داد و با موارد تخلف هم بدون اغماض برخورد خواهیم کرد.

اعتبارات هزینه‌شده برای طرح تحول نظام سلامت

حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اعتبارات هزینه شدن برای طرح تحول نظام سلامت گفت: اعتباراتی که به طرح تحول سلامت داده شد نسبت به کل بودجه‌های بهداشتی درمانی و کل هزینه‌های نظام سلامت رقم بالایی نبوده است. اعتبارات داده شده 30 درصد کل هزینه‌های سلامت کشور است که در تمام این هزینه‌ها چاره‌ای جز صرفه جویی نخواهیم داشت.

وی گفت: در برنامه ریزی‌ها هدف گیری‌مان آن بوده که خانواده‌ها دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت نشوند. کشورهایی مانند فرانسه که افرادی که دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت می‌شوند در حد یک دهم و دو دهم درصد هستند، پرداخت از جیب مردم نیز حدود هشت درصد است. بنابراین ما هم باید برای رسیدن به چنین ارقامی باید پرداختی از جیب مردم را کنترل کنیم. در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده که پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های سلامت باید به زیر 25 درصد کاهش یابد. خوشبختیم که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، دو سال متوالی است که پرداختی از جیب مردم به زیر 40 درصد رسیده است؛ آرزویی که طی بیش از 30 سال گذشته محقق نشده بود.

حریرچی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره صرفه جویی‌هایی که قرار است در بخش‌های مختلف نظام سلامت صورت گیرد، گفت: این صرفه جویی‌ها در همه جا خواهد بود و بسته‌های طرح تحول را نیز شامل می‌شود. البته ما طی سه سال گذشته هم در این طرح صرفه‌جویی‌های زیادی داشتیم؛ به طوریکه در سال 93 بابت طرح تحول 6800 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که حدود 6200 میلیارد آن محقق شد. در سال 94 قرار بود 4800 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یابد که البته تمام این اعداد و ارقام حاصل نشد. در سال 95 هم 4000 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که البته عدد حاصل شده بسیار پایین‌تر از این رقم بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.