کد مطلب: ۶۷۰۸۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رئیسی دیشب به مردم آمار اشتباه داد؟

رئیسی دیشب به مردم آمار اشتباه داد؟

شب گذشته رئیس جمهور ادعا کرد کشور را با تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفتیم. این در حالی است که نرخ تورم نه تنها در مرداد که در ماه‌های قبل از آن هیچگاه به ۶۰ درصد نرسیده است. آیا رئیسی به مردم آمار اشتباه داد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش تورم یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان ابراهیم رئیسی در برنامه زنده تلویزیونی شب گذشته بود. برنامه‌ای که در آن رئیسی توضیحاتی درباره دلیل رکوردشکنی تورم خرداد ماه ارائه داد و مدعی شد که این تورم، جهانی است.

اما جدای از اظهارات و نکات مختلف این گفتگو، رئیسی در بخشی از سخنانش اعلام کرد که ما کشور را با کسری بودجه۰ ۴۸ هزار میلیارد تومانی و تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم و با رشد پایه پولی مواجه بودیم. اگر این وضعیت ادامه می یافت، تورم کشور بیشتر می شد پس ما وارد اصلاح اقتصادی شدیم.

آیا تورم دولت قبل به ۶۰ درصد رسیده بود؟

مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام نرخ تورم در کشور است. مرور نرخ تورم نشان می‌دهد نه تنها در دولت روحانی که در دولت‌های قبل از آن هم نرخ تورم -نه تورم سالانه و نه تورم نقطه به نقطه- هیچگاه به ۶۰ درصد نرسیده است.

دولت سیزدهم از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ روی کار آمده است که آن زمان نرخ تورم ماهانه، ۳٫۲ درصد، تورم نقطه به نقطه ۴۳٫۲ درصد و تورم سالانه هم ۴۵٫۲ درصد بوده است. البته روند تورم در ماه‌های پایانی دولت روحانی صعودی بود اما به ۶۰ درصد نرسیده است.

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه‌ای که در دهه‌های اخیر ثبت شده به نام دولت رئیسی و مربوط به خرداد امسال است که در آن تورم ماهانه به ۱۲٫۲ و تورم نقطه به نقطه به ۵۲٫۵ درصد رسیده است.

4

حالا سوالی که وجود دارد این است که چرا ابراهیم رئیسی آمار اشتباه به مردم داده است؟ آیا او در صدد توجیه عملکرد دولتش است و با آمارسازی و ارائه آمار اشتباه می‌خواهد اعلام کند شرایط اقتصادی در دولت قبل بدتر بوده و اکنون بهتر شده؟

گمانه دومی هم در این مورد وجود دارد؛ آن هم اینکه آمار رئیسی دقیق و درست بوده و آماری که نهادهای آماری ارائه می‌دهند ایراد دارد.

قبل از این بارها اقتصاددانان و رسانه‌های مختلف هشدار داده بودند که آمارهایی که اعلام می‌شود واقعی نیست و با واقعیت فاصله دارد. این مساله درباره آمار تورم و نرخ رشد قتصادی بارها اعلام شده بود.

پس گمانه دوم این است که رئیسی در این سخنان از تورم واقعی دولت روحانی پرده برداشته و آمار دقیق را به مردم داده است. آن زمان باز این مساله پیش می‌آید که آماری که هم‌اکنون درباره تورم این دولت هم مطرح شده واقعی نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینجور که متوجه شدیم موج گرانی اصلی سال بعد میاد!
    و کشور با این همه منابع زیر فاشر باقی میمانه
    خوش به حال مسئولین بهترین حقوق و امکانات و خانه زندگی دارن

  • ناشناس

    وضعیت طوری شده که اگر راست بگن تعجب برانگیزه

  • Mg

    این چیزاهمش چرته میخواد ماس مالی کنه.دیگه نمیدونه ملت همه هوشیارند.تورم کیلویی چند.مردم دارند به فنامیرند.ایناککشونم نمیگزه.اگه ازقیامت میترسید.مردم رودریابید.چه زندگیها داره ازهم متلاشی میشه بااین گرونیها.خداباعث وبانی اونو لعنت کنه

  • ناشناس

    یه جورصحبت می‌کنه که انگاردرایران زندگی نمیکنه فقط شعار ووعده وعید که نمیشه مملکت اداره کرد اکثرخانوادها براثرتورم کمرشون هم شده بعد میاد تورسانه میگه ما به فکرمردم هستیم اصلا آقا جان کلا تیمت ضعیفه کاربلد نداری فقط باحرف داری کارپیش می‌بری نه عمل افتضاحه وضعیت معیشت مردم فقط ازخدا بترس

  • بنده خدا هموطن

    بنام خداوند درهم کوبنده ستمگران .تا به حال چه در دوره دولتهای قبل وچه دولت وقت مقصر اقتصاد ناتوان وویران را قبلی دانسته آند چرا بی‌درایتی خویش را گردن کسی دیگر می‌اندازد عادل باشید وخداوند مهربان را شاهد وناظر اعمال خویش بدانید اگر کار شما نیست قبول کنید وکناره گیری کنید ..بامید ایرانی پرتوان موفق و سرافراز با اقتصاد شکوفا ونامی والا بامید حق تعالی

  • ناشناس

    بله کشور را با تورم 60 درصدی تحویل گرفتید ولی به تورم بیش از 100 درصد رسیدیم- اینکه سایز نون رو نصف کنی و به همون قیمت بفروشی کنترل تورم نیست- تا شهریور ماه روزانه 4 تا نون مصرف داشتم الان شده 9 تا سایز نون از نصف هم کمتر شده تازه نون آرد یارانه ای دریافت میکنه و کاهش سایز به دلیل افزایش قیمت سایر نهاده های اونه؛ پس تورم حداقل تو 9 ماه 100 درصد بوده؛ حقوقا 10 درصد افزایش پیدا کرده+ارز 4200 حذف شد+نفت هم که از دولت قبل بیشتر و گرونتر میفروشیم=پس نتیجه این کاهش هزینه و افزایش درآمد رو کجا خرج کردید

  • ناشناس

    حالا یه چیزش خوبه که دولت قبلی با گرانی سرسام آورش باز یاد شدن یارانه نبود امااین دولت با گران شدن مواد غذایی یارانه هم زیاد شد. هرچند که خیلی روی مردم فشار می‌آید وزندگی سخت شده اما این دولت خونه ولوازم خانگی و….. گران نشد

  • داود

    گیرم که 60درصد شما درست. چرا الان به 300درصد رسیده ؟؟؟

  • ناشناس

    الان که بالای ۳۰۰ درصدشده. باید افتخارکنیم مثلا.
    شاید فکر میکنید مردم سر ازدرصد درنمیارن

  • ناشناس

    نا شکریم