خبر مهم:

کد مطلب: ۴۱۷۱۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار رشد اقتصادی ناقص اعلام شد / احیای اقتصاد با اتکا به کشاورزی

آمار رشد اقتصادی ناقص اعلام شد / احیای اقتصاد با اتکا به کشاورزی

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت در تابستان امسال معادل مثبت 0.6 درصد بوده که نسبت به بهار امسال حدود 0.2 درصد رشد داشته است.

رشد اقتصادی بدون نفت بهبود یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اطلاع از روند کلی وضعیت رشد اقتصادی کشور شبیه پازلی شده که باید نه در انتظار انتشار آماری از سوی نهادهای آماری (از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی) بود بلکه باید در انتظار سخنی از مقام‌های کشوری غیرمرتبط با نهادهای آماری آن هم به صورت دست و پا شکسته بود.

از آذر ماه سال گذشته وظیفه انتشار برخی آمارهای کلان اقتصادی از جمله رشد اقتصادی از بانک مرکزی گرفته شد و در انحصار مرکز آمار قرار گرفت. اما با گذشت 9 ماه از ابتدای سال جاری نه مرکز آمار و نه هیچ نهاد آماری اقدام به انتشار اطلاعات مهم رشد اقتصادی کشور نکرده و تنها به صورت غیرمستقیم اطلاعات ناقصی از سوی عبدالناصر همتی به عنوان نماینده بانک مرکزی در برخی نشست‌ها و همایش‌ها دریافت شده است.

بررسی آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت در تابستان امسال معادل مثبت 0.6 درصد بوده که نسبت به بهار امسال حدود 0.2 درصد رشد داشته است.

فعالیت گروه کشاورزی معادل مثبت 9.5 درصد، گروه صنعت معادل مثبت 0.4 درصد و فعالیت گروه خدمات منفی 1.4 درصد در شش ماهه نخست امسال رشد داشته است.

بنابراین مهم‌ترین عامل مثبت بودن رشد اقتصادی در نیمه اول امسال، بهبود وضعیت تولید بخش کشاورزی بوده از 6.5 درصد در بهار امسال به 9.5 درصد در تابستان رسیده است.

این در حالی است که هیچ اطلاعاتی در مورد رشد اقتصادی با نفت تاکنون اعلام نشده است.

565456

رشد اقتصادی در تابستان 98

به نظر می‌رسد تنها می‌توان به همین ارقام اعلام شده اکتفا کرد و نباید منتظر انتشار آمار رسمی بود؛ زیرا از یک سو این وظیفه از بانک مرکزی سلب شده و از سوی دیگر معاون مرکز آمار اعلام کرده که تاکنون دو نامه به بانک مرکزی برای ارایه جزییات گزارش رشد اقتصادی ارسال شده اما این نهاد پاسخی به آن نداده است.

اما چرا بانک مرکزی آمارها را در اختیار مرکز آمار قرار نمی‌دهد؟ اعلام غیررسمی آمارها از زبان رییس کل بانک مرکزی آیا جنبه انتقامی دارد یا صرفا در جهت اطلاع‌رسانی است؟

در دسترس بودن اطلاعات آماری از جمله جزییات رشد اقتصادی، قطعا مبنای پیش‌بینی، تصمیم‌گیری و تنظیم افق بلندمدت بسیاری پژوهشگران، اقتصاددانان، سرمایه‌گذاران و در مجموع فعالان اقتصادی است؛ آیا بهتر نیست در این شرایط اقتصادی، این دو نهاد به جای مجادله و نزاع آماری به توافقی دو طرفه برسند و مانع از گسترش هرچه بیشتر عدم شفایت شوند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.