کد مطلب: ۷۲۸۴۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هشدار نارنجی آلودگی هوا برای تهران و کرج / کدام مناطق تهران آلوده‌تر است؟

هشدار نارنجی آلودگی هوا برای تهران و کرج / کدام مناطق تهران آلوده‌تر است؟

تهران از ابتدای سال تاکنون تنها 2 روز هوای پاک داشت. بر اساس پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی هوا در پایتخت تا فردا ادامه دارد. اما کدام مناطق شهر آلوده‌تر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آبان ماه با 12 روز آلودگی هوا در تهران به پایان رسید. پیش‌بینی کارشناسان نیز نشان می‌دهد که آلودگی هوای تهران تا فردا چهارشنبه ادامه دارد.

تهران از ابتدای سال تاکنون فقط 2 روز هوای پاک داشت. همچنین 94 روز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود. از ابتدای آبان نیز کیفیت هوای تهران 14 روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

بررسی آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد، سال گذشته تهران 52 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت.

در سال جاری و تاکنون اما 94 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده؛ یعنی نسبت به سال گذشته تقریبا 2 برابر شده است.

این در حالی است که چهار ماه دیگر تا پایان سال مانده است و احتمال شمار این روزها بیشتر هم شود. بر اساس گزارش این شرکت، آلاینده شاخص در این 12 روز ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم میکرون بوده است.

کدام مناطق تهران آلوده‌تر است؟

بر اساس نقشه آلودگی مناطق تهران، شاخص آلودگی هوا در 16 منطقه بالای 70 است. شاخص آلودگی بالای 70 در محدوده خطرناک دسته‌بندی می‌شود.

مناطق آلوده تهران که در حال حاضر در محدوده خطرناک قرار دارند: شهران، حکیم، تهرانپارس، نیروی هوایی، بزرگراه افسریه، میدان خراسان، ستاد بحران 12، میدان نماز، بعثت، شهران، آریاشهر، شهید گمنام، تهرانسر گلها، میدان الغدیر، نواب صفوی و منطقه 18.

روز گذشته محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره روند آلودگی هوا در پایتخت گفت: «پیش‌بینی می‌شود در دو روز آینده کیفیت هوای پایتخت در شرایط نامطلوب قرار داشته باشد.» یعنی تا فردا چهارشنبه این وضعیت ادامه دارد. (شرکت کنترل کیفیت هوای تهران)

هشدار نارنجی برای تهران و کرج

سازمان هواشناسی کشور نیز هشدار آلودگی در سطح نارنجی برای تهران و کرج صادر کرد.

این سازمان برای امروز گزارشی از افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت وضع هوا برای تمام گروه‌ها داد. همچنین سازمان هواشناسی توصیه کرد که تردد خودروها کاهش یابد و فعالیت واحدهای صنعتی کنترل شود.

12 درصد از فوتی‌های کشور بر اثر آلودگی هواست

همه این روزهای آلوده، آرام آرام جان مردم را می‌گیرد. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در این مورد گفت: «سالانه حدود ۲۷ هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا در کشور ثبت می‌شود.»

او ادامه داد: «چون آلودگی هوا دیده نمی‌شود، اثرات مستقیم و غیرمستقیم آن که منجر به فوت یا عوارض دیگر می‌شود در آمار‌ها به چشم نمی‌آید.»

همچنین عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در این مورد گفت: «حدود 12.6 درصد از مرگ‌هایی که سالانه در کشور رخ می‌دهد، منتسب به آلودگی هواست.»

آنطور که او گفته هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا 8.2 میلیارد دلار در سال است. 10 درصد از این میزان هزینه معادل 800 میلیون دلار صرف سیستم بهداشتی و درمانی می‌شود. (تسنیم)

نیمی از وسایل نقلیه، فرسوده هستند

عباس شاهسونی با اشاره به اینکه یکی از دلایل آلودگی هوا، خودروها هستند، گفت: «مردم نسبت به دریافت معاینه فنی برای خودرو و موتورسیکلت اقدام کنند.»

پیش از این اما کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور درباره وضعیت معاینه فنی خودروها در کشور گفت: «معاینه فنی معیار است. کدام معیار؟ در ورامین سیخ کباب را وارد اگزوز می‌کنند و تست چهارگاز می‌گیرند.» (مهر)

اگر سایر دلایل آلودگی هوا را کنار بگذاریم و فقط نقش خودروها را بررسی کنیم، آمارها پیام خوشایندی در این مورد ندارند.

اخیرا تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس فراجا درباره خودرهای فرسوده گفت: «در کشور ۴۷ درصد خودروها معادل ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده هستند. از این میزان هفت میلیون دستگاه در کلانشهرها تردد دارند.»

بر این اساس حدود نیمی از وسایل نقلیه در کشور فرسوده هستند. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست درباره فرسودگی وسایل نقلیه گفت: «اگر اسقاط خودرو تعطیل شود، 80 درصد آلایندگی هوا و خسارت 11 میلیارد دلاری به سلامت مردم را نادیده گرفته‌ایم.»

او با اشاره به کمبود داروهای معمول در روزهای اخیر، گفت: « همین حالا در تأمین شربت سرماخوردگی و داروهای ساده دچار مشکل هستیم، حالا می‌خواهند بیماری‌های صعب‌العلاج را هم به اینها اضافه کنند.» (فارس)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.