کد مطلب: ۵۴۱۷۷۸

آمار سامانه املاک و اسکان محرمانه است؟/ استقبال سرد مردم

آمار سامانه املاک و اسکان محرمانه است؟/ استقبال سرد مردم

در حالی حدود ۴۰ روز از آغاز الزام ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان می‌گذرد که طی این مدت هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی‌ای درباره تعداد املاک ثبت شده منتشر نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ۱۹ فروردین ماه امسال ثبت اطلاعات املاک برای اشخاص حقیقی (مالک و مستاجر) در سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شد.

بر اساس زمانبندی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی سرپرستان خانوار باید بر اساس آخرین رقم کد ملی از ۱۹ فروردین تا ۹ اردیبهشت اقدام به ثبت املاک خود در سامانه مذکور می‌کردند.

همچنین از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد نیز سرپرستان خانوار با هر رقم آخر کد ملی می‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی چند روز پس از آغاز ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک نشان از آن داشت که مردم استقبال چندانی از این اقدام نکرده‌اند.

چه آن‌که یک هفته پس از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ وزیر راه و شهرسازی گفته بود:‌ امیدواریم مردم همکاری و مشارکت لازم را برای ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه املاک و اسکان داشته باشند، چون منافع عمومی در آن نهفته است.

این در حالی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی ۳۱ فروردین ماه با ادبیاتی متفاوت سعی کرد مردم را به ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان تشویق کند. محمود محمودزاده با بیان اینکه «کسانیکه املاک زیادی هم دارند در خطر مالیات نیستند»، به امضای قراردادهای صوری توسط برخی مالکان در بنگاه‌های املاک واکنش نشان داد.

وی با بیان اینکه ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان هیچ ضرر و زیانی برای افراد عادی جامعه ندارد گفت: کسانی که املاک زیادی هم دارند در خطر مالیات نیستند و صرفا خانه‌های خالی واجد شرایط مشمول مالیات خواهندشد.

محمودزاده از افزایش اطلاع‌رسانی‌ها برای چگونگی ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان در هفته آینده خبرداد و گفت: کلیپ‌های آموزشی متعددی تهیه و در خود سامانه بارگذاری شده است.

برخلاف وعده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان از سوی معاونت مسکن و ساختمان صورت نگرفته است.

در واقع این روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی بوده که جور کم‌کاری این معاونت را در این مقوله به دوش کشیده است.

حدود ۴۰ روز از الزامی شدن ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان می‌گذرد اما طی این مدت نه وزیر راه و نه معاون مسکن و ساختمان وی، هیچ اطلاع‌رسانی‌ای درباره تعداد افرادی که به سامانه املاک مراجعه و ثبت‌ اطلاعات کرده‌اند، انجام نداده‌اند.

حدود ۲۳ روز دیگر برای ثبت اطلاعات افراد حقیقی در سامانه املاک و اسکان باقیمانده و مشخص نیست چه زمانی ثبت اطلاعات افراد حقوقی در سامانه مذکور آغاز می‌شود. به گفته برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حداقل نیمی از خانه‌های خالی کشور به بانک‌ها تعلق دارد.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عليرضا

    سلام. صد بار وارد سایت شدم. نیمه کار. سایت امکان ادامه ثبت اطلاعات را نمی دهد به قسمت ثبت شناسه برق می‌رسد شناسه برق را وارد میکنم. باز هم اعلام می کند حداقل یک شناسه برق وارد کنید. با مسئولین تماس گرفتم می گویند با موبایل نمی‌شود باید با کامپیوتر وارد سایت شوید. با هزار بدبختی و التماس لب تاب تهیه کردم حدود 6 ساعت از شب تا صبح تلاش کردم موفق نشدم وارد سایت شوم. هیچ کس هم جوابگو نیست. ولی تهدید وزیر بی اطلاع و… ما را نگذارند به یک کلبه ویران. یا رب بستان داد فقیران ز وزیران.

  • ناشناس

    بنده هیچ دلیلی نمی بینم خونمو ثبت کنم و هیچ وقت ثبت نمی کنم

    • امیر

      وقتی خدمات دولتی را دیگه دریافت نکنید مجبور خواهید شد ثبت کنید در حالی که دولت راحت میتواند مالکین و مستاجرین را شناسایی کند چون در همه جا ادرس میگیرند از بانکها تا مدرسه ها و غیره بهتره خودتون اقدام کنید این طرح خوبی برای بقای نسل ایران و ایرانی هست چرا ثبت نکنیم من خودم روز اول ثبت کردم

  • امیر

    قانون مشکل دارد اگر برای قولنامه ها مهلت تعیین میشد و در صورت عدم مراجعه در مهلت مقرر مالیات سنگین دریافت میشد و مهلت برای فروش و محدود کردن مالکیت به تعداد انگشت شمار نه یک خانه یا زمین مثلا 5 تا خانه یا زمین و مازاد ان مالیات به اندازه 50 تا 80 درصد ارزش روز ملک اینجور نمیشد الان طرف میگه فوقش بعدا یک مختصر جریمه پرداخت میکنم و تمام اید قوانین اینقدر سختگیرانه باشد که کسی نصرفه براش

  • امیر

    به احتمال قوی مردم منتظر روزهای اخر خواهند ماند شاید بتوانند بفروشند اکثرا میگن باز مهلت را تمدید خواهند کرد

  • امیر

    هر کس که ثبت نکرد خدمات دولتیش را قطع کنید و مهلت بدهید تا ثبت کند برای من که مفید بود کسی که سالها پولم را خورده بود مجبور شده ادرسش را در سامانه ثبت کند برای همین تماس گرفت که میخواهد حیاب را تسویه کند تا حالا فراری بود لی الان مجبور شده محل سکونتش را ثبت کند

  • امیر

    برای دولت که کاری ندارد بخواهد مالکین و مستاجرین را در بیاورد ولی کمی زحمت دارد میخواهد خود مردم ثبت کنند هر کس ثبت نکند یا سواد ندارد یا ریگی به کفش دارد و نمیخواهد لو برود

  • ناشناس

    خانه یک کالای مصرفی است نه سرمایه ای،و همین باعث شده زندگی یک عده مخصوص مستاجر بشه جهنم،با این قیمت های خیلی بالا، دولت باید این طرح را اجرا کند و اگر نکند واقعا خیانت در حق مستاجر کرده،بعدشم چه دلیلی داره ثبت نکنیم خانه ها را.

  • سینا

    این طرح پر از ایراد و ابهامه و اصلا این سامانه جواب سوالها رو نمیده
    مثلا کسی که ایران نیست اصلا نمیتونه ثبت کنه چون پیام به سم کارتش ارسال نمیشه یا مادربزرگ من اصلا سیم کارت نداره. تکلیف کسی که خونه خودشو رایگان داده به بچه ها ی خودش یا خانواده فقیر چیه؟
    خونه ای که مخروبه است و قابلیت اجاره دادن نداره هم جزو خانه خالی حساب میشه و ازش مالیات میگیرند. آدم یاد داروغه تو رابین هود میفته!
    تکلیف کسی که فوت کرده چیه؟
    چرا سهم یک خانواده ۶ نفره برای خانه ۲تا هست؟ و کسی که تنها زندگی میکنه هم ۲تا؟
    چرا یک کاخ ۲۰۰۰ متری در این سامانه عملا ارزشش اندازه یک خانه ۴۰ متری هست؟ و جفتش یک خانه حساب میشه؟!!
    یکی از دوستهای من اومد ثبت کنه و در مرحله ثبت نهایی زد کد ملی ملی مالک با شما یکی نیست!!! هر چقدر هم در این مورد از سامانه سوال پرسید اصلا جوابشو ندادن
    با اختلاف پر ایراد ترین طرح تاریخ بشر هست

  • ناشناس

    این سامانه دلیلی برای فرار سرمایه از کشور شده و در این شش ماه طبق اطلاعات منتشر شده بیشترین خرید خانه در ترکیه متعلق به ایرانیها بوده ای کاش دولت محترم راه دیگری برای شناسایی خانهای خالی پیدا میکرد تمام کشورها جلب سرمایه میکنند اما ….

  • ناشناس

    اکثریت معتقدند سنگ بزرگ علامت نزدنه