کد مطلب: ۲۶۱۳۱۳

آزادراه تهران–شمال، تابستان امسال هم به بهره‌برداری نمی‌رسد

آزادراه تهران–شمال، تابستان امسال هم به بهره‌برداری نمی‌رسد

خادمی گفت: برآوردها نشان می‌دهد که قطعه اول آزادراه تهران–شمال تا پایان آبان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی در پاسخ درباره آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین - رشت گفت: زیرسازی خط راه آهن قزوین - رشت و ساخت پل بزرگ کیلومتر ۵۵ راه‌آهن (قزوین -رشت)، در دو هفته گذشته به پایان رسیده و تمامی بسترها تا ایستگاه رشت آماده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: سه و نیم کیلومتر از ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین - رشت باقی مانده و برخی نقاط به دلیل ترددهای زیاد مردم دچار قطعی شده‌اند، بنابراین با تهیه دو دستگاه زیرکوب و تنظیم کننده ریل تمام تلاش خود را برای فراهم شدن بهره‌برداری انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به تغییر دستگاه اجرایی برای راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا گفت: طبق برنامه و زمان‌بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اواخر فصل تابستان این پروژه آماده بهره‌برداری بود اما با تغییر دستگاه‌های اجرایی از سوی دولت، پیمانکاران دچار بلاتکلیفی شده‌اند و امیدواریم با مشخص شدن دستگاه‌های اجرایی این پروژه در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

خادمی یادآور شد: امسال در مورد تفکیک بودجه پروژه رشت - انزلی و آستارا در طرح راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا صحبت‌هایی شده است اما در مورد آنچه بر عهده شرکت ساخت و توسعه بوده؛ بحثی صورت نگرفته است.

دولت تصمیم گرفته دستگاه اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا را تغییر دهد

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با توجه به آنکه تمامی این پروژه‌ها در قالب یک طرح باید انجام شود و طرف حسابِ فاینانس 50 میلیون دلاری آذربایجان، برای راه‌آهن رشت - آستارا؛ شرکت راه آهن است، دولت تصمیم گرفته دستگاه اجرایی این خط ریلی را تغییر دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره آخرین وضعیت کنارگذر جنوبی تهران گفت: با توجه به آنکه 40 کیلومتر دیگر به این پروژه اضافه شده اما خوشبختانه با تزریق منابع مالی کافی؛ پیشرفت فیزیکی این پروژه بسیار خوب بوده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه افزود: دولت 80 درصد از سهم پرداختی خود را برای این پروژه پرداخت کرده و طبق گفته قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

خادمی درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال نیز گفت: مقرر شده بود تا پایان آبان ماه، قطعه اول آزادراه تهران - شمال به بهره‌برداری برسد اما مجری این پروژه (بنیاد مستضعفان و شرکت آزادراه تهران - شمال) اعلام کرد در تابستان ساخت این قطعه به پایان می‌رسد. با این حال برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان تابستان نیز ساخت این پروژه به اتمام نمی‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه‌آهن خاف - هرات نیز گفت: در این پروژه تنها دو کیلومتر از عملیات اجرایی تا مرز غوریان باقی مانده و بالاست‌ریزی به میزان 28 واگن در 60 کیلومتری داخل مرز افغانستان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: مراحل زیرکوبی نیز به زودی آغاز می‌شود و امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه تا پایان تابستان امسال به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به راه‌آهن چابهار - زاهدان گفت: بخش اول این خط با منابع داخلی در حال اجرا است و هم اکنون 610 کیلومتر از پروژه بالغ بر 32.5 درصد و زیرسازی این پروژه با پیشرفت 44 درصدی انجام می‌شود.

خادمی با بیان اینکه مسیر زاهدان تا ایرانشهر در این پروژه جزء اولویت‌های ما است، گفت: در این پروژه در بخش زیرسازی، 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و امیدواریم امسال 150 کیلومتر از این مسیر را برای ریل‌گذاری آماده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای تامین مالی راه آهن چابهار - زاهدان با هندی‌ها مذاکره کرده‌ایم، افزود: بخشی از خواسته‌های این پروژه توسط وزیر امور خارجه به کشور هندوستان مطرح شده و در این مذاکرات علاوه بر زیرساخت‌های راه آهن زاهدان - چابهار خرید لوکوموتیو و سایر موارد مربوط به راه‌آهن نیز پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در صورت بازگشایی این خط اعتباری از سوی هندی‌ها، مشکلات مالی و فنی برای این پروژه ریلی نیز برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه درباره راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد نیز گفت: برای ساخت این پروژه با کنسرسیومی متشکل از آستان قدس رضوی و یک شرکت چینی با برآورد 10 هزار میلیارد تومانی معادل 18.2 میلیارد یوآن به توافق رسیده‌ایم، این پروژه دو هفته قبل ابلاغ شده است

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.