کد مطلب: ۴۲۸۱۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین مهلت تصویب FATF در ایران چه زمانی است؟

آخرین مهلت تصویب FATF در ایران چه زمانی است؟

در حالی ایران تا آخر بهمن ماه فرصت دارد وضعیت لوایح چهارگانه FATF را روشن کند که هنوز هم گمانه‌زنی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و معلوم نیست آیا این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید می‌شود یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاکنون گروه اقدام ویژه مالی چندین بار برای تصویب لوایح چهارگانه FATF به ایران فرصت داده اما حالا این آخرین شانس ایران برای تصویب این لوایح است. کمتر از یک ماه دیگر کارگروه اقدام ويژه مالی وضعیت ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد و هنوز هم مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF تصمیم خاصی نگرفته است و همچنان مخالفان زیادی سر راه تصویب آن هستند.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور پیش از این در مصاحبه‌ای(هشتم آبان) گفته بود اگر در این مهلت کارهای مربوطه در داخل کشور انجام نشود، به طور خودکار وارد لیست سیاه FATF می‌شویم و پس از آن برای خروج از لیست سیاه باید مجددا برنامه اقدام بنویسیم که ممکن است آن زمان شرایط سخت‌تری را مطرح کنند.

وی افزود: از آنجایی که یک ماه پیش از برگزاری اجلاس اصلی FATF، اجلاس مقدماتی آن برگزار می‌شود ما باید پیش از اجلاس مقدماتی گزارشی از وضعیت خود ارائه دهیم تا شرایطمان در اجلاس مقدماتی بررسی و تعیین تکلیف شود بنابراین مهلت‌مان خیلی کمتر از چهار ماه است.

با وجود هشدار دولتی‌ها در ضرورت تصویب این لوایح، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 2 بهمن ماه از پایان مهلت یک ساله مجمع برای بررسی نهایی CFT بر اساس آیین‌نامه داخلی مجمع خبر داده بود و درباره امکان تمدید این مهلت بر اساس ضرورت آن گفت: مجمع تشخیص هر موضوعی را بر اساس ضرورت بررسی می‌کند،‌ به نظر می‌رسد این موضوع ضرورتی ندارد.

با این حال در همان روز سیدمحمد صدر، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با انتخاب این مساله را تایید نکرد و گفت:چنین مساله‌ای در مجمع تشخیص مطرح نشده، نه در شورای مجمع و نه درکمیسیون، موضوعی با چنین محتوایی طرح نشده است.

وی افزود: تاکنون چهارکمیسیون مشترک تشکیل شده و چهار جلسه برگزار شده است اما همچنان رایزنی‌ها ادامه دارد و تاکنون نتیجه‌ای از گفتگوها حاصل نشده است.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان هم به نقل از حداد عادل، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت که پس از پایان بررسی جزئیات FATF در مجمع نتیجه آن اعلام خواهد شد.

این درحالی است که روز گذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با اعتمادآنلاین توضیحات کاملتری در این زمینه ارايه داد. وی گفت: در موضوع FATF بررسی 2 کنوانسیون در مجمع تشخیص مصلحت مطرح است. درباره یکی از آنها یعنی CFT ایرادات شورای نگهبان به حدی جدی است که تفسیر به رأی می‌شود، اما در مورد پذیرفتن پالرمو ایرادی وجود ندارد.

فلاحت‌پیشه افزود:کاش کسی مسئولیت تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها را قبول می‌کرد. اختلاف نظرها در مجمع تشخیص تنها بر سر لایحه CFT است و رئیس‌جمهوری بعد از انتظار یک‌ساله می‌تواند لایحه پالرمو را برای اجرا ابلاغ کند.

با وجود خوش‌بینی‌های که درباره تصویب این لوایح وجود داشت اما اکنون به نظر می‌رسد که آینده روشنی برای تصویب آن وجود ندارد.مجیدانصاری، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی از بررسی لوایح مرتبط با FATF در کمیسیون مشترک خبر داد و گفت: پیش‌بینی نسبت به آینده آن‌ها ندارم.

وی ادامه داد: با توجه به گذشت زمان بررسی لایحه پالرمو یک راهکار آیین نامه‌ای در مجمع پیدا کردیم و تذکر داده‌ایم، امیدواریم این مسئله به نتیجه برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: لایحه پالرمو طبق ماده ۲۵ آیین نامه، چون زمانش گذشته است دچار مشکل شده است.

با این حال فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره تصویب دو لایحه CFT و پالرمو گفت: براساس قانون اگر بین شورای نگهبان و مجلس اختلافی وجود داشته باشد آن موضوع به مجمع تشخیص مصلحت رفته و در آنجا بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. این موضوع در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت مورد بحث قرار گرفت اما تصمیمی در این مورد گرفته نشد و برای بررسی بیشتر به آینده موکول شد.

وی افزود: ما در جلسه مقدماتی که با این گروه مالی داشتیم گزارشی ارائه کردیم مبنی بر اینکه از ۴۱ اکشن پلن ۳۶ مورد آن را اجرا می‌کنیم. وقتی این تعداد مورد را ما در کشور اجرا می‌کنیم نباید رفتن به لیست سیاه را مطرح کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قبول این لوایح در شرایط کنونی دست وپای حاکمیت را سخت می بنددوراههای اندکی که برای دورزدن تحریمها وجود دارد بسته میشود.ورد ان برای ما چندان تفاوتی نداردچونکه بدترین تحریمها برکشور وارد شده.بالاتر ازسیاهی رنگی نیست

    • سیا

      اره خوب شما درست میگی!!!!؟؟؟؟

    • محمد

      برای ما خیلی فرق داره. بجای مردم نطر نده عزیز جان

    • ناشناس

      شب به خیر

  • هموطن

    ما باید با دنیای بیرون تعامل کنیم
    با تمام مردم روی زمین دوستی کن بهترین دین است این
    (مولانا)

  • ناشناس

    تصویب این لایحه یعنی زیر ذره بین رفتن و محدودیت در تزریق پول