کد مطلب: ۳۶۴۹۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن / پای چه کسانی در میان است؟

آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن / پای چه کسانی در میان است؟

در هفته اول اسفند ماه سال 1397 وکیل مدافع شاکیان پرونده ثامن از تقسیم برخی از اموال متهم ردیف اول در بین مال‌باختگان این پرونده تا پیش از شروع سال جدید خبر داد. این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین با عنوان « سکه ثامن » از سال 1395 فعالیت خود را در زمینه مرکز معاملات سکه و طلای آبشده، معاملات حواله شنبه‌ای طلا، معاملات جهانی انس طلا، گشایش اعتبارات و ال سی، واردات و صادرات کالاهای مجاز، اخذ وام و اعتبارات ارزی و ریالی از تمام بانک‌های خارجی و داخلی آغاز کرد و در ۲۷ شهریور ماه سال ۱۳۹۷ اعلام ورشکستی کرد.

این شرکت در اطلاعیه خود چنین اعلام کرد: از امروز فقط کاربران می‌توانند پول‌های خود را بدون دریافت سودهای غیر متعارف ثبت درخواست کنند. کاربران امروز مهلت دارند موجودی خود را به فروش رسانده و درخواست واریز کنند.

انتشار اخبار کلاهبرداری این سایت و پس از آن اطلاعیه ورشکستگی که خود شرکت منتشر کرد، موجی از نگرانی‌ها را برای سرمایه‌گذاران آن به وجود آورد.

نگرانی‌ها از وضعیت این شرکت از جایی شدت پیدا کرد که در روز یکم مهر ماه سال 1397، رییس اتحادیه طلا و جواهر هم رسما گفت سکه ثامن هیچ مجوزی از این اتحادیه نداشته و مسئول رسیدگی و پاسخگویی به مشتریان سکه ثامن نیست. از سوی دیگر بانک مرکزی نیز مسئولیت مجوز این شرکت را به عهده نگرفت. (صداوسیما)

در تاریخ 9 مهر ماه سال 1397، محمد کشتی‌آرای، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: فعالیت سکه ثامن زیر نظر بانک مرکزی نبوده بلکه این موسسه از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز داشته است.

فرهاد زاهدی‌فر و همسرش، به ترتیب متهم ردیف اول و دوم پرونده سکه ثامن پس از اعلام ورشکستگی از کشور فرار کردند، اما در نیمه مهر ماه سال 1397 زاهدی‌فر از طریق پلیس اینترپل دستگیر و به کشور استرداد شد، روز بعد از دستگیری، همسری وی در فرودگاه تبریز دستگیر شد.

یک روز پس از دستگیری، روزنامه مردم‌سالاری در نیمه مهر ماه 1397، میزان کلاه‌برداری انجام شده را 10 هزار میلیارد تومان و تعداد شاکیان بالغ بر چهار هزار شاکی برآورد شد.

در ماجرای بررسی پرونده سکه ثامن یکی از موضوعات مورد بحث به متهم بودن وزارت صمت در دادن و عدم نظارت به کار این شرکت مربوط می‌شود. احضار نشدن این وزارتخانه به عنوان متهم، یکی از نقدهای وکیل مدافع مالبختگان پرونده ثامن بود.

رسول کوهپایه‌زاده، وکیل شاکیان شرکت سکه ثامن در روز 23 دی ماه سال قبل با اشاره به اینکه متهم ردیف اول، همسر وی، وزارت صمت و اتحادیه طلا و جواهر تهران به ترتیب چهار متهم این پرونده هستند که از آنها شکایت شده است، گفت: تا جایی که اطلاع دارم وزارت صمت و اتحادیه هنوز از طرف بازپرس احضار نشده‌اند. (تسنیم)

در روز 29 دی ماه سال گذشته ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در واکنش به نقد و شکایت کوهپایه‌زاده ضمن اشاره به این که هیچ مدرکی از اتحادیه طلا و جواهر تهران به منظور فعالیت سکه ثامن وجود ندارد؛ گفت: مسئولیت معاملات سکه ثامن و مجوزی که به منظور این فعالیت صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه کسب و کار مجازی بوده است، بنابراین این موضوع هیچ گونه ارتباطی به اتحادیه طلا و جواهر تهران ندارد. (ایرنا)

در آخرین وضعیت و خبر منتشر شده از پرونده سکه ثامن ، در هفتم اسفند ماه سال گذشته وکیل شاکیان شرکت سکه ثامن از موافقت معاون اول قوه قضائیه در خصوص درخواست وی مبنی بر این که پیش از سال جدید اموال به دست آمده از متهم بین همه شکات تقسیم شود، خبر داد.

وی دلیل طرح این درخواست را چنین عنوان کرد: دلیل این امر این بود که در آستانه عید نوروز قرار داریم و بسیاری از مالباختگان تمام هستی خود را در این پرونده از دست داده‌اند و پخش اموال میان مالباختگان می‌تواند آنها را خوشحال کند. (فارس)

باید دید در آینده چه تصمیماتی برای این پرونده گرفته خواهد شد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.