خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۴۹۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قانون جدید چک جواب داد؟/ چک‌هایی که دیگر برگشت نمی‌خورند

قانون جدید چک جواب داد؟/ چک‌هایی که دیگر برگشت نمی‌خورند

بررسی آمار چک‌های برگشتی در ماه‌های اخیر حاکی از آن است که اقدامات بانک مرکزی و به‌ویژه اجرای قانون جدید چک باعث کاهش محسوس چک‌های بی‌محل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چک‌های برگشتی یکی از چالش‌هایی است که سال‌ها در اقتصاد ایران بوده و نه تنها تبعات منفی اقتصادی در سطح خرد و کلان را به همراه داشته، بلکه شاهد زندانیان بسیاری هستیم که به دلیل برگشت خوردن چک در زندان به سر می‌برند و پرونده‌های قضایی انبوهی که امروز روی هم تلنبار شده‌اند.

با این حال، بررسی آمار و ارقام چک‌های برگشتی در ماه‌های اخیر حاکی از آن است که اقدامات بانک مرکزی و به‌ویژه اجرای قانون جدید چک باعث شده که این مشکلات به طور محسوسی کاهش یابند. به طوری که بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در آذر ماه سال 1401 به کمترین میزان در یک سال اخیر رسیده است.

روند تغییر نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای

روند تغییرات نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای

کاهش محسوس چک‌های برگشتی

مطابق آمار بانک مرکزی، در آذر ماه سال جاری بیش از 7.2 میلیون فقره چک به ارزش حدودی 400 هزار میلیارد تومان مبادله شده است که این ارقام نسبت به ماه قبل به ترتیب 3.3 درصد و 8.1 درصد افزایش یافته‌اند.

از سویی دیگر، در آذر ماه حدود 500 هزار فقره چک معادل 33 هزار میلیارد تومان برگشت خورد. با وجود اینکه تعداد چک‌های برگشتی در این ماه در مقایسه با آبان ماه 0.6 درصد رشد کرده اما مبلغ این چک‌ها در این مدت با کاهشی 1.6 درصدی مواجه شده است.

با این حال نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده، چه از نظر تعدادی و چه از نظر مبلغی در آذر ماه کاهش یافته و به حداقل میزان خود رسیده است. به طوری که در این ماه، نسبت چک‌های به مبادله‌ای از نظر تعدادی 6.9 درصد و از نظر مبلغی 8.5 درصد ثبت شد. این در حالی است که ارقام مذکور در آذر ماه سال گذشته به ترتیب معادل 8.3 درصد و 9.9 درصد بودند.

تاثیر قانون جدید بر کاهش چک بی‌محل

به عقیده کارشناسان، کاهش چک‌های برگشتی در چند ماه اخیر، نتیجه اجرای قانون جدید چک در نظام بانکی ایران بوده است. قانونی که در سال 97 توسط نمایندگان مجلس تصویب شد اما اجرای آن حدود سه سال به طول انجامید.

مسیر اصلاح قانون چک پس از آغاز اجرای آن در خرداد ماه سال 1400 بیش از یک سال به طول انجامید تا در آبان ماه امسال و با رونمایی از سامانه چکاد به خط پایان برسد.

عواقب برگشت خوردن چک چیست؟

یکی از اقدامات موثری که در جهت کاهش میزان چک‌های برگشتی انجام شد، در نظر گرفتن تنبیهاتی سنگین برای صادرکنندگان چک‌های بی‌محل بود. به طوری که اگر چک شخصی برگشت بخورد، صادرکننده فرصتی ۱۰روزه برای تسویه آن دارد اما اگر چک در این مدت نیز تسویه نشود، جریمه‌هایی گریبان‌گیر او می‌شود. صادرکننده چک، دیگر امکان افتتاح حساب و صدور کارت بانکی جدید (حتی المثنی)، تمدید اعتبار کارت، کارت اعتباری و دریافت تسهیلات خرد را نخواهد داشت.

به علاوه، حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک‌ها یا موسسات اعتباری موجود است، به میزان کسری مبلغ چک، مسدود می‌شود.

به نظر می‌رسد که این اقدامات تنبیهی در کنار برنامه‌های پیش‌گیرانه در نظر گرفته شده در قانون چک، توانسته به میزان قابل قبولی میزان چک‌های برگشتی را کاهش دهد و انتظار می‌رود که این روند ادامه‌دار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید ماکو

    سلام ای کاش برا کسی که دارایی داره به اندازه دارایی اون شخص چک بدن اون داریی هم به اسم بانک بشه دیگه بانک برگشت نزنه چکو پاس کنه صاحب چک با بانک طرف بشه بهش مهلت بدن تا پاس کنه اگه نکنه داریی که به اسم بانک زدن بفروشه پولشو برداره هزینه هاشو برداره الباقیشو به صاحب چک بر گردونه

    • محمد

      سلام دوست عزیز زمانی که چک از کسی دریافت میکید و طرف میگه ثبت کردم شما هم باید بررسی کنید که چک طرف در کارتابل شما قرار گرفته یا خیر اگر به اتفاق صادرکننده به عابربانک متعلق به همان بانک چک مراجعه و اقدام به تایید چک کنید مشخص میشه چک برای شما ثبت شده یا خیر.
      با نصب ایوا میتونید همون لحظه چک رو ایتعلام و تایید کنید و خیالتون از دریافت چک قانونی راحت میشه.

  • علی

    سلام طرح خوبیه فقط اینکه چک که‌ برگشت میخوره دو برابر مبلغ چک بايد تو حساب باشه کاش این قانون رو اصلاح میکردن از بابت امنیت عالی شده

  • ناشناس

    چرا قانون برايه چک های که ثبت نشد برگشت نمیزنه چک میفرسته میگه ثبت کردم استعلام میگیری ثبت نکرده کاری هم نمی‌توانی انجام بدی برگشت هم نمیخوره باید فکری در آیت مورد کرد

    • حمید

      چکی که ثبت نشده باشه و مبلغ هم نداشته باشه تو حساب دیگه بدون برگشت زدن ارسال میشه برای دادسرا همراه با نامه شعبه بانک

    • ناشناس

      بیشترکلاه برهاچک راتوسامانه صیادثبت نمیکند
      ومستری هم کاری نمی توان انجام بده
      بمن چک صدتومانی دادن رفتم بانک ملت میگه چون توسامانه ثبت نشده برگشت نمیخورده ماهیچ کاری نمی توانیم انجام بدیم.رفتم خدمات قضایی میگه3.5می گیرم اقدام میکنم. رفتم پیش وکیل گفت ده میلیون می گیرم…….حالا بدودنبال چک.لطفا لطفا…درموردچکهایی ک درسامانه صیادثبت نمیکنندیک دستوره بدهید

    • محمد

      سلام دوست عزیز زمانی که چک از کسی دریافت میکید و طرف میگه ثبت کردم شما هم باید بررسی کنید که چک طرف در کارتابل شما قرار گرفته یا خیر اگر به اتفاق صادرکننده به عابربانک متعلق به همان بانک چک مراجعه و اقدام به تایید چک کنید مشخص میشه چک برای شما ثبت شده یا خیر.
      با نصب ایوا میتونید همون لحظه چک رو ایتعلام و تایید کنید و خیالتون از دریافت چک قانونی راحت میشه.

    • ناشناس

      چرا باید چک ثبت نشده بگیری خوب ؟؟؟

  • عباس صباغی

    یکی از گلوگاه‌های فساد اقتصادی در کشور همین وجود دسته چک دسته مردمه؟ اصلا چرا باید یک عده بدونه داشتن نقدینکی صرفا با اعتبار سیستم بانکی بتونن وارد معاملات اقتصادی شوند و هم کلا مردم را بردارند و هم سیستم بانکی و اقتصادی و قضایی کشور را دچار بحران کنند؟؟؟؟ بعید میدانم در کشورهای دیگه چنین شرایطی فراهم باشد که افراد بتوانند بدون اعتبار و بدون نقدینگی کار اقتصادی بکنند ؟؟؟ اصولا وجود دسته چک خودش منشاء فساد و رانت و کلاهبرداری هستش که باید از اساس برچیده شود ؟؟؟؟

  • ناشناس

    چک واقعا برگشت نمی خوره

  • ناشناس

    آره جون خودتون آمارو کم کردین ولی آمار چکایی که توسط کلاهبردارا ثبت نمیشه و بانک هم برگشت نمیزنه رو نمیگین
    خواهشا سرتونو زیر برف نکنید
    این قانون به نفع کلاهبردارا و شیادایی شده که از مردم ساده سو استفاده میکنن

  • محسن

    چک من برگشت خورده،تمام حسابام مسدود شدن. پول بیشترازمبلغ چک تو حساب های دیگه هست ولی باز کل حساب ها مسدوده.
    چرا باوجودپول بیشترازمبلغ چک باز تمام حساب ها مسدوده و قابل برداشت نیس

  • ناشناس

    این چیز من درآوردی دیگه چک نیست. حداقل اسمشو یه چیز دیگه میذاشتین. چک تعریف و کارکرد خودشو داره

  • ناشناس

    درود
    متاسفانه اینگونه تحلیل نشآت گرفته از عدم کارشناسی اوضاع اقتصادی ایران است ، یکی از دلایل کاهش صدور چک و رکود اقتصادی ، و کم شدن معاملات در بازار می باشد ، عامل اصلی رکود همراه با تورم شدید مسکن ، کم شدن ساخت و ساز ، ورود افراد به بورس ماشین و خرید سکه و دلار می باشد ، این یعنی احتکار سرمایه و توقف تولید و در نتیجه بیکار شدن افراد و رکود بیشتر اقصاد بازرگانی کشور 🤔

  • وکیل پایه یک دادگستری اصفهان

    با درود به مسئولین این سایت خوب من وکیل اصفهان علیرضا شیشه‌گر هستم بله انصافا این اقدام قانون گذار موثر بوده ولی هنوز راهکارهایی داره برای بهتر شدن این قانون که انشالله در مرور زمان بررسی و به‌کارگیری بشود مثلا معضل ثبت نکردن چک و …..