خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۷۰۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صالح‌آبادی آمار مرکز پژوهش‌ها از میزان درآمدهای نفتی را رد کرد

صالح‌آبادی آمار مرکز پژوهش‌ها از میزان درآمدهای نفتی را رد کرد

علی صالح‌آبادی با رد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، میزان درآمدهای نفتی در سال جاری را بیشتر از سال گذشته دانست و وعده انتشار آماری در همین زمینه را داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل بانک مرکزی با رد آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، وضعیت درآمدهای نفتی کشور را مناسب ارزیابی کرد و از افزایش قابل توجه درآمدهای وصول شده این حوزه نسبت به سال قبل خبر داد.

ظهر امروز آیین انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صمت با حضور در این مراسم تفاهمی را امضا کردند که طی آن توافقاتی بین این دو نهاد جهت تامین بهینه منابع ارزی مورد نیاز واردات صورت گرفته است.

در این نشست علی صالح‌آبادی و سیدرضا فاطمی امین با تاکید بر افزایش درآمدهای نفتی وصول شده در مقایسه با سال گذشته از وضعیت مناسب منابع ارزی کشور خبر دادند. این در حالیست که مرکز پژوهش‌های مجلس از تحقق ۵۶ درصدی درآمدهای نفتی در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داده است.

آمار مرکز پژوهش‌ها ایراد دارد؟!

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز مبنی بر اختلاف آمار بین اطلاعات بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس پیرامون میزان درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، توضیح داد: میزان درآمدهای وصول شده نفت در سال جاری بیشتر از سال قبل بوده است. حالا اگر مرکز پژوهش‌ها آماری منتشر کرده باید مورد بررسی قرار بگیرد اما اینکه گفته می‌شود ۵۶ درصد از درآمدهای نفتی در ۶ ماهه اول سال محقق شده درست نیست.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما مشکل آماری نداریم، به نظر می‌رسد آمار منتشر شده به بازنگری احتیاج دارد. بانک مرکزی هم در جهت انتشار آمار مربوط به میزان درآمدهای نفتی اقدام می‌کند.

صالح‌آبادی با تاکید بر بهبود قابل توجه درآمدهای وصول شده نفتی بیان کرد: از لحاظ فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی وضعیت بسیار خوبی داشته‌ایم. حتی در برخی موارد مطالبات معوقه‌ وزارت نفت که از سال‌ها قبل بلاتکلیف مانده بود و از برخی کشورها طلب داشت امسال وصول شده است.

وی افزود: برای مثال ما از کشور عراق طلب داشتیم که مدتها بلاتکلیف مانده بود و در این دوره وصول شده است. حتی بخشی از بدهی‌های ارزی که مربوط به گذشته ها بود به برخی کشورها مانند ترکمنستان نیز پرداخت شده است.

صالح‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت وضعیت منابع ارزی ما مطلوب بوده و درآمدهای نفتی نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

مرکز پژوهش‌ها چه می‌گوید؟

در حالیکه دولت سیزدهم بر افزایش چشمگیر عملیاتی شدن بودجه ۱۴۰۱ اصرار دارد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که روز ۲۰ آذرماه منتشر کرده گفته که تنها سه‌چهارم بودجه نیمه اول سال در واقعیت محقق شده. در این گزارش البته اعداد و ارقام مهمتری درباره بودجه ۱۴۰۱ و در رد ادعا‌های دولت وجود دارد.

این گزارش حکایت از یک شکاف بزرگ در سهم دولت از درآمد‌های نفتی دارد. در این بخش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سهم دولت در ۶ ماهه نخست سال جاری تنها ۱۴۱ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۵۶ درصد محقق شده است.

بازهم تناقض در آمار واقعی درآمدهای نفتی

پیگیری تجارت‌نیوز از مواضعی که بانک مرکزی اتخاذ کرده حاکی از وجود تناقضی آشکار میان دو نهاد در زمینه ارائه آمار مربوط به درآمدهای نفتی در سال جاری است. دولت و حالا بانک مرکزی شدیدا اصرار دارند که افزایش قابل توجهی در زمینه وصول درآمدهای نفتی رقم خورده است. اما مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرده که به کلی این ادعاها را رد می‌کند.

البته صالح‌آبادی در واکنش به پرسش تجارت‌نیوز، وعده داد بانک مرکزی آمار دیگری از وضعیت منابع ارزی منتشر کند. اما به نظر می‌رسد ماجرای تناقضات آماری میان نهادهای مرجع در دولت سیزدهم کماکان ادامه خواهد داشت.

به نحوی که حتی در مقاطعی اختلافاتی بین بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بر سر آمار مربوط به تورم نیز ایجاد شده بود و حالا رئیس کل بانک مرکزی آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس را که یک مرجع کارشناسی و غیرسیاسی است را نیازمند بازنگری تلقی کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.