کد مطلب: ۷۵۳۳۳۵

گزارش تجارت‌نیوز درباره رودررویی دو وزارتخانه بر سر تعطیلی مدارس

کودکان؛ قربانی اصلی آلودگی هوا

کودکان؛ قربانی اصلی آلودگی هوا

 پس از انتقاد تند وزیر آموزش و ‍پرورش از تعطیلی مکرر مدارس بر اثر قوانین سخت‎گیرانه هوای پاک و درخواست وی برای تغییر شاخص‎های آلودگی هوا، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت کشور به این درخواست واکنش نشان داده و گفته است که این وزارتخانه با درخواست مطرح شده موافقت نخواهد کرد.

احسان مهدوی/ به گزارش تجارت‌نیوز ،به نظر می‌رسد با این اعلام موضع، رودرویی دو وزارتخانه را بر سر رفتن دانش‌آموزان به مدارس آن هم در روزهای آلوده‌ای چون امروز شاهد باشیم.

صبح سه‌شنبه دکتر عباس شاهسونی در پاسخ به اظهارات دوشنبه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که «وزارت بهداشت به صورت متوالی به سلامت مردم می‎اندیشد و هرآنچه در راستای سلامت مردم مفید باشد با آن موافق است». وی در ادامه افزود: «بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق 2.5PM بیش از 10 برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‎‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و بویژه گروه‎های حساس خطرناک است».

این اظهارات در پاسخ به انتقاد یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش بیان شده است. نوری نسبت به شاخص‌های کیفیت هوا و افزایش تعطیلات مدارس در تهران اعتراض کرده و گفته بود: «اگر شاخص‎های کیفیت هوا را ببینید، در کشورهای دیگر شاخص کمتر از 300 باشد تعطیل نمی‎کنند، اما شاخص تعطیلی برای مدارس ما روی 150 است که با این وجود شبیه دوره کرونا شدیم». احمد وحیدی، وزیر کشور نیز درخواست او برای بازنگری شاخص‎ها را موجه دانسته و تأیید کرده بود که پیشنهادی را در این خصوص به وزارت بهداشت ارائه داده است.

از سوی هم، آقای شاهسونی در مخالفت به حضوری کردن کلاس‎ها گفت: «مگر سازمان محیط زیست که استانداردهای ذرات معلق هوا را افزایش داد، به هدف خود رسید که ما با غیرحضوری نکردن مدارس به هدف خود برسیم؟» او در ادامه تأکید کرد که برای تغییر شاخص‌‎های مطرح شده در قانون، باید کمیته‎ متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شود.

آیا وزارت آموزش و پرورش مخالف سلامت مردم است؟

باوجود پافشاری وزارت آموزش و پروش برای کاهش برگزاری مجازی کلاس‎ها و اظهار نظر شخص وزیر در مورد کم بودن غلظت هوا، اما شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت بر این موضوع تأکید دارد که وزارتخانه متبوعش، سلامت همه گروه‌های آسیب پذیر و بویژه کودکان را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده و مخالف هر قانونی است که این سلامت را به خطر بیاندازد.
او به زیرساخت‌های آموزش مجازی که در دوره شیوع کرونا راه‌اندازی شده اشاره کرده و گفته است: «… خوشبختانه با زیرساختی که خود وزارت آموزش و پرورش به دنبال شیوع کرونا راه انداخت و اپلیکیشن شاد را طراحی کرد، مدارس امسال هیچ ‎وقت تعطیل نشدند و به شکل مجازی فعال بودند در حالی ‎که سال‎های قبل که زیرساختی وجود نداشت، مدارس تعطیل می‌‎شدند. اما اکنون آموزش از راه دور برقرار است».
با کنار هم قرار دادن این دو اظهارنظر، به نظر می‌رسد پافشاری وزارت آموزش و پرورش بر حضور دانش آموزان در مدارس حتی در روزهای آلودگی هوا چندان ربطی به خسارت اقتصادی تعطیلی مدارس نداشته باشد.

کودکان؛ قربانی اصلی آلودگی هوا

اظهارات شاهسونی همچنین نشان می‌دهد که کودکان قربانی اصلی آلودگی هوا هستند: «به دلیل رشد نیافتگی دستگاه تنفسی در کودکان، ترمیم آسیب‎های وارد به سلول‎های اپیتیکال مجرای تنفسی به طور صحیح انجام نمی‌‎شود. از سوی دیگر، مطالعات نشان داده است که آلاینده‌‎هایی مانند دی اکسید نیتروژن بر دستگاه تنفسی افراد کم‌سن تأثیر می‌‎گذارد».
او افزوده است که کودکان همانند بزرگسالان قادر به سم زدایی و دفع مواد سمی نیستند که به همین دلیل مواد سمی به مدت زیادی در گردش خون باقی مانده و باعث آسیب بیشتر بر اندام‎ها می‌شود. وی با اشاره به آسم که یک بیماری واگیر و شایع در کودکان است گفت: بر اساس آمار دنیا 6.3 میلیون کودک به آسم مبتلا هستند.
اظهارات مقامِ رسمی وزارت بهداشت نشان دهنده مقاومت این نهاد در برابر تغییر شاخص‌های آلایندگی هوا در تهران است. با این حساب باید دید که وزارت آموزش و پرورش چه خواهد کرد؟ آیا وقت آن نرسیده که دولت به جای پاک کردن صورت مسئله آلودگی هوا در تهران به سراغ انجام مسئولیت‌های مغفول مانده خود در قانون هوای پاک برود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.