خبر فوری:

کد مطلب: ۸۱۳۴۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در جلسه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم چه گذشت؟

در جلسه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم چه گذشت؟

علی‌رغم دستور رئیس جمهور، جلسه اخیر گندمکاران برای تعیین قیمت گندم همچنان بدون نتیجه ماند. این بلاتکلیفی در آستانه برداشت گندم در حالی است که تعیین قیمت گندم از بهمن ماه در دستور کار دولت بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین قیمت خرید تضمینی گندم 15 هزار تومان اعلام شده و بنیاد ملی گندمکاران می‌گوید کشاورزان با نرخ 17 هزار تومان هم موافق هستند اما به نظر می‌رسد که کشاورزان با این رقم هم موافق نیستند و رقم‌های دیگری را عنوان می‌کنند.

اما نکته مهم در این میان این است که فصل برداشت گندم فرارسیده و هنوز قیمت خرید تضمینی گندم مشخص نشده است.

ماجرای قیمت گندم به نهاد ریاست جمهوری هم رسیده اما مشکل همچنان پابرجاست و در آخرین جلسه‌ تعیین قیمت بدون نتیجه ماند و قرار شده «جلسه کارشناسی برای بررسی آنالیز قیمت گندم و مرکز پژوهش اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی انجام و نتیجه بررسی و آنالیز در شورا مطرح شود.»

این وعده تعیین جدید قیمت در حالی است که کشاورزان و دولت چهار ماه است که در انتظار تعیین تکلیف قیمت گندم هستند. حالا کار به جایی رسیده که کشاورزان می‌گویند حاضر نیستند گندم تولیدی را با این نرخ به دولت تحویل دهند و اگر چنین شود دولت مجبور است با هزینه بالاتری گندم وارد کند.

دعوای کشاورزان و دولت بر سر چیست؟

نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل حدود 30 درصد افزایش یافته است اما آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم در ایران به 50 درصد رسیده است و کشاورزان می‌گویند رقم 15 هزار تومانی کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد. پس آنها این گندم را تحویل دولت نمی‌دهند. اما با گندم چه می‌کنند؟

یکی از پیشنهادات کشاورزان این است که گندم تولیدی را به‌عنوان خوراک دام به دامداران تحویل دهند چون آنها هم قیمت بالاتری برای گندم پیشنهاد می‌کنند. به گفته مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران مرغداری‌ها هر کیلوگرم گندم را حدود 16 هزار و 800 تومان از کشاورزان می‌خرند. بنابراین فروش گندم به مرغداری‌ها برای کشاورزان سود بیشتری دارد تا دولت.

راهکار دیگر کشاورزان برای فروش گندم، تحویل آن به دلالان کشورهای دیگر است. دلالانی که گندم تولیدی را با قیمت بالاتری می‌خرند. اگر چنین شود ایران باید برای واردات گندم مبلغ بالاتری را هزینه کند. محاسبات نشان می‌دهد که اگر دولت مجبور به واردات گندم شود، قیمت گندم وارداتی به کشور حدود 25 هزار تومان است. این رقم در حالی است که کشاورزان با قیمت‌های پایین‌تر از این حاضر به فروش گندم خود به دولت هستند.

واردات گندم به ایران در حالی است که بسیاری می‌گویند ایران به دلیل تحریم‌ها باید قیمت بیشتری برای خرید گندم پرداخت کند و این رقم به بالای 25 هزار تومان می‌رسد.

خبرگزاری فارس فروردین پارسال گزارش داده بود که دولت ایران گندم وارداتی را ۲۲ درصد بالاتر از نرخ بازار جهانی از خارج می‌خرد.

اما قیمت پایین خرید تضمینی گندم نتیجه دیگری هم دارد، اینکه ممکن است کشاورزان تصمیم بگیرند سال آینده گندم کمتری بکارند و سطح زیر کشت گندم به شدت کاهش پیدا کند. نتیجه این مساله این است که دولت مجبور می‌شود گندم بیشتری وارد کند. آن هم در حالی که مساله گندم به یکی از دغدغه‌های جهانی تبدیل شده و از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه تاکنون قیمت جهانی غلات افزایش داشته است.

حالا قرار است وزارت جهاد کشاورزی جلسه دیگری برای آنالیز قیمت گندم برگزار کند و در آن به نتیجه برسند. اما چیزی که تاکنون مشخص است نارضایتی کشاورزان داخلی است و احتمال افزایش قاچاق گندم به دیگر کشورها.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حاتم چنانی

    بابا امسال گندم تناژ نداره فرضاً اگه پارسال هکتاری ۵الی ۶تن گندم میداد امسال نصف این رقم و کشاورزا برداشت کردیم به دلیل آفت وقارچ که به گندم آسیب رساند اونم دولت محترم این کم وکاستی گندم و باید مدنظر داشته باشه نه اینگه به کشاورز زخمی ضربه بزنه بااین قیمت ارزان باید پشتیبان کشاورزه باشه تشجیع کنه نه هرماهی یه هزاری اضافی کرده اونم نصف داده مابقی هنوزه قیمت مجهوله واقعاً شرم آوره

  • ناشناس

    تو این مملکت کشاورز به دلار هزینه میکنه و به ریال درمیاره… مملکت دولت نمیچرخونه بلکه تولیدکننده های بد بخت میچرخونن…

  • هزارجریبی

    کشاورز پولداره بی پول با ندادن پول گندم ابروی کشاورز پیش راننده ی کامیون راننده ی کمباین رفته نداره که بده حالا کشت دوم که بماند چرا چرا دولت به ما نمیگه چند روزه پول گندم را میده

  • حسین

    با سلام این مسولان بی ارزش فقط بلدن دزدی کنن به فکر مردم هم نیستن لطفا وخواهشا به دولت گندم تحویل ندهید باتشکر

  • حسین

    کدوم تهمت وافترا دروغ میگم اینا مثل کاهنای معبد آمون هستن

  • حسین

    باسلام واحترام آقایان مسولان عزیز لطفا به فکر کشاورزان باشید این ۴ ماه که برداشت میکنن سرتاسر ایران به فکر مردم باشید ایران ثروتمندترین جهانه به فکر مردم باشید

  • ناشناس

    واقعا نمی خوان پول گندم افزایش بدن والسلام

  • ناشناس

    باسلاملطفا تسویه حساب کنید

  • ناشناس

    سلام والا نمیدونم چی بگم ازاین دولت وام بگیری اقساطت رادیر پرداخت کنی سود میگیره حالا هم پول گندمو باسودش پراخت کنه

  • ناشناس

    باسلام آقایان محترم دولت مردم مسخره شما هستن الان 5 ماهه که تسویه نکردین جهاد کشاورزی گفتن آخر مرداد ماه تسویه میکنیم میگم این نمایندهای مردم کجان که حقوق مردمشون نمیگیرن فقط بلدین دروغ بگین