کد مطلب: ۸۰۶۶۱۵

انتقاد سخنگوی دولت سیزدهم از دولت‌های قبل: بیکاری امروز نتیجه مدیریت آنهاست

انتقاد سخنگوی دولت سیزدهم از دولت‌های قبل: بیکاری امروز نتیجه مدیریت آنهاست

سخنگوی دولت با طرح دوباره این موضوع که مشکلات فعلی اقتصاد ایران ناشی از دولت‌های گذشته است، ادعاهای دولت سیزدهم در حوزه رفع بیکاری و بحران بازار خودرو را تکرار کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری ایرنا سخنان سخنگوی دولت در دیدار با تشکل‌های دانشجویی استان هرمزگان را منتشر کرده که براساس آن، دولت، مسئولیت بی‌کاری و تورم فعلی را دولت‌های گذشته معرفی کرده است.

سخنگوی دولت گفت: بیان ضعف‌ها و آسیب‌شناسی مشکلات یک نیاز است اما توجه به چرایی آنها نشان می دهد مشکلاتی مانند بیکاری و تورم نتیجه نگاه و گفتمان "ما نمی توانیم" در برخی دوره‌های مدیریتی گذشته است.

علی بهادری جهرمی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست پرسش و پاسخ با تشکل‌های دانشجویی هرمزگان افزود: به عنوان مثال عده‌ای در گذشته می گفتند دولت نمی تواند و نباید متولی ساخت مسکن باشد و حالا باید ببینیم این نگاه چه اثری در وضعیت امروز مسکن و حکمرانی ما داشته و دارد.

وی ادامه داد: در دوره ای نیز عده ای می گفتند ساخت پتروشیمی اقتصادی نیست و همین افراد می گفتند اگر در بخش آب هم مشکل داریم باید به پای مذاکرات تحریم برویم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تولید خودرو در سال ۱۳۹۰ به سالانه یک میلون و ۷۰۰ هزار دستگاه رسیده بود که بخشی از تولید نیز صادر می شد اما شهریور ۱۴۰۰ و چهار سال قبل از آن تولید خودرو به سالانه حدود ۸۰۰هزار دستگاه کاهش یافت.

به گفته بهادری جهرمی اگر افزایش تقاضا و بیشتر شدن جمعیت هم در نظر گرفته نشود ، سالانه ۹۰۰ هزار دستگاه کسری خودرو ثبت شد و از سوی دیگر واردات خودرو هم ممنوع بود که نتایج اینها مشخص است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم بهبود این وضعیت آغاز شد و در نتیجه سال گذشته تولید خودرو به یک میلیون و ۳۲۲ هزار دستگاه افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در بخش های دیگر نیز اوضاع کم و بیش به همین منوال است و به عنوان مثال در حالی دهه ۹۰ جشن خودکفایی گندم برگزار شد دوباره واردکننده گندم شدیم اما دولت سیزدهم با افزایش قیمت خرید از کشاورزان از هرکیلوگرم هفت هزارتومان به ۱۳ هزار تومان موجب شد ، تحویل گندم به دولت حدود ۶۰درصد افزایش یابد.

به گفته بهادری جهرمی اشتغال هم تابع بخش هایی مانند کشاورزی، خودروسازی و مسکن است و طبیعی است وقتی رشد این بخش ها منفی شود، اشتغال نیز منفی خواهد شد.

دولت به وعده یک میلیون شغل عمل کرد

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت به وعده خود برای ایجاد یک میلیون شغل عمل کرد اما ۷۵ درصد جویندگان کار، هنوز بیکار هستند که نتیجه وضعیت اقتصادی گذشته است که با بهبود شاخص های اقتصادی وضعیت اشتغال بهتر می شود.

وی توضیح داد: برای چندسال متوالی رشد اقتصادی منفی یا صفر بود اما هم اکنون میانگین رشد اقتصادی حدود چهار درصد است و در بخش هایی مانند صنعت به ۱۱ درصد نیز رسیده است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: اکنون فرصت نیست بگویم بانک ها در گذشته چه مقدار پول با چه حجمی از فساد خلق کردند و چقدر کسری بودجه های سنواتی داشتند.

وی ادامه داد: اما همان کسانی که این آفت‌ها را به وجود آورده اند حالا مدعی هستند که چرا وضعیت چنین است و از سوی دیگر دولت نیز در مسیر خود با تنگناهایی روبرو است و مثلاً وقتی برای مقابله با دلالی خودرو لایحه‌ای می دهد ، این لایحه ۲ سال در مجلس خاک می خورد.

او مسیر کلی نظام را رو به پیشرفت توصیف کرد و با اشاره به سابقه حضور خود در هرمزگان طی دهه های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ تصریح کرد: هرچند مشکلات و عقب ماندگی های زیادی وجود دارد اما حقیقت این است که توسعه هرمزگان در سه دهه گذشته غیرقابل انکار است.

بهادری جهرمی یادآور شد: در این سالها آورده های زیادی داشته ایم و سطح خدمات درمانی ، آموزشی، راه و شهرسازی و شاخص های اقتصادی با گذشته قابل مقایسه نیست و باید قدر داشته های خود را در مقیاس محلی و ملی بدانیم و از آنجایی که آگاهی و توانمندی نسل جوان بالا است، آینده ای روشن‌تر از گذشته نیز پیش رو خواهد بود.

او در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به انتقادهای دانشجویان درباره جایگاه دانشگاه فرهنگیان گفت: در گذشته این دانشگاه به اندازه کافی حمایت و تقویت نشده اما سیاست دولت سیزدهم ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان است.

سخنگوی دولت جذب انحصاری معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و جذب یک هزار نفر از استادان این دانشگاه در هیئت‌های علمی را بخشی از رویکردهای حمایتی دولت سیزدهم دانست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.