کد مطلب: ۵۸۳۸۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آب مازندران شور می‌شود؟ / چرا سدسازی لزوما به نفع مردم نیست؟

آب مازندران شور می‌شود؟ / چرا سدسازی لزوما به نفع مردم نیست؟

سد زارم‌رود دومین سدی است که کارشناسان نسبت به ساخت آن اعتراض زیادی کرده‌اند با این حال در فرآیند ساخته شدن قرار دارد. حنیف رضا گلزار، کارشناس محیط زیست و آب هشدار می‌دهد: این سد آب مازندران را شور می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان هنوز هم نسبت به ساخت سد فینسک در مازندران اعتراضاتی دارند با این حال، نمایندگان استان مازندران پیگیر ساخته شدن سد زارم‌رود شده‌اند. سدی که به گفته کارشناسان تقریبا هیچ دلیلی برای احداث ندارد. حنیف رضا گلزار کارشناس محیط زیست و آب درباره آسیب‌های ساخت این سد به تجارت‌نیوز می‌گوید: با ساخت این سد مازندران قطعا دچار مشکل می‌شود.

این کارشناس توضیح می‌دهد: مکان یابی محل ساخت سد کاملا اشتباه بوده زیرا چندین گسل فعال در خاستگاه آن شناسایی شده است. ساختار مواد سنگی این محل ساختاری سست است که تحمل این سد را ندارد و ممکن است فرو بریزد.

سد زارم‌رود با زیست‌بوم مازندران چه می‌کند؟

گلزار بیان می‌کند: این آب محل تخم ریزی ماهی‌هایی است که از دریا وارد تجن می‌شوند و فرآیند زادآوری به وجود می آوردند. با احداث این سد زیستگاه این ماهی‌ها از بین می‌رود.

این کارشناس اظهار تاسف می‌کند: در بستر رودخانه زارم‌رود توده‌های گچی شناسایی شده که پیش‌بینی می شود در آب حل شود و دیواره سد را دچار نشست کند. به جز این گچ، کیفیت آب را کاهش می‌دهد و باعث بیماری می‌شود.

او معتقد است سرنوشت مازندران با ساخت سدهایی مانند فینسک و زارم‌رود شبیه به خوزستان می‌شود: این سد دقیقا مانند گتوند، غلطت املاح را بالا می‌برد و آب مردم را شور می‌کند. به همین دلیل هم کیفیت خاک اراضی پایین دست را کاهش می‌دهد.

با این حال نمایندگان مازندران اصرار زیادی بر ساخت این سد دارند. آن‌ها در حالی می‌گویند که ساخت این سد برای تامین آب شرب اهالی الزامی است که سد رجایی آب مردم منطقه را به خوبی تامین می‌کند.

نمایندگان تا به کنون اعتراضی به ساخت این سد نکرده‌اند اما برخی نهادهای مدنی کنشگر مازندران، چهارشنبه دادخواست شکایت تنظیم کردند و خواستار ورود دادستان مازندران به این ماجرا شدند.

آب مازندران در آینده با سدسازی‌های بدون منطق شور می‌شود. طبیعت این استان دیگر تحمل سدسازی‌های غیر اصولی ندارد و مشخص نیست ساختن این سد چرا در دستور کار قرار گرفته و چه نفعی برای مافیای سدسازی دارد؟

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « سد زارم‌رود، دومین سد خطرناک برای مازندران » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نویسنده محترم مقاله، عرض سلام،
    بنده از افرادی هستم که در مطالعات سد زارمرود حضور داشته ام، در ساختگاه و مخزن این سد تاکنون نزدیک به 3000 متر طول گمانه اکتشافی حفاری شده است. مغزه‌های حاصل از حفاری موجود و قابل مطالعه است. چیزی به نام توده های گچی یا نمکی در مخرن سد زارمرود وجود ندارد. ادعای ایشان بر چه مبنایی بوده؟