کد مطلب: ۵۴۴۲۷۸

کاهش ۷۰ درصدی حجم سد کرخه/ تهدید تامین آب شرب در خوزستان

کاهش ۷۰ درصدی حجم سد کرخه/ تهدید تامین آب شرب در خوزستان

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه حجم مفید سد کرخه در مقایسه با شرایط نرمال، ۷۰ درصد کاهش داشته است، گفت: با کاهش خروجی سد کرخه، ایستگاه‌های پمپاژ برداشت آب شرب در مسیر دچار مشکل شده‌اند و تامین آب شرب بخشی از شهرستان شوش و شهرستان‌های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه از این مساله متاثر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی شریفی، در خصوص آخرین وضعیت حوضه کرخه افزود: از زمستان سال گذشته، هشدارها در خصوص کاهش آورد آب رودخانه و سد کرخه داده شد زیرا این کاهش آورد، شدید بود.

وی افزود: مخزن سد کرخه در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ این کاهش آورد، وضعیتی به وجود آورده که اکنون حجم مفید سد کرخه ۱.۱ میلیارد مترمکعب است و در مقایسه با شرایط نرمال، ۷۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: آورد آب حوضه کرخه در مقایسه با شرایط نرمال، حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است و این مساله وضعیت را در تامین آب شرب و کشاورزی بخش‌هایی که از حوضه کرخه تامین آب می‌کنند، دشوار می‌کند.

شریفی افزود: با توجه به اینکه سد کرخه تامین‌کننده آب شرب طرح غدیر است، فشار مضاعفی به مخزن وارد شده و شرایط تامین آب در این بخش بسیار دشوار است.

وی گفت: در جلسات ستاد خشکسالی خوزستان، سهمیه‌بندی آب شرب و سایر نیازها در حوضه کرخه مشخص شده است تا بتوانیم نیاز همه بخش‌ها را تامین کنیم. با توجه به شرایط آورد کرخه، کشت شلتوک در حوضه آبی کرخه ممنوع است و برای سایر کشت‌ها از جمله صیفی‌جات، برنامه تامین آب از سوی استانداری خوزستان ابلاغ شده است.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان افزود: با کاهش خروجی سد کرخه، ایستگاه‌های پمپاژ برداشت آب شرب در مسیر دچار مشکل شده‌اند و تامین آب شرب بخشی از شهرستان شوش و شهرستان‌های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه از این مساله متاثر خواهد شد.

شریفی گفت: بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده، با محدودیت کشت به دنبال مدیریت آب در حوضه کرخه هستیم تا شهرستان‌هایی که از این رودخانه و سد تامین آب می‌کنند، در آب شرب دچار مشکل نشوند.

منبع: ایسنا

عکس: ایرنا

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این که عادیه محیط زیست اصلا مهم نیست. پیشنهاد بنده اینه که رشته های محیط زیست و زیست شناسی رو از دانشگاه ها هم حذف کنن. همه چیز خودش حل می شه